FRISSÍTVE: Elfogadták a BKV 2007-es Paraméterkönyvét
A cikkünk első változatában bemutatott tartalommal 2007. február 28-án a Fővárosi Közgyűlés szakbizottsága elfogadta a BKV Zrt. 2007. évi menetrendjeit tartalmazó Paraméterkönyvet. A 2006-os járatritkítási botrány tapasztalatait követően a VEKE szakértőit a Városháza már az előkészítésbe bevonta és javaslatainkat beépítették.
A bizottsági elfogadást követően a cikk mindössze annyiban módosult, hogy a kéréseknek megfelelően beszámolónk “A zsúfoltságkezelés későbbi folytatása” című részét kibővítettük az elfogadott és már ismert részletek bemutatásával.
Már a tavalyi év végén megkezdődött az előkészítése a BKV 2007-es Paraméterkönyvének, mely első – BKV által javasolt – változatában szinte semmilyen változást nem tartalmazott a 2006 végén érvényes menetrendekhez képest. A VEKE szakmai álláspontja három területre terjedt ki: a korábbiaknak megfelelően végig azt képviseltük, hogy általános teljesítménycsökkentés Budapesten elfogadhatatlan és úgy érezzük, volt is részünk abban, hogy az eddigi Paraméterkönyvekkel ellentétben idén nem húzódik meg teljesítménycsökkentési szándék a menetrendkönyv elfogadása körül. A másik két szempont fejlesztési jellegű: a zsúfoltságkezelési program folytatását és egyéb, szükséges menetrendi korrekciók megvalósítását javasoltuk a Paraméterkönyv elfogadásának keretében.
Számos javaslatunkat fogadta el az előterjesztést előkészítő Főpolgármesteri Hivatal szakmai ügyosztálya és számos értékes javaslatot tettek hozzá ők is a BKV eredeti, változtatásokat lényegében nem tartalmazó változatához. Nehéz volt megakadályozni, hogy ne történjen általános teljesítménycsökkentés az önkormányzat igen gyászos anyagi helyzetére való tekintettel a budapesti tömegközlekedésben, azt pedig lehetetlen volt elérni, hogy a teljesítményszint növelésével még további többletköltségekbe verjük a BKV-t. Ennek szellemében igyekeztünk a városházi szakemberekkel egy olyan szakmai javaslatcsomagot elkészíteni, mely összességében nem jelent többletteljesítményt, mégis fejlesztésnek fogható fel. Néhány vonalon azonban kompromisszumokat kellett kötni. A VEKE soha nem a kihasználatlan és valóban leértékelődött szerepű járatok teljesítményének szükséges területekre történő átcsoportosítása ellen volt, hanem a “fűnyíróelv” mentén történő teljesítménycsökkentést elleneztük mindig is. Úgy látjuk, hogy az esetleg valóban kihasználatlan járatokról elvonható teljesítményeket a rendszerből kivonni komoly hiba volna, amíg igen jelentős fejlesztési igények vannak jelen a hálózat számos elemén.
A fentiek szellemében a 2007. évi Paraméterkönyv számos menetrendi korrekciós és zsúfoltságkezelési intézkedést tartalmaz, a Fővárosi Önkormányzat és a VEKE javaslatai alapján, végeredményben pedig a BKV támogatásával.
Fontos változás, hogy a BKV 2007-es Paraméterkönyve a korábbi javaslatainknak megfelelően már tartalmazza és így szabályozza a délutáni csúcsidőszakban érvényes közlekedési paramétereket is.
A szakmai előterjesztés az utastájékoztatás általános fejlesztésére tesz javaslatot, mely az indulási időpontok tételes meghirdetési határának csökkentését jelenti 10-ről 7 percre.
Az utastájékoztatás fejlesztésére a BKV új vezetése is nyitottnak mutatkozik, örömmel tapasztaljuk, hogy korábbi javaslatunkat, mely a megállóhelyeken a megálló nevének feltüntetésére vonatkozott, már megvalósítás alatt áll.
Menetrendi korrekciók
3-as villamos: munkanapokon Gubacsi út felé a reggeli csúcsidőben sűrítés 6:00 és 6:45 között, a zsúfoltság csökkentésére
62-es villamos: szombaton üzemidő-bővítés, 14:45-ig
3-as és 3-as gyors autóbusz: munkanapokon délután egységesen és hangoltan 10-10 percenként közlekednek, a 3-as gyors délutáni üzemideje pedig fél órával bővül, 18:30-ig közlekedik.
6-os és 86-os autóbusz: megszűnik az úgynevezett “0. ütemű kiiktatásos menetrend”, azaz az egyetemi vizsgaidőszakokban is az alapmenetrendi sűrűséggel járnak majd az autóbuszok.
16-os autóbusz: a téli hétvégi menetrend (15 percenkénti közlekedés) megszűnik, 2007 novemberében már nem lép életbe, egész évben 12 percenként jár.
19-es autóbusz: üzemideje bővül, reggel Gubacsi úttól 4:45-kor indul először, este pedig mindkét végállomásról 45 perccel tovább jár (Pestlőrincről 22:47-kor, Gubacsi útról 23:10-kor indul utoljára). A járat hétvégén egész nap sűrűbben közlekedik majd, 20 helyett 15 percenként.
36-os autóbusz: hétvégén egyik járműve a 19-es sűrítésére kerül átcsoportosításra, nagyon gyenge kihasználtsága miatt 20 helyett 30 percenként közlekedik.
72-es és 172-es gyors autóbuszok: a 7-es buszcsalád járműveinek erős zavarása miatt a járatok Kosztolányi Dezső téri végállomása áthelyezésre kerül a 86-os végállomására
86-os autóbusz: a vonal részben szolgáltatásfejlesztési okokból, részben a 72-esek végállomásának előbb említett áthelyezése miatt meghosszabbításra kerül Újbuda, Függetlenségi Parkig, változatlan menetrendi paraméterekkel
67V villamospótló: hétvégén csuklós helyett szóló járművekkel közlekedik, a kis utasforgalom miatt
165-ös autóbusz: hétvégén IK-260 helyett IK-415 típusú autóbuszokkal közlekedik.
Várbusz: változatlan menetrenddel, de 10-es számon közlekedik tovább.
72-es és 80-as trolibuszok: változatlan menetrend szerint, de a végállomási várakozási idők csökkentése érdekében 1-1 darabbal kevesebb járművel közlekednek.
Trolibuszok hangolása: a kisforgalmú időszakokban (este és hétvégén) összehangolásra kerül a 75-ös és 80-as, illetve a 74-es és a 76-os trolibusz.
A fenti változtatások bevezetése 2007 tavaszán, április és május hónapban várható.
A VEKE további javaslatként még ezen csomag keretében megvalósításra javasolta a 8-as és 112-es autóbuszok esti közlekedésének összehangolását és ennek keretében a 112-es sűrítését, ezen javaslatunkat támogatták a BKV vezetői.
Zsúfoltságkezelés
20-as autóbusz:zsúfoltsága miatt +1 járművel, 4-5 helyett 4 percenként fog közlekedni a reggeli csúcsidőszakban
23-as és 23-as gyors autóbusz: a reggeli csúcsidőben mindkét igen zsúfolt járatra +1 autóbusz kerül beosztásra, 6-7 helyett 6 perces követést biztosítva.
32-es autóbusz: a 132gy beolvasztása óta a vonalon jelentős kapacitástartalék van jelen, kihasználtsága 50% alatti. A fejlesztések fedezetét biztosítandó a vonalra 13 helyett 11 darab jármű kerül beosztásra, így reggel 6, délután 6-7 pecenként közlekedik majd.
37-es autóbusz: a midibuszok túlzsúfoltak a vonalon, típuscserére a vonali adottságok miatt azonban nincs mód, ezért a vonal sűrítésre kerül. Egy járművel több lesz a vonalon, így a követés 15-20-ról 12 percre módosul.
61E autóbusz: csökkenő kihasználtsága miatt egy járműve a Keresztúr-buszra kerül átcsoportosításra, egységesen 3 percenként jár reggel.
68-as autóbusz: szóló helyett csuklós (IK-280) járművek kerülnek beosztásra, a kapacitás növelésével egyidejűleg kismértékű ritkítás történik. Reggel 5-6, délután 7-8, hétvégén pedig 10 percenként járnak majd a buszok.
82A autóbusz: Budapest legzsúfoltabb járatára +2 darab autóbusz kerül kiadásra reggeli csúcsidőben, legkisebb követése 4 perc, átlagos követése 5-6 perc lesz.
96-os autóbusz: öt csuklós helyett hét szóló autóbusz kerül kiadásra, így az igen ritka vonal sűríthető. Reggel 15 helyett 10, délelőtt 20 helyett 15, délután 15 helyett 12 percenként közlekedik majd.
96-os gyors és 96A gyors autóbusz: a délutáni csúcsidőszakban is közlekedni fog a betétjárat, mindkét járat 7-8 percenként, így az Újpest és Újpalota közötti szakaszon enyhítve a zsúfoltságot.
154B autóbusz: a vonal kihasználtsága a reggeli csúcsidőszakban Budapesten az egyik legalacsonyabb (29%), ezért 1 járművel kevesebb fog közlekedni a vonalon.
194-es autóbusz: még zajlanak viták a Gloriett-busz megszüntethetőségéről, de ha a Bizottság támogatja a járat beolvasztását a 194-esbe, akkor a járat 5-7 helyett 4-5 percenként közlekedhet majd csúcsidőben.
Alacska-busz: erős zsúfoltsága miatt változatlan menetrenddel, de csuklós járművekkel közlekedik. Új megállókat kap Pestszentimre központjában és a Méta utcánál, számozása pedig 254-esre változik.
Gloriett-busz: a menetidejében valójában az alapjáratnál lassabb gyorsjárat megszüntetésre kerül és járművei az igen zsúfolt 194-es vonalra kerülnek átcsoportosításra.
Keresztúr-busz: reggeli és délutáni csúcsidőszakban sűrűbben közlekedik, reggel 10 helyett 8-9, délután pedig 12 helyett 10 percenként.
A fenti változtatások bevezetése 2007 tavaszán, április és május hónapban várható.
A zsúfoltságkezelés későbbi folytatása
A szűkös anyagi lehetőségek miatt az összes zsúfolt járat problémájának megoldására ezúttal sem volt mód. Számos járaton döntöttek beavatkozásokról a képviselők február 28-án, de közel sem minden zsúfolt járatra jut forrás. Azonban annak érdekében, hogy az ügy ne haljon el, a február 28-i döntések között szerepelt, hogy még idén tavasszal javaslatot kell készíteni a zsúfoltságkezelési program folytatására, az alábbi tartalommal. Ezek kidolgozása még nem történt meg, megvalósulásuk valószínűleg 2007 őszén lehetséges.
Előzetes szolgáltatásfejlesztési javaslatok (sűrítés és hangolási intézkedések, még nincsenek részletesen vizsgálva kidolgozva!):
8-112: délután azonos ütemű (6 perces) hangolás, a 112-es sűrítése reggel
14-114: sűrítés, a villamospótlás alatt alkalmazott paraméterek megtartása
22-22gy: a tervezett előnyben részesítési intézkedések megtörténte esetén kapacitásnövelés sűrítéssel
25Agy: sűrítés
38A-138: a vonalcsoport átszervezése, együttműködés a BKSZ keretében a Volánbusszal
67: sűrítés
80: sűrítés
98, 98gy: sűrítés, a gyorsjárat esetleges közlekedtetése délután és a Csévéző utcai csomópont forgalomtechnikai felülvizsgálata
103: sűrítés, a villamospótlás alatt alkalmazott paraméterek megtartása
104: sűrítés
164: a PEMŰ-höz betérő járművek számának növelése
170gy: sűrítés
193gy: sűrítés
a 82-es autóbuszcsalád teljeskörű átszervezése: a négyviszonylatos rendszer egyszerűsítése, a jelentős kihasználtságkülönbségek kiegyenlítése a különböző és változó igényekhez igazodva a vonalakon.
A kihasználtsági adatok alapján az alábbi vonalakon tart lehetségesnek kapacitáscsökkentést a javaslat: 25gy, 62, 176gy autóbuszok
Megszüntetésre javasolt viszonylatok: City-busz, 124, 17gy autóbuszok
Ezeken felül a gyáli hálózatfejlesztés felülvizsgálatának eredményeképpen menetrendi finomítások várhatóak a zsúfoltság csökkentésére, alapvetően a 94E és a gyorsjáratok között a reggeli csúcsidőben.
A Paraméterkönyv Fejlesztési Programja
A korábbi hónapokban számos egyéb hálózatfejlesztési elképzelés körvonalazódott a BKV, a Főváros, illetve a VEKE műhelyeiben. Ezek közül a konszenzust élvező fejlesztési javaslatok az előterjesztésben szerepelnek, mint a 2007-ben megvalósítandó hálózatfejlesztés programja.
A program célja a fő fejlesztési irányok kitűzése, amelyek jellegüknél fogva a paraméterkönyvhöz köthetőek és a 2007. évben konkrét megvalósításuk, vagy a bevezetéshez szükséges külső feltételrendszer megteremtése aktuális feladat.
– Integrált ütemes menetrend előkészítése a metró- és a HÉV vonalakra alapozva, az első ütem legkésőbb 2007. végi bevezetésével,
– XV. kerületi hálózat áttekintése (metrókapcsolatok javítása és gyorsítása, összehangolások fejlesztése),
– XVI. kerületi hálózatfejlesztés,
– XVII. kerületi hálózatfejlesztés, az előnyben részesítéstől függő, többlépcsős ütemezésben,
– Ferihegyi új vasúti megálló városi közlekedési kapcsolatainak fejlesztése
– Bel-budai villamoshálózat fejlesztése
– 4-es, 4gy, 105-ös autóbuszok egyesítése, előnyben részesítéssel egybekötött fejlesztése
– budai hegyvidéken bevezethető, utazási komfortot javító hálózati intézkedések (pl. 28-as és 156-os buszok kapcsolata, Szendrő utcai vonalközi végállomás hátrányainak csökkentése, 91-es busz meghosszabbítása stb.)
– Soroksár térségében a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK) tömegközlekedési fejlesztése
– Kőérberek Lakópark közlekedésének fejlesztése a 87-es autóbusszal
– BKSZ együttműködés fejlesztése a fővárosi bevezető utakon (Váci út, Bécsi út, II. Rákóczi Ferenc út térségében)
– kisforgalmú időszakokban alkalmazható eltérő hálózati megoldások,
– új vonalszámozási koncepció ütemezett bevezetése
A fentiek ütemezett előkészítésére és bevezetésére a Főváros munkabizottságot állít fel, melyben várhatóan a VEKE képviselője is részt vesz majd.