Elkészült a favázas nosztalgiavillamos Debrecenben
Mától új büszkesége van a cívis városnak. Forgalomba állt a 260-as pályaszámú nosztalgia-villamoskocsi.

Debrecen új büszkesége kigördül a remizből., DKV Zrt telephelye, Salétrom u., Debrecen (forrás: Hajtó Bálint)
1911. március 16-án indult meg a villamosközlekedés Debrecenben. Ez adta az apropóját a frissen elkészült favázas nosztalgiakocsi forgalomba állításának. Azért, hogy a nagyközönség utazhasson vele március 15-én, a sajtóbemutatót előrehozták március 14-ére.
A kocsi történetéről ITT , a hazaszállításról, melyhez a VEKE is segítséget nyújtott ITT olvashatnak.

Debrecen új büszkesége kigördül a remizből., DKV Zrt telephelye, Salétrom u., Debrecen (forrás: Hajtó Bálint)
A DKV Zrt. eddig közel 8 és fél millió forintot, munkatársai pedig rengeteg munkaórát áldoztak a kocsi helyreállítására. A kocsi bár érkezésekor üzemképes volt és nagy hibája nem látszott, attól, hogy hatósági vizsgát tehessen és biztonságosan utasokat szállíthasson, elég messze volt. Fel kellett újítani a motorokat, a csapágyazást, a menetkapcsolót, az elektromos és a léghálózatot és természetesen az utasteret is. Eredeti dokumentáció alapján új áramszedő készült, de több kisebb, hiányzó alkatrészt is pótolni kellett.
A 260-ashoz hasonló, “K” típusú motorkocsik az 1960-as években közlekedtek Debrecenben, a felújítások során igyekeztek ezt az állapotot helyreállítani. Az apróbb részletekre is figyeltek, úgy, mint a homloktábla elhelyezése (a budapesti, mellmagasságban levő tábla helyett Debrecenben a lökhárítóra erősített, hosszabb és vékonyabb táblát használtak), a festés részletei, a fogantyúk, a csengő és a világítás kialakítása vagy a DKV embléma.
A most felújított 260-as villamosnak a “K” típusú kortársai, melyek itt közlekedtek, 257, 258, 259-es számon, sajnos nem maradtak meg az utókornak. Az egykori 2964-es, “L” típusú motorkocsi, amelyik nem volt debreceni kocsi, folytatólagosan a 260-as számot kapta.

A nosztalgiavillamos felújításáról és a várható programokról Halász János, Debrecen kulturális ügyekért felelős alpolgármestere (balra) és Nagy Attila, a DKV vezérigazgatója tartott sajtótájékoztatót. Az eseményről országos televíziók is beszámoltak., DKV Zrt. telephelye, Salétrom u., Debrecen (forrás: Vincze János)
A sajtótájékoztatón bejelentették, hogy a cég tartja az ígéretét, a 260-as a meglévő, 1884-1984 pályaszámú ikerkocsikhoz hasonlóan különmenetekre igénybe vehető lesz, ünnepi alkalmakkor – pl. a Virágkarnevál idején – pedig biztosan fel fog tűnni a debreceni síneken. Az érdeklődők a járműveket megtekinthetik a kocsiszínben, ahol egy történeti emlékszobát is kialakítottak, mely szintén látogatható lesz. Legelső nyilvános bemutatkozásakor, 2007 március 15-én reggel 9 órától délután 16 óráig óránként közlekedik a Petőfi térről indulva és az utazás díjtalan lesz!
A sajtótájékoztató után a népes sajtócsapat, a DKV és a közlekedésbarát egyesületek képviselői próbálhatták ki először az új szerzeményt. Csodálkozó tekintetek követték a kis sárga villamost, amerre csak járt. Kattogtak a fényképezőgépek, dolgoztak a tévéstábok, bár a nagy érdeklődés miatt kissé zsúfolt volt a villamos belseje. Az ünnepelt – amúgy kissé zajos – 260-as nosztalgiakocsi jól gyorsult és jól is fékezett, csupán egy kis füst okozott riadalmat. A felújított kontroller erősen melegedett, főleg mivel villamosfékezésre is használták – ezt nem nagyon bírja, igazából csak vészfékezésre való – és szépen füstölt az egész út alatt. Részint a friss zsírozás, részint némi festék füstölgött, de megállítani csak egy szabálytalanul parkoló autós tudta az első teljes debreceni üzemnapján.

A klasszikus beállítás a Nagytemplommal. A nosztalgiavillamos mögött közvetlenül a biztosítás, a DKV szervizkocsija. A templom előtt egy KCSV6-os is látható., Piac utca, Debrecen (forrás: Hajtó Bálint)
Köszönjük a DKV Zrt. kollektívájának és Debrecen városának, hogy befogadták és megmentették ezt az értékes járművet az utókor számára!
