Minden cáfolat ellenére ismét bevallották: járatritkÃtásra készülnek
A BKV szabadulna a tulajdonos, a választott képviselők és a civilek kontrolljától is. A VEKE a főpolgármester egyértelmű állásfoglalását várja az ügyben. Két hete sincs, hogy fel kellett szólalnunk ugyanezen ügyben.
„Nem lesz járatritkÃtás.”
(Demszky Gábor, főpolgármester, 2007. szeptember 26., Városháza)
„Várhatóan számos vonalon lesz változás – akár járatritkÃtás is”
(Regőczi Miklós, BKV Zrt. vezérigazgató-helyettes, 2007. október 1., Népszabadság)
A fÅ‘polgármester egyértelmű állásfoglalását várjuk a BKV ma megjelent nyilatkozatai kapcsán, azok ugyanis szöges ellentétben állnak Demszky Gábor legutóbbi sajtótájékoztatóján elhangzottakkal. A BKV vezérigazgató-helyettese ismét megerÅ‘sÃtette, hogy a Társaság a 2008. évi menetrendeket tartalmazó Paraméterkönyv keretein belül 10 százalékos járatritkÃtást tervez.
Az elmúlt két hétben a BKV folyamatosan cáfolta a VEKE állÃtásait és értesüléseit a járatritkÃtásokkal kapcsolatban, mai nyilatkozatában viszont a cég vezetÅ‘je lényegében szó szerint megerÅ‘sÃtett minden korábbi járatritkÃtásról szóló hÃrt.
A BKV hazugságdömpingbe kezdett a járatritkÃtásait alátámasztandó, a valótlan állÃtásokat igyekszünk tételesen megcáfolni.
A BKV utasszámlálása nem több kommunikációs trükknél, nem zajlik a város minden területére vonatkozóan ilyen tevékenység jelenleg, pedig a kommunikációs vezetÅ‘ már minden vonalra kiterjedÅ‘ ritkÃtásról beszél. A BKV tendenciózus, kizárólag a ritkÃtásokra koncentráló utasszámlálást végez néhány vonalon, egyébként pedig kész forgatókönyvekkel rendelkezik és brutális, minden vonalra kiterjedÅ‘ járatritkÃtást kÃván végrehajtani, a béremelések kiadásait és a kudarcba fulladt reformokat ellensúlyozandó.
Nem igaz, hogy európai tendencia volna a tömegközlekedés utasszámának csökkenése, ahogy az sem, hogy Budapesten drasztikusan csökkenne a BKV utasszáma. Európa minden nagyvárosa a tömegközlekedés fejlesztésével, a járatok sűrÃtésével küzd az utasszám növeléséért, az európai tendenciákkal a BKV járatritkÃtási tervei teljesen ellentétesek. Különösen elfogadhatatlan, hogy a BKV minden nyilatkozatban a kötöttpályás fÅ‘vonalak (Kisföldalatti, szentendrei HÉV) ritkÃtásával példálózik. A szentendrei HÉV-en sohasem lézengenek az emberek, a BKV épp azért újÃtotta fel súlyos tÃzmilliárdokért az elmúlt években a vonalat, hogy tovább lehessen sűrÃteni a HÉV-et.
Nem igaz, hogy a Paraméterkönyv rugalmatlansága miatt évközben ne lehetne járatokat módosÃtani. 2007-ben tavasszal, nyáron és Å‘sszel is voltak a VEKE által kezdeményezett járatátszervezési csomagok (pl. a XVI. kerületben), melyek bevezetésének mindig egy gátja volt: a BKV. A FÅ‘városi Önkormányzat támogatása esetén is a BKV minden esetben a felkészülési idÅ‘ hiányára hivatkozva halasztotta a bevezetését ezeknek a pozitÃv változásoknak. Hazudik a BKV, amikor a rugalmasságra hivatkozva próbálja magához ragadni a Paraméterkönyv módosÃtásának lehetÅ‘ségét. Jelenleg a FÅ‘városi Közgyűlés szakbizottságának nyilvános ülésén születik döntés a BKV Paraméterkönyvének módosÃtásáról, ha kell, legfeljebb két hét alatt. Ezt a döntési kompetenciát a megrendelÅ‘nek kell gyakorolnia, a megrendelt szolgáltatás mennyiségét a BKV, mint szolgáltató nem határozhatja meg.
A Paraméterkönyv 10 százalékos mozgástere egy célt szolgál: ezzel a városvezetés a politikai felelÅ‘sséget átruházza a BKV-ra, az pedig a nyilvánosság és a szakmai vélemények kizárásával feltűnés nélkül tudja ritkÃtani a járatokat.
Antal Attila vezérigazgatói kinevezésekor személyesen Demszky Gábor fÅ‘polgármester és helyettese, Hagyó Miklós Ãgérték meg, hogy nem lesz járatritkÃtás, a vezérigazgató pedig Ãgéretet tett arra, hogy a pazarlást megszünteti és a BKV nullszaldóssá tételével teszi elkerülhetÅ‘vé a szolgáltatás csökkentését. Itt az ideje, hogy a FÅ‘város és a BKV vezetése elszámoljon: hogyan áll a BKV átalakÃtása, mennyi megtakarÃtást hoztak az intézkedések és miért kerültek ismét napirendre járatritkÃtások. Elfogadhatatlan, hogy a BKV az átszervezéstÅ‘l remélt megtakarÃtások elmaradása és a 4-es metró költségtúllépése miatt most az utasokon hajtanák be a hiányzó milliárdokat.
Budapesten még mindig több tucatnyi olyan járat van, amin a zsúfoltság jelentÅ‘s, 4 vagy 5 ember kényszerül egy négyzetméteren utazni, a dugódÃj bevezetése épp ezért a tömegközlekedési kapacitások növelését teszi szükségessé, a járatritkÃtásokkal egy lapon emlÃtve a dugódÃjról szóló bejelentés nevetségessé és komolytalanná válik.
Kora hajnalban, késÅ‘ este és hétvégén nem az a cél, hogy fürtökben lógjanak az emberek a buszokról és a HÉV-ekrÅ‘l. Az elégséges szolgáltatás biztosÃtása a cél, a ma is 20-30 percenként járó járatok ezt még éppenhogy teljesÃtik. Ha a járatokat tovább ritkÃtják, ezzel azt érik csak el, hogy még többen fognak autóba ülni, hisz ha hajnalban nem jön a busz munkába menetkor, a délutáni csúcsidÅ‘ben is autóval fog hazamenni az, aki megteheti.
A VEKE az elmúlt években számos átszervezési és ésszerűsÃtési javaslatot készÃtett a tömegközlekedési hálózat átalakÃtására, melyek sikerrel kerültek bevezetésre, gondoljunk akár az éjszakai buszok átszervezésére, a 112-es busz vagy a 41-es villamos meghosszabbÃtására, illetve legutóbb a XVI. kerületi buszhálózat átalakÃtására, valamint a zsúfoltságkezelési programra. Mi is látjuk, hogy az utasforgalmi szokások átrendezÅ‘dhetnek, egyes járatok szerepe csökkenhet, mÃg máshol új lakóterületek nÅ‘nek ki a földbÅ‘l vagy épp zsúfoltak a járatok. Ezeket követni kell, ésszerű fejlesztésekkel. A BKV jelenlegi szándékai azonban nem a szolgálatatás fejlesztése irányába mutatnak, hanem a fűnyÃróelv-szerinti járatritkÃtást tűzik ki célul, minden vonalon, a béremelések kigazdálkodását megcélozva.
Értékválasztás elÅ‘tt áll a városvezetés. Ha a BKV antidemokratikus és a budapestiek életszÃnvonalának rontására törekvÅ‘ javaslatát a FÅ‘városi Közgyűlés elé terjesztik elfogadásra, azzal minden korábbi, a tömegközlekedés fejlesztésére vonatkozó nyilatkozatukat teszik semmissé. FelszólÃtjuk Demszky Gábort, hogy álljon ellen a BKV nyomásának, vegye komolyan nyilatkozatát és ne engedje a BKV-járatok ritkÃtását!