VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Kedvezmény csúcson kívül – Emelkedő utasszámok

2007-11-25
By
A stuttgarti Stadtbahn, villamos és metró ötvözése, sok utast vonzott a közösségi közlekedéshez., Degerloch, Albstrasse, Stuttgart (forrás: Németh Attila)

A stuttgarti Stadtbahn, villamos és metró ötvözése, sok utast vonzott a közösségi közlekedéshez., Degerloch, Albstrasse, Stuttgart (forrás: Németh Attila)


A Stuttgarti Közlekedési Szövetség (VVS) értékelte a csúcsidőn kívüli kedvezményes bérlet bevezetése óta érzékelhető folyamatokat. A szövetség területén 2006 elején jelent meg ez az újdonság, amely hétköznapokon csak reggel 9 óra után használható, minden egyéb tekintetben azonban a normál havi ill. éves bérlettel azonos feltételekkel vehető igénybe.

Stuttgarti metróállomás, Hauptbahnhof, Stuttgart (forrás: Németh Attila)

Stuttgarti metróállomás, Hauptbahnhof, Stuttgart (forrás: Németh Attila)

Stuttgartban és környékén havi bérletet bármely naptól a következő hónap eggyel alacsonyabb számú napjáig (például november 25. és december 24. közt), vagy egy naptári hónapra vásárolhatunk, akár már egy hónappal az érvényesség megkezdése előtt. Éves bérletet 12 naptári hónapra (bármely hónaptól) válthatunk, és a német nyelvterületen elterjedt szokásnak megfelelően ez itt is tíz havibérlet árába kerül. Havi vagy éves bérlet birtokosa hétvégén 17 év alatti gyermekeivel és kutyájával is együtt utazhat anélkül, hogy ezért külön díjat kellene fizetnie.

S-Bahn, azaz elővárosi gyorsvasút Suttgartban. A 9 óra utáni bérlet is érvényes ezekre is., Vaihingen Bahnhof, Stuttgart (forrás: Németh Attila)

S-Bahn, azaz elővárosi gyorsvasút Suttgartban. A 9 óra utáni bérlet is érvényes ezekre is., Vaihingen Bahnhof, Stuttgart (forrás: Németh Attila)

2006 elején vezették be a kedvezményes, hétköznap csak reggel 9 óra után használható havi és éves bérletet. Ez 25 százalékkal olcsóbb, mint a teljesárú bérlet, és a hétköznap reggeli korlátozáson kívül minden egyéb tekintetben a normál havi ill. éves bérlettel azonos módon használható, hétvégén pedig egész nap érvényes.

Az újfajta bérlet bevezetése óta a havibérletek eladása 13,2 százalékkal, az éves bérleteké pedig 14,4 százalékkal nőtt meg. Elsősorban azok kaptak kedvet a közösségi közlekedés igénybevételéhez, akik későbbi időpontban járnak munkába, így számukra a 9 óra utáni indulás nem jelent korlátozást, mivel amúgyis csak ebben az időszakban közlekednek. Az ő elszállításukra a közlekedési társaságoknak nem kellett új járműveket forgalomba állítaniuk, hiszen ebben az időszakban kevesebben utaznak, így az autójukból az új intézkedés hatására kiszállók a meglévő üres kapacitásokat töltötték meg, a közösségi közlekedés tehát lényegében pótlólagos kiadások nélkül jutott érzékelhető többletbevételhez.

Bár nyilván voltak olyanok, akik korábban teljes árú bérlettel utaztak, ám az új lehetőség megjelenése után átváltottak az olcsóbb megoldásra, de a náluk jelentkező bevételkiesést bőven ellensúlyozták a rendszerbe újonnan belépő utasok, amit a bérleteladásoknak az előző bekezdésben említett, jelentősen megugró száma is jelez.

Az alkalmi, egy útra szóló vagy napijeggyel utazó utasok száma lényegében nem változott (0,2 százalékos emelkedés), ám ez is óriási eredmény, ha figyelembe vesszük, hogy a számítási bázis alapját a labdarúgó világbajnokságot is magába foglaló 2006-os év adja, amikor óriási tömegek utaztak a mérkőzésekre a közforgalmú közlekedést használva.

A stuttgarti Stadtbahn, villamos és metró ötvözése, sok utast vonzott a közösségi közlekedéshez., Degerloch, Albstrasse, Stuttgart (forrás: Németh Attila)

A stuttgarti Stadtbahn, villamos és metró ötvözése, sok utast vonzott a közösségi közlekedéshez., Degerloch, Albstrasse, Stuttgart (forrás: Németh Attila)

Mindent összevéve a közlekedési szövetség nyilatkozó illetékese elmondta, mivel a 2007-es év teljes adatai értelemszerűen még nem állnak rendelkezésre, ezért alapos elemzés még nem készíthető, az viszont nyilvánvalóan látszik, hogy a csúcsidőn kívül utazók számára nyújtott kedvezmény összesített mérlege pozitív, és a 9 óra után használható bérlet bevezetése jó döntésnek bizonyult.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *