VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Meghosszabbítás a Moszkva térre és Normafa felé: esély a Fogaskerekűnek

2007-12-13
By

Egyesületünk régóta küzd a több, mint százharminc éves Fogaskerekű Vasút helyzetének javításáért, és a vonal meghosszabbításáért. Az utóbbi években végzett munka lassan beérni látszik: a Fogas végállomásán december 13-án a XII. kerület, a BKV és a VEKE által tartott sajtótájékoztatón Pokorni Zoltán, a Hegyvidék polgármestere és Somodi László, a BKV közlekedési vezérigazgató-helyettese is támogatásukról biztosították a projektet.

Fogas a Fasorban a villamosvágányokon? Technikailag ebben ma már semmi különös nincs. (forrás: VEKE)

Fogas a Fasorban a villamosvágányokon? Technikailag ebben ma már semmi különös nincs. (forrás: VEKE)


Az 1874-ben átadott, először 1929-ben, majd 1973-ban átépített Fogaskerekű vitathatatlanul Fővárosunk fontos értékei közé tartozik, s a kirándulók körében is nagy népszerűségnek örvend. Az utóbbi években azonban a vonal állapota jelentősen leromlott, s a Fogas a hétköznapi hivatásforgalomban nem tud jelentős szerepet játszani. Ennek elsősorban a vonal szigetüzem-jellege az oka: a Fogas sem a körúti villamost, sem pedig a kettes metrót nem éri el, ez jelentős versenyhátrányt jelent a párhuzamosan haladó buszjáratokkal szemben. A felső végállomás szintén nem a legelőnyösebb helyen fekszik, hiszen a turisták elsődleges célpontja a Normafa környéke, mely a Fogas jelenlegi végállomásától több, mint egy kilométerre fekszik. Az említett gondok miatt kihasználatlanul maradnak a Fogas előnyei: ez egy környezetbarát és jelentős utasforgalom kiszolgálására alkalmas eszköz, mely a téli hónapokban is helyt tud(na) állni – ennek a Hegyvidéken igen nagy a jelentősége.

Fogas a Fasorban a villamosvágányokon? Technikailag ebben ma már semmi különös nincs. (forrás: VEKE)

Fogas a Fasorban a villamosvágányokon? Technikailag ebben ma már semmi különös nincs. (forrás: VEKE)

A tervezett nyomvonal és a térség érintett viszonylatai. A cikk alján a térkép nagy méretben is letölthető. (forrás: VEKE)

A tervezett nyomvonal és a térség érintett viszonylatai. A cikk alján a térkép nagy méretben is letölthető. (forrás: VEKE)

A XII. kerületi önkormányzattal együttműködve a VEKE részletes tanulmányt készített a Fogaskerekű fejlesztésének lehetőségeiről, a vonal korszerűsítésének és meghosszabbításának lehetséges változatairól. A megvalósításra alkalmas és a XII. kerület vezetése által is támogatott terv szerint a vonal kétirányú meghosszabbítása, a régi vonalszakasz felújítása és az új járművek beszerzése után egy új, vonzó alternatíva állna az utasok rendelkezésére, mely a fejlesztést követően valóban párhuzamos buszjáratok szerepének jelentős részét is átvenné, valamint hosszabb távon hozzájárulna a Hegyvidék érintett részeinek fejlődéséhez, élhetőbbé válásához. Javaslatunknak azon pontját, mely szerint a Moszkva teret a Fogaskerekű járműveinek a Szilágyi Erzsébet fasori villamospályán kellene elérniük, a szakma egy része sokáig vitatta. Örömmel tapasztaljuk, hogy mára a helyzet megváltozott, s a döntéshozók mertek szakítani a korábbi évek előítéleteivel, és mára támogatják az interoperábilis, “kétéltű” járművek segítségével könnyedén megvalósítható fejlesztést.

Pokorni Zoltán, a XII. kerület polgármestere a Fogaskerekű meghosszabbításának részleteit ismerteti., Városmajor, Budapest (forrás: www.hegyvidek.eu)

Pokorni Zoltán, a XII. kerület polgármestere a Fogaskerekű meghosszabbításának részleteit ismerteti., Városmajor, Budapest (forrás: www.hegyvidek.eu)

Szóvivőnk, Vitézy Dávid a fő koncepcionális elemekről, valamint néhány technikai részletről tájékoztatja a sajtót., Városmajor, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

Szóvivőnk, Vitézy Dávid a fő koncepcionális elemekről, valamint néhány technikai részletről tájékoztatja a sajtót., Városmajor, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

A részletes fejlesztési javaslat az átszállási kapcsolatok javítása érdekében a Moszkva térig történő meghosszabbítást, illetve a Normafáig történő továbbvezetést tartalmazza, az ezt alátámasztó, forgalmi, műszaki és költséghatékonysági vizsgálatokkal. Az elkészült tanulmány alapján a BKV vezetése is támogatásáról biztosította a Fogaskerekű fejlesztésére vonatkozó tervet. A projekt első előkészítési fázisát a XII. kerület finanszírozta és koordinálta, ezt követően a Fővárosi Önkormányzat és a BKV is közreműködő partnerként bekapcsolódik az előkészítés további fázisaiba.

Pokorni Zoltán, a Hegyvidék polgármestere elmondta, hogy az elképzelések szerint a kerületi önkormányzat a Fogaskerekű felújításában, és meghosszabbításában együtt vesz majd részt a Fővárossal. A fejlesztéssel kapcsolatos konkrét tervek elkészülte után, a 8-10 milliárd Ft-os projekt finanszírozása érdekében a Svájci Alaphoz, valamint Európai Uniós forrásokra fognak pályázni. A kerület az elsősorban az autóforgalom csökkenését, az elhasználódott Fogas okozta zaj- és rezgésproblémák megszűnését, és a tömegközlekedést használók számának gyarapodását várja a projekttől.

Somodi László, a BKV vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy megvalósíthatónak és támogatandónak tartják az elképzelést. A kötöttpályás közlekedés fejlesztése abszolút prioritást élvez a közlekedési cég számára.

A hét millió forintos adomány átadása.

A hét millió forintos adomány átadása. “Amíg el nem készül a rekonstrukció, addig is van élet” – mondta a polgármester., Városmajor, Budapest (forrás: www.hegyvidek.eu)

“A Fogaskerekű fejlesztése végre egy XXI. századi fejlesztés, korszerű elvek és technológia alapján, nem véletlen, hogy ezért az ügyért a BKV és a VEKE is össze tudott fogni.” – mondta Vitézy Dávid, aki a közlekedési cég felügyelőbizottságának is tagja egyesületünkben betöltött tisztségei mellett., Városmajor, Budapest (forrás: www.hegyvidek.eu)

Egyesületünk szóvivője és a tanulmányt készítő Közlekedésfejlesztés munkacsoport vezetője, Vitézy Dávid örömét fejezte ki, hogy végre sikerült szakmai konszenzust kialakítani a kérdésben, és a VEKE további támogatásáról biztosította a Fogaskerekű fejlesztésének ügyében a kerületet és a BKV-t. A projektet egyesületünk egészen a megvalósulásig folyamatosan figyelemmel fogja kísérni és minden tőlünk telhető segítséget meg fogunk adni.

A sajtótájékoztató végén Pokorni Zoltán egy hétmillió forintos óriáscsekket adott át Somodi Lászlónak, amely a nagy ívű fejlesztések elindulásáig segíti a BKV-t a Fogaskerekű peronjainak és megállóinak biztonságosabbá tételében, a műszaki üzemeltetés stabilizálásában, az utastájékoztatásban. Az egyedi gesztus alapján felajánlott pénzösszeg csak a Fogasra költhető, a BKV részletes listát készít, mire is fogja az összeget fordítani.

Letölthető anyagok:

A Fogaskerekű Vasút és a fejlesztési elképzelések térképen (PDF, 2MB)

A Fogaskerekű Vasút magassági vonalvezetése (PDF, 200kB)

A Fogaskerekű Vasút elképzelt új járműve (JPG, 800kB)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *