Próbaüzem az érdi aluljáróban
Előzmények
2006 februárjában számoltunk be róla, hogy az Érd város egyik legnagyobb közlekedési problémájának megoldására megkezdődik a Diósdi úton lévő szintbeli vasúti átjárók kiváltása, ami évtizedek óta megkeserítette a város lakóinak életét. A sűrű vonatforgalom miatt a csúcsidőszakban rendszeresen torlódásokat okoztak a lezárt sorompók, ugyanis ez az útvonal Érd észak-déli irányú főútja és több helyi, ill. helyközi autóbuszjárat is erre közlekedik. A beruházás a KIOP (Környezetvédelem és Infrastruktúra Operatív Program) keretében a MÁV Zrt. beruházásában zajlik, amelyre 4 milliárd forintot szánnak (85%-a vissza nem térítendő EU támogatás).
A nagy ívű tervek szerint a Budai úti körforgalom és a Széchenyi tér közötti útszakaszt lesüllyesztik: a 30-as vasútvonal alatt áthaladva kéregvezetésben folytatódik a nyomvonal, végül a 40-es vonal töltésén áttörve ér ismét a felszínre. A gyalogosok számára külön aluljárók épülnek, tekintettel az akadálymentes közlekedésre is. A munka 2006. márciusában megkezdődött a Strabag Zrt. és a Vegyépszer Zrt. kivitelezésében. Akkor a kitűzött átadási határidő 2007. május 31-e volt.
Az építkezés kezdete
Első lépésként Érd felső vasúti megállóhelynél elbontották a szintbeli útátjárót és acél provizóriumokat helyeztek el a vágányok alá, hogy a vasúti forgalom zavartalanul haladhasson a műtárgy építésének ideje alatt.
Ezután indultak el a földmunkák, majd a korábbi út rámpájának és a felvételi épületnek az elbontása. A pusztaszabolcsi vonal alatti híd építése közben fúrt cölöpökkel körbehatárolták a süllyesztett út munkaterületét. 2006. júliusára elkészültek a hídfők és a négy darabból álló monolit felszerkezet, amelyeket augusztusban helyeztek el végső helyükre.
Közben az megkezdődtek az előkészítő munkálatok a székesfehérvári vonal útátjárójának kiváltására és folyamatosan termelték ki a talajt az elkészült cölöpfalsor közül, amelyeket acélcsövekkel támasztottak ki az alaplemez elkészültéig. A cölöpsor elé hegesztett acélhálókat rögzítettek, majd lőttbetonnal fedték be. Az alaplemez után a mintegy 40 cm vastag bélésfal építése következett a cölöpök elé.
Szeptemberben ideiglenes nyomvonal-korrekció és az Érd felsőnél használt provizóriumok elhelyezése után elindultak az alapozási munkálatok a 30-as vasútvonalnál is. Az építkezés miatt a gyalogosok ekkor már igen jelentős, több száz méteres kerülőt voltak kénytelenek megtenni, ha Érd felső felől szerettek volna eljutni a város központjába. Októberben komoly probléma jelentkezett a kivitelezés során, melynek később igen súlyos következményei lettek. Az előzetes talajmechanikai vizsgálatok során nem mutatkozott semmi arra vonatkozóan, hogy a székesfehérvári vonal alatt milyen kemény kőzetréteg található. Ez csak a földmunkák során derült ki.
Robbantásra nem volt lehetőség a vasúti forgalom és a közelben található épületek miatt, ezért csak gépi, aprólékos munkával tudták eltávolítani ezt a kőzetpadot. Emiatt azonban át kellett tervezni a hídfőket: az eredeti tervekkel szemben végül egy ún. U-keretes megoldást dolgoztak ki a mérnökök és ez is került megépítésre. A talajvíz magas szintje további problémákat okozott, így talajvízszint-süllyesztő kutakat telepítettek ide, amivel folyamatosan termelték ki a vizet a munkaterület szárazon tartása miatt.
Újjáépült peronok
Az aluljáró építésével párhuzamosan zajlott Érd felső és Érd alsó peronjainak átépítése is. Érd alsónál a 2005-ben átadott autóbusz-pályaudvar szintjéről alakítottak ki gyalogos aluljárót, ami egyrészt a 2-es vágány melletti peron, másrészt Érd felső irányába teremt kapcsolatot. A 2-es peron mellé rámpa is épült az akadálymentesítés biztosítása érdekében.
Ez nem sikerült tökéletesre, mert a szabvány szerinti pihenő, vízszintes szakasz valami miatt mégsem készült el. Az 1-es vágány a bevásárlóközpont liftjén keresztül érhető el az aluljáróból. A régi peronburkolat elbontása után a sínkoronától számítva 30 cm magas, térkővel burkolt peron került kivitelezésre, melyek fölé 120 méter hosszban perontetőt is elhelyeztek. Megújult a világítás és az utastájékoztató rendszer is: a hangosbemondó mellett digitális kijelzőkön keresztül is megtudhatjuk mikor érkezik vagy hány percet késik a vonat.
Új váróterem és jegypénztár is létesült az autóbusz-pályaudvar szintjén.
Érd felsőnél ezzel megegyező stílusban újultak meg a peronok, annyi különbséggel, hogy a „B” peronhoz az új felvételi épületben elhelyezett liften vagy lépcsőn lehet feljutni, míg az „A” peron csak az új rámpán érhető el a Diósdi út felől. A két állomás lényegében használható állapotban elkészült 2006 év végére. Érd felső új felvételi épületét 2007 decemberében vették birtokukba a vasutasok.
Visszatérve az aluljáró építésére: folyamatosan termelték ki a talajt a cölöpfalak közül és több szakaszban elkészült az alaplemez és a bélésfal. Decemberre megépült a 30-as vonal meglévő vágányához tartozó hídfők és a fél-felszerkezet is, amelyet itt helyben betonozhattak. A középtávú fejlesztési tervek szerint a székesfehérvári vonalat kétvágányosítják a mostani egyvágányos szakaszon. Így már ennek megfelelően építették meg a hidat, amelyen egyelőre csak egy sínpár vezet át. 2007. elején a Diósdi út elején lévő rámpa alaplemeze is és a bélésfalak a két vasút közötti szakaszon is 95%-ban már kialakításra kerültek. Február végén megkezdődött ennek a szakasznak a befedése: a vasbeton falakra előregyártott, előfeszített, takaréküreges vasbeton gerendákat helyeztek el sűrűn egymás mellé.
A gerendák közötti szabad teret betonlapokkal fedték le, hasonlóan az üregek felett is. Erre került egy sűrű hálózatú acélháló, melyek a bélésfalakból kiálló acélbetétekkel kötöttek össze és végül a zsaluzat elkészülte után kiöntöttek betonnal, így egy ún. együttdolgozó lemezt hoztak létre. Erre bitumenlemezes szigetelést és vékony védőbetont terítettek le. Közben a 30-as vonal „fél-hídjára” visszafektették a vágányt, így elkezdődhetett a másik fél építése is.
A problémák megjelenése
Az építkezés haladt továbbra is előre, aztán lendülete vesztett és a május 31-ei határidőre nem készült el. Ez az említett áttervezést is igénylő kőzetréteg miatt még indokolható is volt. Emellett kiderült az is, hogy az elkészült és benyújtott eredeti tervek nem foglalkoztak az aluljáró északi kijáratának, a Széchenyi térnek a forgalomtechnikai kialakításával. Itt csatlakozik a Diósdi úthoz nyugati irányból a város egyik főútvonala, a Bethlen Gábor utca és itt van a Vörösmarty Mihály Gimnázium is. Kelet felől a kis forgalmú, de távlatban nagyobb szerepet kapható Aba utca érkezik a térre. Az átépítés megkezdése előtt ez volt Érd egyik legveszélyesebb csomópontja, mert a városközpont felől érkező autósok nem tudtak a Bethlen Gábor utca felé balra nagy ívben befordulni, illetve az onnét érkezők a Diósdi útra, északi irányba bekanyarodni.
Az időközben újonnan alakult városvezetés ezért tárgyalásokat kezdett a beruházó MÁV-val a helyzet rendezésére. A tárgyalásokba a Volánbusz is bekapcsolódott, ugyanis az Érd-Parkváros felől érkező viszonylatoknak itt volt a végállomása és a lezárás miatt több helyi járat is csak idáig közlekedett. A busztársaság kérésére az eredetileg 9%-os rámpát ezért itt 6,5%-osra mérsékelték, hogy a téli, csúszós időszakban is biztonsággal használhassák majd a buszok az aluljárót. Emiatt az aluljáró hosszabb lett. 2007 nyara folyamán minimális munkatempót láthattak az erre járó lakosok és megindultak a különféle találgatások, hogy mi miatt van ez. A válaszra csak hónapokkal később derült fény. A felmerülő többletmunkákat elvégezte a Strabag és benyújtotta a számlát, azonban mivel a projekt EU-s forrásokat is felhasznál, Brüsszel ezt nem fogadta el és versenytárgyalás kiírását írta elő. Ez a procedúra miatt „húzta be a féket” a kivitelező. Végül elnyerte a munkát és megkapta jogos járandóságát, így az ősszel újra lendületet vett az építkezés, miközben a Széchenyi tér sorsa továbbra is a levegőben lógott.
Újra lendületet kap az építkezés
Szeptemberre letették a két vasút között létrehozandó sétáló utca térburkolatát és a több hónapja az Érd felső állomás megközelítését lehetővé tevő fahidat elbontották a „B” peron lépcsőjének és a gyalogos aluljárónak az átadása után. Ekkor még az „A” peron felől egy kisebb fahídon és lépcsőn át rövidebb úton lehetett eljutni a Diósdi út felé.
Októberben az Érd alsó állomás megközelítését biztosító szervizút építése is megkezdődött, kibetonozták a szegélyeket az aluljáróban és elkészült a szervizjárda is. A hosszabbá vált aluljáró nagyobb felületű burkolatot is jelent, így megnövekedett az előzetesen számított összegyűlő csapadékvíz mennyisége is. A székesfehérvári vonal keresztezését követően, az aluljáró mélypontján egy zsompot alakítottak ki, ahova folyt volna a víz. Az új méretezés során arra a következtetésre jutottak a tervezők, hogy ezt már nem bírná el a MÁV vágány melletti árok, ahova eredetileg gondolták átemelni a csapadékot. Így egy csatornaszakaszt készítettek a Hivatalnok utcán keresztül a közelben folyó vízfolyásig. A három szivattyú így már elegendőnek bizonyulhat, bár nem szerencsés, hogy csak egyoldali energiabetáplálást kapott, így áramszünet esetén ez még problémát okozhat.
November folyamán az aluljáró két kijáratának csomópontjában dolgoztak. Az aluljáró két végén magasságkorlátozó kapukat helyeztek el: a 3,7 méternél magasabb járművek nem hajthatnak be. A déli végén, a Budai úti körforgalomnál kisebb módosítást végeztek el, és a Hivatalnok utca elejét is korrigálták oly módon, hogy a szervizúttal egyesülve jobb beláthatóságot nyújtsanak a majdan az aluljáró felől érkező forgalommal szemben. Az északi végén, a Széchenyi téren lényegében a korábbi állapotnak megfelelően építették meg a kereszteződést.
Elkészült az aluljáró?
December 17-ével a Strabag készre jelentette a beruházást és befejeződött az átadás-átvételi procedúra. Ennek során mintegy 40 tételből álló hiánypótlást és észrevételezést készítettek. A kivitelező 2008. január 31-ig kapott határidőt ezen munkák elvégzésére. A Széchenyi térrel kapcsolatban azonban az önkormányzatnak és a Volánbusznak is aggályai adódtak. Egyrészt forgalombiztonság szempontjából nem kedvező, hogy az aluljáróból kihaladó járművek sebességcsökkenés nélkül haladhatnak tovább egyenesen. Az áthelyezendő autóbuszmegálló elérése miatt fokozott keresztirányú gyalogosforgalomra kell itt számítani és a balról érkező járművek besorolása is nehézkessé válik így.
A forgalomtechnikai és geometriai kialakítás miatt az autóbuszok is nehezen fogják tudni a kanyarodó mozgásokat elvégezni. Jelzőlámpa elhelyezés minimálisan szükséges lenne a balesetveszélyes helyzetek elkerülése végett. Az önkormányzat azonban egy körforgalom építésében látja a megnyugtató megoldást, ami révén a csatlakozó öt utca forgalma kedvezőbben lebonyolítható lenne. Ezt azonban nem tartalmazta a terv, anyagi forrás sincs így rá. A város honlapján olvasható közlemény szerint 2008. január 10-én megállapodott az önkormányzat, a beruházási folyamatot a MÁV-tól átvevő NIF Zrt. és a Gazdasági Minisztérium, hogy „ha a megállapodás megszületik – az önkormányzat vállalja a Széchenyi tér és környezetének felújítását, amennyiben a tárgyaló partnerek írásban rögzített módon vállalják, hogy ezeket a munkálatokat szerepeltetik a pusztaszabolcsi pályakorszerűsítési projektben. Ez által lehetővé válik, hogy az önkormányzat az elvégzett munkálatok költségeinek kifizetését – a benyújtott számlák alapján – kérje a MÁV-tól. A szükséges előzetes egyeztetéseket követően a konkrét munkálatokat az önkormányzat szinte azonnal elkezdi, s azok várhatóan legkésőbb a nyári forgalomi időszakra befejeződnek.” (Forrás: Érd Megyei Jogú Város honlapja: www.erd.hu)
Próbaüzem: az autóbuszok már közlekedhetnek
Ennek értelmében elhárultak az akadályok a használatba vételi engedély kiadása elöl. Egyelőre az autósok nem vehetik igénybe még az aluljárót, azonban január 14-én 9 órától a Volánbusz járatai már használhatják az aluljárót. Az ideiglenes, módosított menetrend értelmében a Lőcsei és az Ürmös utcai járatok – amelyek korábban csak a Széchenyi térig jártak – ezentúl az autóbusz pályaudvarról indulnak, illetve oda érkeznek. A körjáratban közlekedő autóbuszok a reggeli időszak kivételével az aluljárón áthaladva a Budai úton elmennek a Tesco áruházig és onnét visszafordulva érkeznek az autóbusz-pályaudvarra. Érd felső fele először az áruházig mennek és csak utána haladnak át az aluljárón. Reggel 6-tól 7.30-ig az Etele térre közlekedő járatok továbbra is a Széchenyi térről indulnak, illetve oda érkeznek. Ez az ideiglenes menetrend az üzemeltetési tapasztalatok után várhatóan változni fog.
Észrevételek
Sajnos elég sok bosszantó hiba akad az elvégzett munkával:
– Ezek közül az egyik legsúlyosabb probléma az, hogy Érd felsőnél az „A” peron a Diósdi út felől csak egy rámpán közelíthető meg, ami a peron közepénél végződik. Így a Budapest felől érkező vonatról leszálló utasoknak először el kell menniük a rámpáig, majd azon át érhetik el a mindössze pár méterrel lejjebb található járdát. Az üdvözlendő, hogy a mozgáskorlátozottak számára is biztosították az eljutást a peronra, azonban szerencsés lett volna, ha egy lépcsőt is készült volna a peron végén. Hely lett volna rá. Így most azok, akik nem szeretnének kerülni és a városközpont irányába tartanak, azok a síneken átlépdelve a „B” peron lépcsőjén át gyalogolnak, ami rendkívül balesetveszélyes. Egy könnyűszerkezetes acéllépcső talán elhelyezhető lenne a Diósdi úttal párhuzamosan.
– A kivitelezés kezdetekor bemutatott látványterveken az aluljáró lefedett részén zöldfelületet és strukturált térburkolat volt látható. Ezzel szemben a keresztező Alispán utca – Mária utca vonalában elhelyezett vörös színű díszburkolaton kívül az egész terület szürke kövezést kapott és egyetlen m2 zöld területet sem alakítottak ki. Hogy a helyzeten még jobban rontsanak, az aluljáró szellőzését biztosító vasbeton kürtőket építettek a sétálóutcának tervezett rész közepére, aminek tetejére nem éppen belvárosi környezetbe való szellőző-berendezéseket tettek, amiket az érdiek már el is neveztek „kuktáknak”. Ezen mindenféleképpen változtatni kellene. Forgalomtechnikai beavatkozással a jelenlegi rendezetlen parkolásra is megoldást kell találni.
– Érd felső környékén szintén nem megoldott a parkolás, pedig a lakosság részéről igény mutatkozna egy P+R parkolóra is. Szintén probléma, hogy a Bethlen Gábor utca irányából érkező autóbusz-járatok számára nem épült meg a megálló, így sárban kénytelenek az utasok a buszról leszállni.
– A kerékpáros közlekedés a 30-as vonal keresztezésekor problémás, ott ugyanis a végleges állapot szerint csak gyalogos aluljáró lesz a sétálóutca felől. Így vagy kénytelenek a kerékpárt kézben, a lépcsőn levinni, majd fel a túloldalon vagy az Érd alsó állomásnál lévő rámpát igénybe venni.
– Több járda nem készült még el és akadálymentesítéséről sem gondoskodtak: például a 30-as vonalnál lévő gyalogos aluljáróhoz sem. Így hogyan fogják tudni megközelíteni a liftet a rászorulók? Itt egyébként a kihelyezett információs táblával is baj van: rossz fele irányítja az embert a buszpályaudvarhoz.
– A szervizútra Érd alsó felől érkezők autósok nagy sebességgel haladnak, ami az étterem melletti járda hiányában erre közlekedő gyalogosok részére életveszélyes. Javasoljuk sebességcsökkentő küszöb építését, vagy a járda szintjére emelni az úttestet ezen a rövid szakaszon. Így sebességcsökkentésre késztethetőek az autósok.
– Már az építkezés folyamán megjelentek a falfirkák az állomások peronjain, az utastájékoztató táblákon, a perontető tartóoszlopain, az Érd alsónál lévő gyalogos aluljáróban. A nagy volumenű beruházásba igazán beleférhetett volna egy térfigyelő rendszer kiépítése is. A hasonló, Győrben épült Nádor-aluljáróban ennek is köszönhető, hogy minimális a rongálások száma. Érd felső vasúti hídjánál pedig már most rozsdás lé folyik le a hídfőn.
Összegzés
Mindezeken kívül mégis az a legnagyobb probléma, hogy a lassan két éve lezárt Diósdi utat még mindig nem tudják használni az érdiek és az erre közlekedők. A kivitelezés kezdeti lendületes tempója idején még úgy tűnt, hogy tartható lesz a határidő, hiszen még az időjárás is kegyes volt a munkálatokhoz. A közben fellépett problémák miatt azonban folyamatosan tolódott a befejezés időpontja, minden hónapban más dátumot hallhatott a lakosság. A kommunikáció sajnos nem volt elég megfelelő a problémák megjelenése után, ami miatt jogosan vált türelmetlenné a város. A kerülő utak mentén megnőtt a forgalom és a hosszabb út megtétele miatt többletköltségei jelentkeztek az autósoknak és az autóbusz társaságnak is. Most a laikus számára úgy tűnik, hogy már kész a műtárgy, csak meg kellene nyitni a forgalom előtt. A hiánypótlások és a biztonsági feltételek megteremtéséig azonban úgy tűnik még várni kell. Remélhetőleg már nem sokáig, hisz minden érdi türelmetlenül várja már a napot, amikor végre tényleg eltűnnek a sorompók után az aluljárót lezáró vaskapuk is. Addig is a VEKE Érd-Diósd helyi tagszervezete üdvözli, hogy legalább már a Volánbusz részére – ugyan még csak próbaüzemben – de mégis használhatóvá válik.
Végül egy kis videó az aluljáróról: