Nyílt levél Hagyó Miklós főpolgármester-helyettesnek
A BKV botrányos buszbeszerzési tendere és a tervezett járatritkítások kapcsán a VEKE elnökségi tagja nyílt levélben fordult Hagyó Miklós főpolgármester-helyetteshez.
Tisztelt Főpolgármester-helyettes Úr!
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület a kiírásától kezdődően jelezte aggályait a BKV Zrt. használt autóbuszok beszerzésére irányuló tenderével kapcsolatban, mind a használt járművek ára, mind azok műszaki állapota miatt. Tekintettel az elmúlt napokban nyilvánosságra került információkra, a buszok még korábbi várakozásainknál is lényegesen magasabb ajánlati árára, a kétes körülményekre és az aggályos műszaki állapotokra, szakmai civil szervezetünk üdvözli, hogy az egyetlen pályázó visszavonta ajánlatát.
Főpolgármester-helyettes úr, Ön január 30-án, az Indexnek adott interjújában a BKV tervezett járatritkításairól és az előkészítés alatt álló – a járatok sűrűségét, közlekedési rendjét szabályozó – paraméterkönyvről a következőképp nyilatkozott:
„Két lehetőségünk van: Az egyik, hogy ugyanezen a teljesítményszinten maradunk, de akkor arra kell választ adnunk, honnan kerítünk további közpénzeket a cég működéséhez. A másik, hogy – a budapestiek mindennapjaiban kevéssé érzékelhető módon – valamiféle teljesítménycsökkentést hajtunk végre.”
(Index.hu, „A metró megépül, ha elkopok, ha nem”, 2008. január 30.)
A Fővárosi Közgyűlés szakbizottságának ülésén Ön kifejezetten a VEKE jelenlévő képviselői felé is megfogalmazta ugyanezt. Azt kérte, hogy ha nem tartjuk helyesnek a drasztikus teljesítménycsökkentést, azaz a járatritkításokat és járatmegszüntetéseket, akkor tegyünk javaslatot, hogy a BKV működéséből hiányzó forrásokat hogyan teremtse elő a vállalat.
Főpolgármester-helyettes Úr!
A jelenleg kialakult helyzetben igyekszünk szakmai alapokon konstruktív, a BKV pillanatnyi válsághelyzetének megoldását célzó javaslatot tenni, ezért arra kérjük, hogy a BKV használtbusz-beszerzésre szánt körülbelül 4 milliárd forintos forrását csoportosítsa át a tömegközlekedési hálózat változatlan teljesítményszint melletti fejlesztésére, így elkerülhetővé téve a 2008-as Paraméterkönyv keretében tervezett járatritkításokat és járatmegszüntetéseket. Úgy látjuk, hogy a BKV utasai, a kerületi önkormányzatok és a szakmai civil szervezetek heves ellenzését kiváltó járatmegszüntetési és járatritkítási tervek elvetése a budapesti tömegközlekedés jövője szempontjából leghasznosabb lépés.
Főpolgármester-helyettes Úr!
Azt kérte tőlünk és interjújában minden budapestitől, hogy ha nem szeretnénk elveszteni a budapesti tömegközlekedés legfőbb értékét és örökségét, a kiterjedt és sűrű járathálózatot, akkor tegyünk javaslatot a működés finanszírozására. Most ezt tesszük, ahogy Ön kérte tőlünk. Azt javasoljuk, hogy kétes körülmények között beszerzendő és kétes műszaki állapotú használt autóbuszok helyett az erre szánt 4 milliárd forint segítségével egy valóban fejlesztő szemléletű, a jelenlegi teljesítményszintet megtartó Paraméterkönyvet terjesszen elő a Fővárosi Közgyűlés szakbizottsága számára. Biztosak vagyunk benne, hogy az utasok számára ez a legjobb megoldás, ezért bízunk benne, hogy Ön is megfogadja és támogatja javaslatunkat.
Budapest, 2008. február 10.
Tisztelettel:
Vitézy Dávid
elnökségi tag
VEKE