Apró trükkök százai: több ütemre bontják a járatritkÃtást
A sajtóban megjelent információknak megfelelÅ‘en a húsvéti hétvégén gÅ‘zerÅ‘vel folyt a Paraméterkönyv újabb változatának elÅ‘készÃtése, melyben a budapestiek egyértelmű elutasÃtó véleményének figyelembe vétele helyett a drasztikus járatritkÃtás trükközéssel történÅ‘ ütemekre bontásán dolgoztak a BKV vezetÅ‘i.
Információink szerint a már ismert, összességében 10%-os ritkÃtást, de az autóbuszoknál 20%-os teljesÃtménycsökkentést tartalmazó Paraméterkönyv két „ütemre” válik szét, és a FÅ‘polgármesteri Kabinet ülésén egy, a szavak szintjén finomÃtott, azonban még mindig ugyanolyan elfogadhatatlan járatmegszüntetéseket és ritkÃtásokat tartalmazó Paraméterkönyv kerül beterjesztésre. A korábbi, egyébként soha nem alátámasztott Ãgéretek szerint 6 milliárd forint megtakarÃtást hozó tervezet tehát két, 3 milliárd forintos ütemre bomlana szét, melyeket néhány hónap különbséggel vezetnének be. Természetesen eleinte csak az elsÅ‘ ütem kerülne bejelentésre, bár önmagában már az is elfogadhatatlan: a 3 milliárd forintos megtakarÃtást hozó elsÅ‘ ütem is drasztikus, utasellenes járatritkÃtásokat tartalmaz. Ez pedig ugyanúgy ellentétes a kerületi önkormányzatok, a civil szervezetek és a lakosság véleményével, ahogy a korábban bemutatott teljes javaslat.
Az elmúlt hetekben két széleskörű fórum is megtartásra került a Paraméterkönyv ügyében, mindkét fórum üzenete egyértelmű volt: a budapestiek és az agglomeráció utasai elutasÃtották a járatritkÃtási szándékokat. Arra kérjük Hagyó Miklós Paraméterkönyvért felelÅ‘s fÅ‘polgármester-helyettest, hogy vegye figyelembe a BKV utasainak akaratát és álljon el a teljesÃtménycsökkentési szándékától. Nem tartjuk helyesnek, hogy a lakosság, a civil szervezetek, a kerületek és a szakma egyöntetű ellenzése után a BKV-nál még mindig a Hagyó Miklós által képviselt járatritkÃtásokat készÃtik elÅ‘.
Egyesületünknek továbbra is szilárd álláspontja, hogy a budapesti közösségi közlekedésben radikális járatritkÃtásokkal, járatmegszüntetésekkel járó teljesÃtménycsökkentésnek nincs szakmai, várospolitikai és pénzügyi alapja, összességében értékelve Budapesten ilyen intézkedésnek nincs helye. Ez egyaránt vonatkozik az 5%-os és a 10%-os ritkÃtásra is, kiváltképp, ha a látszólagos visszalépés csak trükk, valójában ugyanazt a drasztikus ritkÃtást kÃvánják megvalósÃtani, csak bűvészkednek a számokkal. A bűvészkedés nem csak a ritkÃtás mértékére, hanem a megtakarÃtásokra is vonatkozik: a BKV mindmáig egyszer sem volt képes bemutatni, hogy a bevételekre milyen hatást gyakorol a Paraméterkönyv. Könnyen lehet ugyanis, hogy az állami támogatások és a jegybevételek csökkenése nagyobb kiesést okoz, mint amennyit a költségcsökkentéssel megtakarÃtanak – azaz többe kerül a leves, mint a hús.
Arra kérjük Demszky Gábor fÅ‘polgármestert, hogy a FÅ‘polgármesteri Kabinet keddi ülésén ne támogasson teljesÃtménycsökkentést tartalmazó Paraméterkönyvet és utasÃtsa el azt a trükközést, amit a BKV folytat: a kedden beterjesztésre kerülÅ‘ javaslat ugyanis nem szakmai tartalmában, hanem csak a hangzatos bevezetÅ‘szövegekben és számÃtási trükkökben különbözik a már megismert és mindenki által elutasÃtott változattól. A járatritkÃtások nem vezetnek sehova, a látszólagos megtakarÃtások helyett kizárólag kevesebb utast, több autót, több dugót és több környezetszennyezést lehet elérni a Paraméterkönyvben foglalt teljesÃtmény csökkentésével – legyen az akár 5, akár 10 százalékos ritkÃtás.