Egyértelmű üzenet: a budapestiek elutasítják a járatritkítást
Több száz ember jött el és tiltakozott a Paraméterkönyv ellen a BKV fórumán. Egyesületünk rövid összegzése és álláspontunk bemutatása az alábbi közleményben olvasható.
A Paraméterkönyvről szóló BKV-fórumon több százan jelentek meg, az eleinte tapasztalható káosz alapján sokkal többen annál, mint amire a szervezők számítottak. A budapestiek véleménye egyértelmű és félreérthetetlen volt: nem támogatják a járatritkításokat. Sajnáljuk, hogy az érdemi hozzászólások nagy részét Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes nem hallgatta végig és az ellenállást látva elmenekült a fórumról. Nyilván nem véletlenül: lesújtó vélemények hangzottak el a ritkítási tervekről és számos kritika érte a BKV napi működését is.
A felszólalók nem csak kritizáltak, hanem megfontolásra érdemes, konstruktív javaslatokat is tettek: ilyen volt például az, hogy a parkolási bevételek egy részét fordítsák a tömegközlekedés fejlesztésére, mely számos nyugati nagyvárosban, illetve Szegeden és Debrecenben is működő finanszírozási modell. Ahogy a fórumon a VEKE részéről Vitézy Dávid is kiemelte: a Paraméterkönyv nem csak a BKV ügye. A városvezetés felelőssége a cég pénzügyi helyzetének jelentős problémái mellett a várospolitikai szempontok figyelembe vétele. A több átszállás, az emberek idővesztesége, a növekvő dugók és a romló légszenyezettség összességében akár 80-90 milliárd forint társadalmi kárt is okozhatnak a fővárosiaknak – a vélt megtakarítások sokszorosát. Ennek felismerése a Főváros vezetőinek feladata, akik nem bújhatnak ki a felelősség alól. A járatritkítást, 40 buszjárat tervezett megszüntetését nem lehet a budapestiek ellenében és maradandó károkat okozva áterőltetni.
Hagyó Miklóst ezúton is arra kérjük: haladéktalanul állítsa le a Paraméterkönyv előkészítését és vonja vissza az eddigi javaslatokat. 2005-ben volt legutóbb kísérlet a BKV teljesítményének csökkentésére, az akkori főpolgármester-helyettes azonban leállította a járatritkításokat. Ahogy elődje felismerte, hogy az utasok érdeke és a várospolitikai szempontok nem megkerülhetőek, itt lenne az ideje, hogy ezt a felismerést Hagyó Miklós is megtegye, hisz a felelősség az övé. Ha ez a felismerés megszületik, lesz végre mód egy higgadt és konstruktív szakmai munkára, amely végre az utasokról szól.
A VEKE nem állítja és soha nem állította, hogy nincs szükség új Paraméterkönyvre. Egyesületünknek azonban továbbra is szilárd álláspontja, hogy a budapesti közösségi közlekedésben radikális járatritkításokkal, járatmegszüntetésekkel járó teljesítménycsökkentésnek nincs szakmai, várospolitikai és pénzügyi alapja, összességében értékelve Budapesten ilyen intézkedésnek nincs helye. Itt az idő, hogy olyan Paraméterkönyv készüljön, amely az utasok igényeihez igazodik, nem leépülést hoz, hanem előremutató fejlesztéseket tartalmaz, mint amilyen az elmúlt években a javaslatunkra bevezett új éjszakai buszközlekedés, a hosszabb 41-es villamos, az új XVI. kerületi buszhálózat, a 7-es buszcsalád átszervezése, vagy épp az új 105-ös busz volt.
A VEKE ezúton is köszöni mindenkinek, aki eljött és elmondta véleményét. Egyértelmű és félreérthetetlen üzenet született: a budapestiek nemet mondtak a járatritkításra.