MegdÅ‘lt az utolsó “érv” is: a járatritkítások indokolhatatlanok | VEKE
VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

MegdÅ‘lt az utolsó “érv” is: a járatritkítások indokolhatatlanok

2008-03-28
By

A Fővárosi Közgyűlés márciusi rendes ülésén született határozatok alapján a Levegő Munkacsoport és a VEKE közös sajtóközleményt adott ki a tervezett járatritkítások kapcsán.

MegdÅ‘lt az utolsó „érv” is: a járatritkítások indokolhatatlanok

Új források a közösségi közlekedésre Budapesten!

A Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésén ellenzéki kezdeményezésre, de Demszky Gábor főpolgármester támogatása mellett rendkívül előremutató határozatokat hozott: a metróberuházással összefüggő AAM tanácsadói szerződések a jövőben nem a BKV működési kasszájából kerülnek finanszírozásra, a tehergépkocsik behajtási díjából származó bevétel pedig átcsoportosítható a közösségi közlekedés fejlesztésére. A lényegében a civil szervezetek javaslatait befogadó döntéssel végleg kiderült, hogy van lehetőség újabb külső források bevonására és belső források felszabadítására is. Romokban hever tehát az az érvelés, hogy a BKV üzemi teljesítményét kell megcsonkítani a hiányzó pénz előteremtése érdekében. A feltárt források és következményeik együttesen máris olyan összegekkel segíthetik meg a BKV működésének finanszírozását, hogy végre lehetővé válik Hagyó Miklós szakmailag egyébként is elfogadhatatlan járatritkítási terveinek elfelejtése, és teljesítménycsökkentés helyett ésszerű hálózat-átalakításokkal a meglévő teljesítményszintet legalább megtartó paraméterkönyv kidolgozására kerülhet sor.

A járatritkítások elutasítottsága egyértelmű, soha nem látott egység kovácsolódott össze a tervezett intézkedések ellen: sorra hozzák a tiltakozó és elutasító határozataikat a kerületek, sorra tiltakoznak a szakmai civil szervezetek, a lakosság különböző csoportjait képviselő érdekvédelmi szervezetek, a szakszervezetek, és spontán lakossági tiltakozások is szerveződnek. Van-e értelme ilyen helyzetben tovább erőltetni a járatritkításokat Budapest lakosságával szemben?

A városvezetés hétfői kabinetülésén születik újabb döntés a drasztikus járatritkítási tervek sorsáról. Azonban a Fővárosi Közgyűlés új helyzetet teremtett, ezért itt az ideje, hogy a városvezetés végre kimondja: nem helyezkedik szembe Budapest lakosságával, és semmilyen járatritkítást nem támogat, legyen az akár 1, 3 vagy 6 milliárd forintos csomag.

A feltárt források csak a jéghegy csúcsát jelentik. Bebizonyosodott, hogy az önkormányzat és a BKV háza táján még komoly százmilliókat és milliárdokat lehet találni. Az évek óta változatlan mértékű, ráadásul Szegeddel vagy Debrecennel ellentétben a közös kassza közelébe sem kerülő parkolási díjbevételek pedig további lehetséges forrást jelenthetnek a közösségi közlekedés finanszírozására. A közlekedési rendszer szervezeti felépítését is érdemes újragondolni.

A BKV stabil működése nem az egyik cég ügye a sok közül, hanem az egész város ügye – a FÅ‘városi Közgyűlés mostani döntései alapján talán végre megszületik ez a felismerés a város vezetÅ‘iben is. EbbÅ‘l pedig egyértelműen következik, hogy a BKV finanszírozási problémáit nem járatritkítással, hanem a tömegközlekedési járművek forgalmi elÅ‘nyben részesítésével, a cég felesleges kiadásainak megszüntetésével, a közösségi közlekedésre fordított források növelésével, új bevételi lehetÅ‘ségek megtalálásával kell megoldani. Ebben a munkában a civil szervezetek teljes támogatásukról biztosítják a városvezetést.

Budapest, 2008. március 28.

Levegő Munkacsoport

Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *