Meghalt a király, éljen a király!
Avagy: örülni is lehet annak, ha megszűnik az utolsó villamosvonal.
Mottó: akkor végy el valamit, ha jobbat tudsz adni helyette.
Stuttgartban 2007 decemberében megszűnt az utolsó hagyományos 1000 mm-es nyomtávolságú villamosvonal. Helyét a helyiek körében U-Stadtbahn-nak nevezett 1435 mm-es városi vasút veszi át.
Ebből az alkalomból álljon itt egy kis összefoglaló a város kötöttpályás tömegközlekedés fejlődésének kezdeteiről és utolsó 30-40 évéről.
A kezdetek
A kezdetben Stuttgartban is minden egyszerű volt, elÅ‘ször lóvasút, a szomszédos városrészekben gÅ‘zmozdony vontatta vasút és számos villamos-magántársaság működött. Azután megtörtént a különálló cégek egyesÃtése, az SSB (Stuttgarter Strassenbahnen) cégbe való beolvasztásával.
1950 után kezdtek el gondolkodni a városvezetők és politikusok, hogy hogyan lehetne megoldani a jövőben az autóforgalom és dugók miatti utasvesztés és ezzel ellentétben a növekvő város miatti utasszám növekedés problémáját, a város és környékének gyors tömegközlekedését.
1959-ben 4 variáció állt már rendelkezésre:
- S-Bahn a DB nagyvasúti pályáján,
- “hagyományos” villamosvonalak,
- földalatti villamosvonalak a belvárosban,
- végül is a kiválasztott módszer az U-Bahn, ahol az “U” nem a “földalatti”, mint más városokban, hanem a “független” szó rövidÃtése, ami elkülönült pályát, a külvárosokban esetleg felszÃni vonalvezetést jelent.
(Az S-Bahn és az U-Stadtbahn rendszerrÅ‘l korábbi cikünkben részletesen Ãrtunk).
A gyorsvasúti rendszer kiépülése
Az első tett a rögös úton az 1967-ben való döntés, miszerint a DB (Deutsche Bahn) bevonásra kerül az elővárosi közlekedésbe egy S-Bahn rendszeren keresztül.
Az elsÅ‘ vonal 1978-ban nyÃlt meg, az ezidáig utolsó pedig 1993-ban a repülÅ‘térhez.
1969-ben Gottfried Groche lett az SBB igazgatója, aki nem titkoltan metrópárti volt, a villamos fejlesztését régimódinak tartotta.
Stuttgartnak még a fejlesztések előtt megbecsült lakosszáma ekkorra nem tudta elérni 800 ezret, a városi költségvetés és az SBB deficitje egyre nőtt.
Groche 8 vonalban gondolkodott, amelyek legfőbb tulajdonságai a gyorsaság és a közút keresztezés mentessége, a koncepcióba nem illő többi villamosvonalat viszont megszüntette volna.
Költségcsökkentésként a fúrt mélyalagút helyett felszÃnrÅ‘l épÃtett alagutakat, az egyirányú járművek miatt kiépÃtendÅ‘ földalatti hurokvégállomások helyett modern kétirányú járműveket tervezett.
Nemcsak a hegyvidéki, eddig csak szerpentineken megközelÃthetÅ‘ területeken épült alagút, hanem sÃk területen is, itt a villamosvonalak településközpontokon áthaladó szakaszait bújtatták a föld alá a felszÃn teljes rendezésével.
Az U-Stadtbanra való átállás első pontja a Charlottenplatz megálló 1967-es átadása volt, ez a folyamat fejeződött be 2007. december 8.-án, amikor az utolsó 15-ös villamos búcsúja után ünnepélyesen átadták az U15 Stadtbahn első szakaszát Zuffenhausen és Ruhbank végállomások között.
Olgaeck és Ruhbank között az átépÃtett pálya összesen 72 millió Euróba került, hossza 7,6 km. A régi 15-ös villamos Stammheim-Zuffenhausen közötti szakasza 2010-ig épül át közel 90 millió Euróból, addig villamospótló busz szállÃtja az utasokat.
A villamos búcsúztatása
Az esemény alkalmából Stuttgartban december 8-án és 9-én kétnapos rendezvénysorozatot tartottak.
December 8-án szombaton 12 órakor a főpolgármester és egyéb prominens személyiségek részvételével megnyitómenet közlekedett a Nordbahnhoftól, az utolsó megállóközben Geroksruhétól a két vágányon párhuzamos menetben a Ruhbank végállomásig.
Mindkét megállóban méltató beszédek hangzottak el, felvázolták az eddigi eredményeket és bemutatták az ezután következő fejlesztéseket.
Több megállóban is kirakodóvásár volt déltÅ‘l egészen estig. Délután Zuffenhausen és Ruhbank között már az U15-ös Stadtbahn járt, mÃg a villamos visszaszorult Stammheim és Zuffenhausen városrészek közé. Helyi lakosok és fotósok százai búcsúztatták az utolsó 1000 mm-es nyomtávú villamosvonalat este 22:30 körül Stammheimben, ezzel véget is ért egy korszak a város közlekedéstörténetében.
December 9-én vasárnap utoljára a stammheimi vonalszakaszon minden mozgóképes jármű korzózott, a felvonulást csak egy kis esÅ‘ zavarta meg. Még utoljára nyitva volt a zuffenhauseni villamosmúzeum, ez 2008-tól a bad canstatti, az utolsó forgalmi villamos kocsiszÃnben fog újjáéledni nagyobb helyen és bÅ‘vebb tárlattal.
A nosztalgiavillamosok ezután is fognak tudni közlekedni, mert az új pályát is vegyes nyomtávval (1000+1435 mm) épÃtették meg.
További fejlesztések
Az utolsó villamos megszüntetése után a Stadtbahn-hálózat hossza 121,9 km-re növekedett. A hálózat legalacsonyabb pontja Mühlhausenben található, tengerszint felett 210,72 m, a legmagasabb pedig a Ruhbank megállóban van, ami 477,03 m.
A Stadtbahn legnagyobb meredeksége pont az U15-ös vonalon van, nagysága 8,5%, a fogaskerekűnél ez az érték 17,27%, a siklónál pedig 27,0%.
2008. évtÅ‘l tehát az új vonalak tervezése, kiépÃtése a jelenkor igényei alapján történik, legtöbbjük volt villamosvonalhoz már nem köthetÅ‘.
Ezek közül az aktuális fejlesztések:
- U6 meghosszabbÃtása Möhringen és Fasanenhof között, a késÅ‘bbiekben a repülÅ‘térig az új vásártér érintésével,
- U12 új vonal épÃtése Löwentor és Mühhausen között, ezzel új lakó és kereskedelmi területek lesznek feltárva.
- U5-ös vonal “visszaépÃtése” Leinfeldenig, nagyban a volt 6-os villamos nyomvonalát követve.
Stadtbahn-vonalak útvonala és menetideje
Részletes vonalhálózati térké letölthető INNEN
vonal | útvonal | km | m.i.1 | m.i.2 | km/h |
U1 | Fellbach Lutherkirche – Bad Cannstatt – Charlottenplatz – Heslach – Vaihingen | 17,4 | 39 | 26,77 | |
U2 | Neugereut – Bad Cannstatt – Charlottenplatz – Hölderlinplatz | 11,3 | 28 | 24,21 | |
U3 | Plieningen – Möhringen – Vaihingen | 7,9 | 14 | 33,86 | |
U4 | Untertürkheim – Ostendplatz – Charlottenplatz – Vogelsang – Botnang | 12,5 | 36 | 20,83 | |
U5 | Mönchfeld – Zuffenhausen – Hauptbahnhof – Degerloch – Möhringen – Leinfelden | 21,9 | 46 | 28,57 | |
U6 | Gerlingen – Weilimdorf – Feuerbach – Hauptbahnhof – Degerloch – Möhringen (– Vaihingen) | 24 | 50 | 28,8 | |
U7 | Killesberg – Hauptbahnhof – Ruhbank /Fernsehturm – Heumaden – Ostfildern-Nellingen | 17,9 | 33 | 32,55 | |
U8 | Vaihingen – Möhringen – Degerloch – Ruhbank /Fernsehturm – Heumaden – Ostfildern-Nellingen | 18,3 | 34 | 32,29 | |
U9 | Hedelfingen – Raitelsberg – Hauptbahnhof – Vogelsang (– Botnang) | 13,4 | 28 | 35 | 28,71 |
U11* | Hauptbahnhof – Rotebühlplatz – Mineralbäder – Cannstatter Wasen – Daimler-Stadion/Schleyer-Halle | ||||
U13 | (Giebel –) Feuerbach Pfostenwäldle – Pragsattel – Bad Cannstatt – Hedelfingen | 17,8 | 33 | 41 | 32,36 |
U14 | Remseck-Neckargröningen – Münster – Hauptbahnhof – Rotebühlplatz – Heslach Vogelrain | 20,9 | 46 | 27,26 | |
U15 | (Mönchfeld –) Zuffenhausen – Nordbahnhof – Hauptbahnhof – Eugensplatz – Ruhbank /Fernsehturm (– Heumaden) | 20,2 | 32 | 48 | 37,88 |
U17* | Killesberg – Hauptbahnhof – Degerloch, Albstrasse | ||||
U18* | Vaihingen – Möhringen – Degerloch – Waldau | ||||
U19* | Bad Cannstatt Wilhelmsplatz – Daimler-Stadion/Schleyer-Halle |
- *: rendezvényekkor különjárat
- m.i.1: törzsvonal menetideje.
- m.i.2: csúcsidÅ‘ben közlekedÅ‘ meghosszabbÃtott vonal menetideje.
- km/h: keringési sebesség a törzsvonalon.