Meghalt a király, éljen a király! | VEKE
VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Meghalt a király, éljen a király!

2008-03-10
By
A villamos múzeum Zuffenhausenből Bad Canstattba költözik. Lázasan folyik a költözés., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

A villamos múzeum Zuffenhausenből Bad Canstattba költözik. Lázasan folyik a költözés., Stuttgart (forrás: Müller Péter)


Avagy: örülni is lehet annak, ha megszűnik az utolsó villamosvonal.

Mottó: akkor végy el valamit, ha jobbat tudsz adni helyette.

Stuttgartban 2007 decemberében megszűnt az utolsó hagyományos 1000 mm-es nyomtávolságú villamosvonal. Helyét a helyiek körében U-Stadtbahn-nak nevezett 1435 mm-es városi vasút veszi át.

Ebből az alkalomból álljon itt egy kis összefoglaló a város kötöttpályás tömegközlekedés fejlődésének kezdeteiről és utolsó 30-40 évéről.

A kezdetek

A kezdetben Stuttgartban is minden egyszerű volt, először lóvasút, a szomszédos városrészekben gőzmozdony vontatta vasút és számos villamos-magántársaság működött. Azután megtörtént a különálló cégek egyesítése, az SSB (Stuttgarter Strassenbahnen) cégbe való beolvasztásával.

1950 után kezdtek el gondolkodni a városvezetők és politikusok, hogy hogyan lehetne megoldani a jövőben az autóforgalom és dugók miatti utasvesztés és ezzel ellentétben a növekvő város miatti utasszám növekedés problémáját, a város és környékének gyors tömegközlekedését.

1959-ben 4 variáció állt már rendelkezésre:

  • S-Bahn a DB nagyvasúti pályáján,
  • “hagyományos” villamosvonalak,
  • földalatti villamosvonalak a belvárosban,
  • végül is a kiválasztott módszer az U-Bahn, ahol az “U” nem a “földalatti”, mint más városokban, hanem a “független” szó rövidítése, ami elkülönült pályát, a külvárosokban esetleg felszíni vonalvezetést jelent.

(Az S-Bahn és az U-Stadtbahn rendszerről korábbi cikünkben részletesen írtunk).

A gyorsvasúti rendszer kiépülése

Az első tett a rögös úton az 1967-ben való döntés, miszerint a DB (Deutsche Bahn) bevonásra kerül az elővárosi közlekedésbe egy S-Bahn rendszeren keresztül.

Az első vonal 1978-ban nyílt meg, az ezidáig utolsó pedig 1993-ban a repülőtérhez.

1969-ben Gottfried Groche lett az SBB igazgatója, aki nem titkoltan metrópárti volt, a villamos fejlesztését régimódinak tartotta.

Stuttgartnak még a fejlesztések előtt megbecsült lakosszáma ekkorra nem tudta elérni 800 ezret, a városi költségvetés és az SBB deficitje egyre nőtt.

Groche 8 vonalban gondolkodott, amelyek legfőbb tulajdonságai a gyorsaság és a közút keresztezés mentessége, a koncepcióba nem illő többi villamosvonalat viszont megszüntette volna.

Költségcsökkentésként a fúrt mélyalagút helyett felszínről épített alagutakat, az egyirányú járművek miatt kiépítendő földalatti hurokvégállomások helyett modern kétirányú járműveket tervezett.

Nemcsak a hegyvidéki, eddig csak szerpentineken megközelíthető területeken épült alagút, hanem sík területen is, itt a villamosvonalak településközpontokon áthaladó szakaszait bújtatták a föld alá a felszín teljes rendezésével.

Az U6-os vonal végállomása Gerlingenben egy Stuttgart melletti városban a föld alatt. Régen erre is villamos járt., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

Az U6-os vonal végállomása Gerlingenben egy Stuttgart melletti városban a föld alatt. Régen erre is villamos járt., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

Az U6-os vonal egy megállója Feuerbachban. A településrészek között a felszínen, míg a sűrűbb beépítésű városrészekben föld alatt közlekedek a Stadtbahnok., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

Az U6-os vonal egy megállója Feuerbachban. A településrészek között a felszínen, míg a sűrűbb beépítésű városrészekben föld alatt közlekedek a Stadtbahnok., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

Az U-Stadtbanra való átállás első pontja a Charlottenplatz megálló 1967-es átadása volt, ez a folyamat fejeződött be 2007. december 8.-án, amikor az utolsó 15-ös villamos búcsúja után ünnepélyesen átadták az U15 Stadtbahn első szakaszát Zuffenhausen és Ruhbank végállomások között.

Olgaeck és Ruhbank között az átépített pálya összesen 72 millió Euróba került, hossza 7,6 km. A régi 15-ös villamos Stammheim-Zuffenhausen közötti szakasza 2010-ig épül át közel 90 millió Euróból, addig villamospótló busz szállítja az utasokat.

Még a villamos közlekedik, de átadásra kész az új magasperon., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

Még a villamos közlekedik, de átadásra kész az új magasperon., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

Természetesen az automatákat is beüzemelték már… jó pár napja., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

Természetesen az automatákat is beüzemelték már… jó pár napja., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

Az U15 új megállóiban köszöntötték a néptömeget a megnyitás alkalmából., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

Az U15 új megállóiban köszöntötték a néptömeget a megnyitás alkalmából., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

A villamos búcsúztatása

Az esemény alkalmából Stuttgartban december 8-án és 9-én kétnapos rendezvénysorozatot tartottak.

December 8-án szombaton 12 órakor a főpolgármester és egyéb prominens személyiségek részvételével megnyitómenet közlekedett a Nordbahnhoftól, az utolsó megállóközben Geroksruhétól a két vágányon párhuzamos menetben a Ruhbank végállomásig.

A háromsínes pálya a nosztalgiacélokat szolgálja, később rendszeres járat fog közlekedni Bad Canstatt és Ruhbank végállomás között., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

A háromsínes pálya a nosztalgiacélokat szolgálja, később rendszeres járat fog közlekedni Bad Canstatt és Ruhbank végállomás között., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

Gyülekeznek a felhők a villamos felett. A megszűnés előtti utolsók egyike., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

Gyülekeznek a felhők a villamos felett. A megszűnés előtti utolsók egyike., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

Szombaton az új szakasz megnyitása alkalmából rendezett parádét a „korelnök” vezette., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

Szombaton az új szakasz megnyitása alkalmából rendezett parádét a „korelnök” vezette., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

Elöl egy elsőszériás Stadtbahn-ikerkocsi, mögötte az utolsónak beszerzett jármű is részt vett a megnyitón. , Stuttgart (forrás: Müller Péter)

Elöl egy elsőszériás Stadtbahn-ikerkocsi, mögötte az utolsónak beszerzett jármű is részt vett a megnyitón. , Stuttgart (forrás: Müller Péter)

Mindkét megállóban méltató beszédek hangzottak el, felvázolták az eddigi eredményeket és bemutatták az ezután következő fejlesztéseket.

Több megállóban is kirakodóvásár volt déltől egészen estig. Délután Zuffenhausen és Ruhbank között már az U15-ös Stadtbahn járt, míg a villamos visszaszorult Stammheim és Zuffenhausen városrészek közé. Helyi lakosok és fotósok százai búcsúztatták az utolsó 1000 mm-es nyomtávú villamosvonalat este 22:30 körül Stammheimben, ezzel véget is ért egy korszak a város közlekedéstörténetében.

Zuffenhausenben 2010-ig a 15E autóbuszjárat pótolja a villamost a Stadtbahn elkészültéig., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

Zuffenhausenben 2010-ig a 15E autóbuszjárat pótolja a villamost a Stadtbahn elkészültéig., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

A búcsú napja. Vasárnap az összes működőképes nosztalgiavillamos részvételével parádés felvonulás volt Stammheim és Zuffenhausen között., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

A búcsú napja. Vasárnap az összes működőképes nosztalgiavillamos részvételével parádés felvonulás volt Stammheim és Zuffenhausen között., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

A villamos múzeum Zuffenhausenből Bad Canstattba költözik. Lázasan folyik a költözés., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

A villamos múzeum Zuffenhausenből Bad Canstattba költözik. Lázasan folyik a költözés., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

GT4-es típusú motorkocsi vezetőfülkéje. Balra az ülés mellett a kontroller, jobbra a légfékkar helye., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

GT4-es típusú motorkocsi vezetőfülkéje. Balra az ülés mellett a kontroller, jobbra a légfékkar helye., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

December 9-én vasárnap utoljára a stammheimi vonalszakaszon minden mozgóképes jármű korzózott, a felvonulást csak egy kis eső zavarta meg. Még utoljára nyitva volt a zuffenhauseni villamosmúzeum, ez 2008-tól a bad canstatti, az utolsó forgalmi villamos kocsiszínben fog újjáéledni nagyobb helyen és bővebb tárlattal.

A nosztalgiavillamosok ezután is fognak tudni közlekedni, mert az új pályát is vegyes nyomtávval (1000+1435 mm) építették meg.

TegnapelÅ‘tt megszűnt a villamosközlekedés, tegnap elbontották a régi megállót…, Stuttgart (forrás: Müller Péter)

TegnapelÅ‘tt megszűnt a villamosközlekedés, tegnap elbontották a régi megállót…, Stuttgart (forrás: Müller Péter)

...ma pedig el is szállították. Hétfő reggelre egyes helyeken szinte nyoma sem maradt a villamosnak., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

…ma pedig el is szállították. HétfÅ‘ reggelre egyes helyeken szinte nyoma sem maradt a villamosnak., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

További fejlesztések

Az utolsó villamos megszüntetése után a Stadtbahn-hálózat hossza 121,9 km-re növekedett. A hálózat legalacsonyabb pontja Mühlhausenben található, tengerszint felett 210,72 m, a legmagasabb pedig a Ruhbank megállóban van, ami 477,03 m.

A Stadtbahn legnagyobb meredeksége pont az U15-ös vonalon van, nagysága 8,5%, a fogaskerekűnél ez az érték 17,27%, a siklónál pedig 27,0%.

Az Alexander Strasse maradt továbbra is a legmeredekebb szakasz (8,5%) Stuttgartban., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

Az Alexander Strasse maradt továbbra is a legmeredekebb szakasz (8,5%) Stuttgartban., Stuttgart (forrás: Müller Péter)

Szombat délelőtt még villamos, délután már az U15 járt a TV-toronyhoz. (forrás: Müller Péter)

Szombat délelőtt még villamos, délután már az U15 járt a TV-toronyhoz. (forrás: Müller Péter)

2008. évtől tehát az új vonalak tervezése, kiépítése a jelenkor igényei alapján történik, legtöbbjük volt villamosvonalhoz már nem köthető.

Ezek közül az aktuális fejlesztések:

  • U6 meghosszabbítása Möhringen és Fasanenhof között, a késÅ‘bbiekben a repülÅ‘térig az új vásártér érintésével,
  • U12 új vonal építése Löwentor és Mühhausen között, ezzel új lakó és kereskedelmi területek lesznek feltárva.
  • U5-ös vonal “visszaépítése” Leinfeldenig, nagyban a volt 6-os villamos nyomvonalát követve.

Stadtbahn-vonalak útvonala és menetideje

Részletes vonalhálózati térké letölthető INNEN

vonal útvonal km m.i.1 m.i.2 km/h
U1 Fellbach Lutherkirche – Bad Cannstatt – Charlottenplatz – Heslach – Vaihingen 17,4 39 26,77
U2 Neugereut – Bad Cannstatt – Charlottenplatz – Hölderlinplatz 11,3 28 24,21
U3 Plieningen – Möhringen – Vaihingen 7,9 14 33,86
U4 Untertürkheim – Ostendplatz – Charlottenplatz – Vogelsang – Botnang 12,5 36 20,83
U5 Mönchfeld – Zuffenhausen – Hauptbahnhof – Degerloch – Möhringen – Leinfelden 21,9 46 28,57
U6 Gerlingen – Weilimdorf – Feuerbach – Hauptbahnhof – Degerloch – Möhringen (– Vaihingen) 24 50 28,8
U7 Killesberg – Hauptbahnhof – Ruhbank /Fernsehturm – Heumaden – Ostfildern-Nellingen 17,9 33 32,55
U8 Vaihingen – Möhringen – Degerloch – Ruhbank /Fernsehturm – Heumaden – Ostfildern-Nellingen 18,3 34 32,29
U9 Hedelfingen – Raitelsberg – Hauptbahnhof – Vogelsang (– Botnang) 13,4 28 35 28,71
U11* Hauptbahnhof – Rotebühlplatz – Mineralbäder – Cannstatter Wasen – Daimler-Stadion/Schleyer-Halle
U13 (Giebel –) Feuerbach Pfostenwäldle – Pragsattel – Bad Cannstatt – Hedelfingen 17,8 33 41 32,36
U14 Remseck-Neckargröningen – Münster – Hauptbahnhof – Rotebühlplatz – Heslach Vogelrain 20,9 46 27,26
U15 (Mönchfeld –) Zuffenhausen – Nordbahnhof – Hauptbahnhof – Eugensplatz – Ruhbank /Fernsehturm (– Heumaden) 20,2 32 48 37,88
U17* Killesberg – Hauptbahnhof – Degerloch, Albstrasse
U18* Vaihingen – Möhringen – Degerloch – Waldau
U19* Bad Cannstatt Wilhelmsplatz – Daimler-Stadion/Schleyer-Halle
  • *: rendezvényekkor különjárat
  • m.i.1: törzsvonal menetideje.
  • m.i.2: csúcsidÅ‘ben közlekedÅ‘ meghosszabbított vonal menetideje.
  • km/h: keringési sebesség a törzsvonalon.
Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *