START-Klub kártya – első fecske a hazai vasúton.
Európa szinte valamennyi vasúttársasága kínál bárki által megvásárolható, 25-50%-os kedvezményre jogosító kártyákat. E kártyák bevezetésével a vasutak célja az volt, hogy a viteldíjak drasztikus emelése után autóba átülő utasok számát csökkentsék, illetve új utasokat szerezzenek a vasút számára. E kezdeményezések külföldön nagyon sikeresek, Svájcban például minden harmadik polgár tárcájában lapul Halbtax, mellyel többek közt féláron utazhatnak vasúton, de az éves vasúti bérlet is hasonlóan népszerű. A kártyák felhasználásának elve Európa-szerte hasonló: megvásárlásuk egy meghatározott időszakban korlátlan számú kedvezményes menetjegy váltására jogosít.
Egyes társaságok 25-30, mások 40-50% kedvezményt kínálnak a „törzsutasoknak”. A kisebb mértékű kedvezményt nyújtó kártyák olcsóbbak, a cseh, 25% kedvezményre jogosító lapocska mindössze 6000 forintnak megfelelő koronába kerül. A nagyobb kedvezményt nyújtó kártyák sem túlságosan drágák, áruk néhány (kevesebb, mint tíz) utazás alatt is megtérül: a rendszer fő vezérelve az, hogy akit egyszer sikerül vonatra ültetni, az később is azt választja, hiszen „féláron” van. Az így megnyert utasoktól származó többletbevétel és a kártyák ára pedig a vasutak reményei szerint kompenzálják a kedvezményes jegyek miatti bevétel kiesést. E kedvezményeket fel lehet használni az utasok terelésére a gyengébb forgalmú időszakok felé: a holland, 40% kedvezményt adó Vordeel-Uurenkaart munkanapokon csupán reggel 9 óra után érvényes, így akinek nem feltétlenül szükséges, nem utazik a reggeli csúcsban, amikor a vonatok úgyis 100%-ig tele vannak. A francia “Carte Escapade” pedig csupán távolsági (200 km feletti) utazásra csábít.
Számos esetben kínálnak a törzsutasoknak szintén a gyengébb forgalmú időszakokban „útitárs kedvezményt”: az olcsóbb jeggyel nem csak a kártyatulajdonos, hanem a vele együtt utazó (kártyával nem rendelkező) ismerősei, családtagjai is utazhatnak. A cél itt a hétvégén vagy este útra kelő kisebb társaságok vonatra csábítása: 2-3 embernek teljes áron nem éri meg vonatozni, az autó ugyanis sokkal olcsóbb.
A START-Klub persze ezektől még messze van, habár tulajdonosa számára egy éven kersztül a félárú vonatozás lehetősége vonzó lehet. A kártya 34.900 forintos éves ára nemzetközi összehasonlításban magas. A szomszédunkban a hasonló kedvezményt nyújtó Vorteilscard 99,90 euró, közel 10.000 forinttal olcsóbb az itthoninál, és akkor nem is említettük a holland Vordeel-Uurenkaartot, mely csúcsidőn kívül nyújt 40%-kal olcsóbb utazást, mindössze 55 euróért (13.000 Ft). A képet természetesen nagyban árnyalja, hogy a példának idézett országokban a vasúti kedvezmények teljesen mások: nem utaznak ingyen az idősek, és nem kapnak alanyi jogon kedvezményt a diákok, ugyanis e kedvezmények helyett az állam általában a kedvezménykártyák árát támogatja, bizonyos csoportoknál nagymértékben: így kapnak Ausztriában kevesebb, mint 20 euróért Vorteislcardot a 26 év alattiak, illetve hasonló összegért az idősek. Az elv több szempontból is szimpatikus: a kedvezményt igénybevevő – ha minimálisan is – fizessen a neki járó kedvezményért, illetve jobban átláthatóvá teszi a kedvezményt adó állam és a szolgáltató vasúttársaság közötti elszámolást, ami hazánkban nem megoldott.
Ma még nem látható, mit szól majd a hazai utazóközönség a START-Klub kártyához, mennyien fogják használni az elővárosi ingázók közül, jó döntés volt-e egy, a reggeli csúcsfogalomban is használható drága kártyát kibocsátani egy off-peak típusú olcsóbb változat helyett. A kártyával együtt járó, nemzetközi fogalomban 25%-os Railplus kedvezmény Magyarországról nem igazán használható ki: Ausztria kivételével ugyanis a szomszéd országokba 50-60%-os kedvezményt nyújtanak bárkinek a nemzetközi retúrjegy árából.
Bízzunk azonban abban, hogy a kártya bevezetése nem csak egy elszigetelt lépés, hanem a MÁV-START az első óvatos lépések után határozottan megindul egy utasorientált, szolgáltató vasúttá válás útján. A START-Klub kártya bevezetése mellett a közelmúlt másik szimpatikus döntése a hónap bármely napján megváltható 30 napos bérlet bevezetése volt (népszerűségének esélyét növeli, hogy március 1-jétől hatósági áras, azaz a munkáltató a hagyományos havijegyhez hasonlóan téríti).
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület támogatja azokat a törekvéseket, melyek a díjszabáson és a kedvezmény-rendszeren keresztül segítik elő a vasút versenyképességének megőrzését és növelését.