Hosszabb a bécsi U2
Két évvel az U1 Leopoldauig történő meghosszabbítása után ismét új metrószakaszt vehettek birtokba a bécsiek. Ezúttal az U2-es vonala bővült Schottenring és Stadion között.
Bécs kettes számú metróvonala hosszú ideig kimaradt a fejlesztésekből, mindössze kisebb átalakításokat végeztek az 1980-ban megnyílt szakaszon: meghosszabbították a peronokat 75-ről 115 méterre, valamint bezárták a Lerchenfelder Strasse megállóhelyet. A vonalnak nemcsak a története kalandos – erről később lesz még szó – hanem paraméterei is érdekesek. A hosszabbítás előtt a két végállomás (Karlsplatz és Schottenring) között mindössze négy közbenső megállója volt, (Museumsquartier, Volkstheater, Rathaus, valamint Schottentor Universität) a vonal hossza pedig egy metróvonalhoz képest elég kicsi, 3,6 km volt. A 3,7 km hosszú új szakaszon öt megálló épült: Taborstrasse, Praterstern, Messe Prater, Krieau, valamint az ideiglenes végállomás, Stadion. A munka nem áll meg, 2010-ben ugyanis Aspern városrészig hosszabbodik a vonal, de tervezik a közeli repülőtérre történő hosszabbítást is. A vonal Messe Praterig föld alatt halad, onnantól a felszínen, illetve a felszín felett. A hosszabbításhoz kapcsolódóan Schottenring állomás is átépült, de a kedvező átszállási kapcsolat az U2 és az U4 között megmaradt. A meghosszabbítás jelentőségét és fő célját a 2008-as foci EB adja, ugyanis annak egyik helyszíne az Ernst Happel Stadion az új végállomás mellett található.
A felszíni közlekedés is átalakult az érintett városrészben, Leopoldstadtban. Teljes hosszában megszűnt a 21-es villamos, de a belső városrészben levő önálló szakaszán (Taborstrasse és Praterstern között) a pálya megmarad, hátha nem bizonyul helyesnek a döntés és szükség lesz a villamos újraindítására. Ezzel együtt a rendkívüli 81-es villamosviszonylat is megszűnt, amely a vásár napjain közlekedett Praterstern és Elderschplatz között. Meghosszabbított útvonalon közlekedik viszont a 11A jelzésű buszjárat, amely Elderschplatz helyett Krieauig jár, de hétköznap és szombaton napközben Stadionig közlekedik. A 21-es villamos megszűnése miatt meghosszabbodott a 77A és a 80A jelű buszjárat, továbbá módosult az 5A és a 80B útvonala.
Az U2 eredeti, meghosszabbítás előtti vonalának története még az 1960-as évek közepén indult. Ekkor születtek meg az első elképzelések Bécsben a leendő metróhálózatról. Mivel azonban a város híján volt az ehhez szükséges forrásoknak, így egyelőre a villamoshálózat egyes részei kerültek alagútba. Ezek egyike volt a Karlsplatz és a Landesgericht (tartományi bíróság) között vezetett, 1966-ban megnyílt villamosalagút. Ezt a szakaszt a benne közlekedő átmérős jellegű E2, G2 és H2 villamosviszonylatok után „Zweierlinie”-ként (kettes számú vonal, a bécsi nyilvántartásban ugyanis ekként szerepelt ez a szakasz) nevezték a bécsiek, igaz, ez az elnevezés már előbb megszületett. A megvalósítás sajnos nem volt a legszerencsésebb, ennek ellenére mikor 1970-ben végleges döntés született a metróhálózat kiépítéséről, ez a szakasz is szerepelt a későbbi metróvonalak között. Így 1980-ban a villamosforgalom az alagútban megszűnt, magát az alagutat pedig déli irányban az U4 Karlsplatz állomásához kapcsolódó aluljárójáig, északi irányban pedig a Landesgerichttől egy éles jobbkanyar után a Schottenring alatt az U4 azonos nevű állomásáig hosszabbították meg, majd 1980. augusztus 30-án megnyílt az új metróvonal, melynek első meghosszabbítása most, 28 évvel a nyitás után történt meg. Ezzel együtt az érintett szakaszon a villamosközlekedés megszűnése visszalépés volt, hiszen így az eddig átjárható szakasz csak átszállásokkal volt beutazható, illetve a villamosvonalak hálózatossága is jelentősen romlott. (Jelentőségében a lépés hasonló volt a Rákóczi út villamosközlekedésének megszűntetéséhez.). Ráadásul mivel a metró megállói egybeestek az egykori villamosmegállókkal, így az utazási sebesség sem növekedett, mi több, az átszállások miatt még lassult is a haladás ezen a szakaszon. Emiatt a kihasználtság sem adódott akkorára, mint a város többi metróvonalán.
Ezt jelzi hogy csúcsidőben is csak 5 percenként járnak a szerelvények még a meghosszabbítás után is, ráadásul megszűnése előtt a 21-es villamoson sem lehetett zsúfoltságot tapasztalni még napközben, 10 perces követésnél sem. Emiatt kezdetektől fogva vegyes érzelmekkel viseltetnek a bécsiek a metróvonal iránt, ennek a helyi zöldek is hangot adtak egy petíció formájában. Egyáltalán nem meglepő módon hasonló érveket sorakoztatnak fel, mint amelyek itthon is elhangzanak: jobb átszállási kapcsolatok, a sűrűbb buszforgalom miatt magasabb környezetszennyezés, hosszabb gyaloglási távolságok. Nem hivatalosan ugyan, de az alagúti villamosközlekedés megszűnésével a hálózaton keletkezett “lyuk” befoltozására is születtek tervek: felmerült egy villamosalagút építése a schottentori villamosvégállomás alsó szintje és a 62-es és 65-ös villamos, valamint a Wiener Lokalbahnen Operánál található végállomása között, de ennek tervezéséről még nincs döntés.