VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

A BKV klímája: van még hova fejlődni

2008-06-06
By

Vajon volt-e hatása a VEKE nyílt levelének? Megfogadja-e végre a BKV bárkinek is a tanácsait? Megmozdítja-e magát a nyomásgyakorlás hatására? Képes-e egyáltalán a cég kezelni a helyzetet? Egy tanulságos nap.

Hőmérséklet a napon..., Budapest (forrás: VEKE)

Hőmérséklet a napon…, Budapest (forrás: VEKE)


Május 27-én kelt nyílt levelünk, melyet a BKV megbízott vezérigazgatójához, Balogh Zsolthoz címeztünk, már kiadásának napján komoly intézkedéseket váltott ki. A Hungária kocsiszín felbolydult, a Nagykörútról azonnal berendelték a nélkülözhető, klímával még nem felszerelt Combinokat és helyettük Ganz csuklósokat küldtek ki. Egyúttal felgyorsították a klímaegységek beszerelését. Ezzel egy időben persze a szokásos, a mostani menedzsment számára elmaradhatatlan kommunikációs puffogást is előadták, önbizalomhiányra mindig jól jön egy ilyen.

Eltelt egy hét és a VEKE immár szokásos módon nyakába vette a várost, hogy leellenőrizze, igaz-e a BKV múltidéző és valljuk be, kissé megmosolyogtató állítása, miszerint “felkészültek a melegre”. Arra is kíváncsiak voltunk, vajon az általunk javasolt intézkedéseket megtették-e.

A mérés maga nagyon egyszerű volt, felírtuk, melyik járműben működött a klímaberendezés és melyikben nem. Természetesen csak olyan kocsikat néztünk, amelyekben van klímaberendezés. Rendkívül megengedőek voltunk, mivel főleg a buszok jelentős részében a klíma hatásfoka igen gyenge volt, de mi ezeket is a „működik” kategóriába soroltuk, díjazandó a szándékot. A mérésre június 3-án, kedden délután 13:30 és 16:30 között került sor. A hőmérséklet árnyékban 27-30 fok, napon 34-36 fok volt, a Volvo buszok beépített műszerfali kijelzője stabilan 31 fokot jelzett a külső hőmérsékletre a teljes mérési időszak alatt. A fülledt idő miatt a hőérzet ennél pár fokkal magasabbra adódik. Igazából tehát nem volt egy különlegesen erős kánikulai nap, így a klímaberendezéseknek sem kellett megszakadniuk. Pedig lesz még bőven olyan nap amikor ennél jóval melegebb lesz. Lássuk hogyan teljesítettek.

Hőmérséklet a napon..., Budapest (forrás: VEKE)

Hőmérséklet a napon…, Budapest (forrás: VEKE)

... és árnyékban., Budapest (forrás: VEKE)

… és árnyékban., Budapest (forrás: VEKE)

BKV Combino flotta

A Combinokban még nagyon új a klíma, mondhatni bejáratósak. Vannak is problémák, amelyeknek viszont hamarosan meg kell oldódniuk, mivel a BKV kommunikációja, meglepő fordulattal változtatva az évekig hangoztatott álláspontján, immár az élére kíván állni a légkondiügynek. Igyekezniük kell, az új “Combinos Jégkorszak” eljöveteléig már csak egy hetük van.

A Nagykörúton dolgozó sárga hernyók közül ezúttal 32-t néztünk meg, közülük háromba nem volt még beszerelve a klíma (ellentétben a BKV kommunikáció nagyhangú vállalásával), két villamosban pedig a három légkondi-egység közül az egyik nem működött. A többiben viszont – és ennek nagyon örülünk! – immár előírásszerűen dolgoztak a hűtőberendezések, a hangosbemondó pedig folyamatosan tájékoztatja az utasokat, hogy az ablakok zárva tartandók. Zárva is tartják. Ha ez így megy tovább, a végén a VEKE egy újabb, több éve tartó harca zárul sikerrel! Árnyalja a helyzetet, hogy a szelektív ajtónyitás funkciót még sokszor nem használják, az automatikus visszacsukásról pedig továbbra sem akarnak hallani, jelentősen rontva ezzel a légkondi hatásfokát és növelve a fogyasztását.

Korántsem ilyen szívderítőek az állapotok az autóbuszok esetében.

Két BKV-s szélsőség: egy kifogástalan kocsi (FKU-943)..., Astoria, Budapest (forrás: Dorner Lajos)

Két BKV-s szélsőség: egy kifogástalan kocsi (FKU-943)…, Astoria, Budapest (forrás: Dorner Lajos)

... és egy botrányos (FKU-945). Nem elég, hogy a légkondícionáló döglött volt és ezt ki sem írták, sem a külső, sem a belső utastájékoztató rendszere, de még a járművezető mikrofonja sem működött! Mivel nemhogy táblát, de még egy papírlapot sem sikerült keríteni, a sok

… és egy botrányos (FKU-945). Nem elég, hogy a légkondícionáló döglött volt és ezt ki sem írták, sem a külső, sem a belső utastájékoztató rendszere, de még a járművezető mikrofonja sem működött! Mivel nemhogy táblát, de még egy papírlapot sem sikerült keríteni, a sok “Tessékmondani ez milyen busz?” típusú kérdés után emberünk minden megállóban elkiáltotta magát, hogy “73-as busz!”. A BKV pedig egész nap kint hagyta körözni ebben az állapotban. Gratulálunk a BKV-nak az utasközpontúsághoz és az igényességhez!, Rákóczi út, Budapest (forrás: Dorner Lajos)

BKV csuklós Volvók:
42-ből 13-ban nem működött a klimatizálás. Ez nem sokkal jobb eredmény, mint a két évvel ezelőtti mérésünk, azaz kimondható, hogy minden harmadik buszban nem megy a klíma. Sajnos, a BKV buszklíma ügyben nem volt képes érdemben fejlődni az elmúlt két év alatt. Most már ki sem írják a kocsira, hogy a klíma nem működik benne. A helyzetet tovább rontja, hogy sok kocsiban a klímaberendezés igen gyengén muzsikált, vagy egyenesen a kettőből az egyik nem is működött (de mi az áldott jó szívünk miatt ezeknek is “üzemelt” minősítést adtunk), tehát valójában a helyzet a két évvel ezelőttihez képest jottányit sem változott. Az utasok ezekben a kocsikban nyitogatták is az ablakokat. Jó pont a sofőröknek, hogy a végállomásokon törekedtek az ablakok zárására. Ugyanakkor a jól működő klímával közlekedő buszokban az utasoknak eszük ágában sem volt kinyitni az ablakot!

Rendszám járat klíma ablakok Rendszám járat klíma ablakok
FJX-186 9 N nyitva FKU-940 73 ü zárva
FJX-190 7 N nyitva FKU-943 7 ü zárva
FJX-193 7 ü zárva FKU-944 73 ü zárva
FJX-195 7 ü nyitva FKU-945 73 N nyitva
FJX-196 7 ü nyitva FKU-947 9 ü nyitva
FJX-197 73 ü zárva FKU-948 9 N nyitva
FJX-199 7 ü zárva FKU-949 7 ü nyitva
FJX-203 7 N nyitva FKU-950 73 N nyitva
FJX-207 9 ü nyitva FLR-700 73 N nyitva
FJX-208 9 N nyitva FLR-710 73 N nyitva
FJX-209 9 N nyitva FLR-711 73 ü zárva
FJX-210 9 N nyitva FLR-713 73 ü zárva
FJX-211 73 ü zárva FLR-714 73 ü zárva
FJX-213 7 ü zárva FLR-715 73 ü zárva
FJX-214 73 ü nyitva FLR-717 73 ü zárva
FJX-216 7 N nyitva FLR-722 85 ü zárva
FJX-217 7 ü nyitva FLR-735 85 ü zárva
FJX-218 7 ü zárva FLR-739 85 ü zárva
FJX-224 7 ü nyitva FLR-740 200 ü zárva
FJX-235 73 N zárva FLR-743 200 ü zárva
FKU-928 103 ü zárva FLR-747 200 ü zárva

(FJX: első 50 db, de utólag, utoljára kaptak légkondit, FKU: második 50 db, gyárilag légkondival, FLR: harmadik 50 db, gyárilag légkondival)

Ha nem megy a klíma, a buszban olyan meleg van, mintha a tűző napon lennénk (FKU-948), Budapest (forrás: VEKE)

Ha nem megy a klíma, a buszban olyan meleg van, mintha a tűző napon lennénk (FKU-948), Budapest (forrás: VEKE)

Ilyen az, amikor jól működik a klíma. Az árnyékban mért külső hőmérséklethez képest 5-7 fokkal van hűvösebb (FLR-713), Budapest (forrás: Dorner Lajos)

Ilyen az, amikor jól működik a klíma. Az árnyékban mért külső hőmérséklethez képest 5-7 fokkal van hűvösebb (FLR-713), Budapest (forrás: Dorner Lajos)

Ilyen pedig az, amikor a klímaberendezés ugyan működik, mégsem ér valami sokat (FLR-743), Budapest (forrás: VEKE)

Ilyen pedig az, amikor a klímaberendezés ugyan működik, mégsem ér valami sokat (FLR-743), Budapest (forrás: VEKE)

A BKV tehát leszerepelt, nézzük az alvállalkozókat. A kép vegyes.

Nógrád Volán csuklós Volvók:
4-ből 3-ban nem működött, a maradék egyben is gyenge volt, a sofőr panaszkodott is rá, hogy hiába töltötték fel hétfőn, máris hatástalan. Ez csúnya bukás. De legalább ott volt nyitva az ablak, ahol kellett. A többi, a vonalra kiadott kocsijukban (Volvo 5000-es széria) nincs is klíma, helyette a svéd gyártmányú kocsiban egy másik skandináv specialitást, a szaunát élvezhetik az utasok.

Rendszám járat klíma ablakok Rendszám járat klíma ablakok
JOX-714 47-49V N nyitva KVW-970 47-49V ü zárva
JOX-715 47-49V N nyitva KVW-972 47-49V N nyitva

(JOX: ex athéni kocsik, KVW: ex genfi kocsik)

Ügyesen álcázza magát BKV-snak, de ez itt a Nógrád Volán szaunaflottájának egyik tagja. A résnyi ablakok hiába vannak nyitva. Minek hurcolja a tetején a légkondit, ha nem üzemel?, Astoria, Budapest (forrás: Dorner Lajos)

Ügyesen álcázza magát BKV-snak, de ez itt a Nógrád Volán szaunaflottájának egyik tagja. A résnyi ablakok hiába vannak nyitva. Minek hurcolja a tetején a légkondit, ha nem üzemel?, Astoria, Budapest (forrás: Dorner Lajos)

A legújabb Nógrádos szerzemény, LCR-151. Az ablakok nem tejüvegből vannak, hanem az utasok izzadtságának páráját gyűjtik össze. Ezzel hirdetik a közösségi közlekedési szolgáltatásuk színvonalát., Astoria, Budapest (forrás: Dorner Lajos)

A legújabb Nógrádos szerzemény, LCR-151. Az ablakok nem tejüvegből vannak, hanem az utasok izzadtságának páráját gyűjtik össze. Ezzel hirdetik a közösségi közlekedési szolgáltatásuk színvonalát., Astoria, Budapest (forrás: Dorner Lajos)

Nógrád Volán szóló Alfa Localók:
15-ből „csak” 3-ban nem működött. Az eredmény még jónak is látszódhat az előbbiekhez képest, ám ha hozzávesszük, hogy további 5 kocsinál a működő klíma mellett is nyitva voltak az ablakok, akkor kijelenthető, hogy a kocsik több, mint felében nem megfelelő a szolgáltatás. Azt, hogy a Nógrádos sofőrök miért nem csukják vissza az ablakot a végállomáson, nem sikerült kiderítenünk.
Ennek a busznak az egyik típushibája, hogy az ajtótáblák rögzítése nem sikerült valami megbízhatóra. Mi is találkoztunk olyan kocsival (KTK-395), amelyiknek kinyomódott a helyéről az egyik ajtaja. A járművezető ugyan kért szerelőt emiatt a Baross térre, de továbbra is szállított utast. Bár nemrégiben történt egy ilyen eset, szerencsére most utas nem esett ki az ajtón.

Rendszám járat klíma ablakok Rendszám járat klíma ablakok
JUX-018 170Gy N nyitva KTK-396 30 ü zárva
JUX-020 147 ü nyitva KTK-397 30 ü zárva
JUX-021 120 N nyitva KTK-399 30 ü zárva
JUX-024 170Gy ü nyitva KTK-400 30 ü zárva
JUX-025 147 ü zárva KTK-401 30 ü nyitva
JUX-026 147 ü nyitva KTK-402 30 ü nyitva
KTK-391 30 ü zárva KTK-403 30 ü zárva
KTK-395 30 N nyitva        

A VT Transman Alfa Localói egész jól szerepeltek., Budapest (forrás: Müller Péter)

A VT Transman Alfa Localói egész jól szerepeltek., Budapest (forrás: Müller Péter)

VT Transman szóló Alfa Localók:
11-ből 9 működött, az ablakkérdés is rendben volt, ezzel a virtuális versenyt ez a szolgáltató nyerte.

Rendszám járat klíma ablakok Rendszám járat klíma ablakok
KLN-090 150 ü zárva KXM-018 14 ü zárva
KLN-096 150 ü zárva KXM-025 14 ü zárva
KLN-097 250 N nyitva KXM-033 14 ü zárva
KOE-148 58 ü zárva KXM-036 40Gy N nyitva
KPN-954 250 ü zárva KXM-042 114 ü zárva
KXM-007 58 ü zárva        

Megállapíthatjuk, hogy a klímaberendezések karbantartásával a legtöbb buszos cég továbbra is hadilábon áll. Különösen igaz ez a BKV-ra és a Nógrád Volán csuklós flottájára. A hírek szerint ugyan utántöltik a klímaberendezéseket gázzal, ám a tömítettséget szinte soha nem ellenőrzik, ami miatt a kg-onként legalább 1500 Ft-ot érő gáz a levegőbe távozik. Túl azon, hogy ez pénzkidobás, a hűtőközeg nélkül a klímaberendezés sem működik megfelelően és az utasok is káromkodnak, még a környezetvédelemnek is adnak ezzel egy pofont.

A továbbiakban is kiemelten kívánunk foglalkozni ezzel a területtel. A közösségi közlekedés versenyképessége folyamatosan romlik, az utasokat megtartani pedig csak megbízható, magas szintű szolgáltatással lehet. Ennek egyik alap eleme a komfort, melybe az új feljesztésű, alacsony padlós, kényszerszellőzésre nem alkalmas járműveknél a klimatizált utastér mindenféleképpen beletartozik.

Vannak persze, akiknek nincs szükségük légkondira..., Rákóczi út, Budapest (forrás: Dorner Lajos)

Vannak persze, akiknek nincs szükségük légkondira…, Rákóczi út, Budapest (forrás: Dorner Lajos)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *