VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Veszprémben is újragondolták a hálózatot

2008-07-14
By

A város és a helyijárati szolgáltató Balaton Volán Zrt. vezetése szerint az igényekhez való igazodás jegyében született meg az új menetrendi struktúra, mely június 16-ától érvényes. A változtatás jellege sokban emlékeztet a budapestire: a lakosság bevonásával, utasszámlálási adatokkal megtámogatva alakult az új autóbusz-hálózat, mely új területek feltárása mellett – a Budapesten a VEKE által végül megakadályozott – jelentős járatmegszüntetéseket és -ritkításokat is tartalmaz.

A 8-as menetrendje nem sokban változott, hangoltsága sem nagyon javult. (forrás: Müller Péter)

A 8-as menetrendje nem sokban változott, hangoltsága sem nagyon javult. (forrás: Müller Péter)


Veszprémben 1995 óta csupán apróbb módosítások voltak a helyi autóbusz-közlekedésben, így időszerűvé vált a rendszer újragondolása, hogy az a megváltozott igényeknek is eleget tudjon tenni. A külön nyári menetrend megszűnik, csak néhány eltérés lesz ezentúl az iskolaidőben érvényes és azon kívüli menetrendek között. Így a nyáron csak csúcsidőben közlekedő járatok egész évben egész nap járnak munkanapokon.

A változásokról ITT olvashat még, az aktuális menetrendeket pedig INNEN töltheti le.

A hálózat alapjaiban ugyan most nem változott meg, ám lényegesen nagyobb módosításokat eszközöltek, mint az elmúlt 13 évben bármikor. Nézzük, melyek ezek!

A buszokon is olvasható tájékoztató a változásokról

A buszokon is olvasható tájékoztató a változásokról

A 8-as menetrendje nem sokban változott, hangoltsága sem nagyon javult. (forrás: Müller Péter)

A 8-as menetrendje nem sokban változott, hangoltsága sem nagyon javult. (forrás: Müller Péter)

1-es vonal:

A vonal korábban körjáratként funkcionált, ennek a Dózsaváros és Belváros közötti szakaszát felhagyták. Az eddig is már érvényben lévő nyári menetrendben érvényes útvonalat egész évre kiterjesztették. A változtatás során a vonal zavarérzékenysége csökken, mivel a kétirányú körjárat menetrendjében sok esetben hiányoztak a menetrendszerűség megtartását biztosító időkiegyenlítések. Az új járat viszont nem éri el a Hotelt, ami komoly veszteség utasainak…

Az 1-es vonal rövidülésével elvesztette körjárati funkcióját. (forrás: Müller Péter)

Az 1-es vonal rövidülésével elvesztette körjárati funkcióját. (forrás: Müller Péter)

A 2-es sűrűbben jár, de a 12-est is pótolja ezzel. (forrás: Müller Péter)

A 2-es sűrűbben jár, de a 12-est is pótolja ezzel. (forrás: Müller Péter)

2-es – 12-es vonalcsoport:

A 2-es vonal a Vasútállomástól indul, majd a Belvároson át egy lakótelepi hurokban végződik, előbb az Endrődi lakótelepre, majd a Jeruzsálemhegyre érkezik, és onnan tér vissza a Belváros felé. A 12-es a Haszkovó-fordulóból indulva követte ezt az útvonalat azzal a különbséggel, hogy a hurkot a másik irányból járta be. A változtatás értelmében a 12-es járat megszűnik, a 2-es viszont – változatlan útvonal mellett – sűrűsödik, 20 percenként jár csúcsidőben. A változással összességében a délutáni időszakban romlik a kiszolgálás, mert a két járat együtt 15 percenként közlekedett. A változtatás által a Vasútállomás kiszolgálása javul, viszont az Endrődi lakótelepé és a Jeruzsálemhegyé romlik, mivel a Jeruzsálemhegyre csak az Endrődi lakótelepen át lehet a Belvárosból eljutni, és az Endrődiről csak a Jeruzsálemhegyen át érhető el a Belváros. A változtatás különösen azért nehezíti meg sokak közlekedését, mert a 9-es vonal is eltűnik a környékről. A járat vasútállomási ága a 4-essel való időszakos hangolása miatt érdemi fejlesztés.

3-as vonal:

A járat útvonala nem változik lényegesen, csak annyiban, hogy – a megszűnő 37-es buszokat pótolva – betérést kap a közeli Valeo gyárhoz is. A Valeót eddig szintén kiszolgáló 38-as járat helyett a 32-esek kapnak betérést bizonyos időszakokban. A járat délutáni követése ritkul 15-ről 20 percre, ami éppen 25%-os teljesítmény-csökkentés. A ritkítás amiatt is aggasztó, mert a járat a 37-es utasait is felveszi, így a délutáni utaslemaradások sem kizártak a jövőben. Összességében pedig a Valeo kiszolgálása is romlani fog, ezután kevesebb busz fog betérni ide. Üdvözlendő viszont az 5-össel való összehangolása, ami a Belváros-Dózsaváros kapcsolat gyengülését részben kompenzálja.

A 3-as busz ritkult valamelyest, de hangolták az 5-össel, így elfogadható változtatás. (forrás: Müller Péter)

A 3-as busz ritkult valamelyest, de hangolták az 5-össel, így elfogadható változtatás. (forrás: Müller Péter)

A 4-es ritkítása komoly gondokat fog okozni szeptembertől. (forrás: Müller Péter)

A 4-es ritkítása komoly gondokat fog okozni szeptembertől. (forrás: Müller Péter)

4-es vonal:

A város legjelentősebb viszonylatának (Vasútállomás-Haszkovó ltp.-Belváros-Egyetemváros-Stadion-Temető) útvonala nem változik, követése azonban munkanapokon délelőtt 20-ról 30 percre, délután 15-ről 20 percre, míg vasárnap a délutáni kivételével 30-ról 60 percre ritkul. Egyetlen támogatható változtatás, hogy a járat iskolaidőben 13 és 14 óra között 10 percenként indul. Jelentőségének ismeretében a járat ritkítása elfogadhatatlan.

5-ös vonal:

Az 5-ös járat fontos feltáró jellegű járat, néhány olyan területre tér be (Adyváros, Tüzér u. környéke), ahova más járat egyáltalán nem. Vonalvezetése egyáltalán nem, követési ideje csak részben változott, szerepe viszont más járatok Belváros és Dózsaváros közötti teljesítménycsökkenése miatt várhatóan felértékelődik. Az 1-es és a 10-es járatok említett szakaszról való eltűnése miatt csuklósítása indokolt. A ritkítást ez a járat sem kerülhette el: hétvégén csak szombat délelőttés vasárnap délután jár 30 percenként, követése egyébként 60 perces. Viszont összehangolták a 3-assal, ami a 10-es kiesésének részleges kompenzációja.

6-os vonal:

A járat a 4-es mellett az Észak-Kelet – Központ – Dél-Nyugat kapcsolatot adja meg, gerincjárati szerep ennél a vonalnál sem vitatható. Vonalvezetése nem változik, viszont a 4-eshez hasonlóan ez is ritkul munkanap délelőtt 20-ról 30 percre, délután pedig 15-ről 20 percre

A 6-os ritkulása is észrevehető lesz majd, ha visszatérnek az egyetemisták (forrás: Müller Péter)

A 6-os ritkulása is észrevehető lesz majd, ha visszatérnek az egyetemisták (forrás: Müller Péter)

A 7-es változásokon ment át, de mivel részben a 10-est is pótolja, eléggé zsúfolt lesz. (forrás: Müller Péter)

A 7-es változásokon ment át, de mivel részben a 10-est is pótolja, eléggé zsúfolt lesz. (forrás: Müller Péter)

7-es vonal:

Ezt a vonalat – részben – fejlesztették. Kibővítették az üzemidőt este 22 óráig (korábban csak 19 óráig járt). Ez a Cholnoky lakótelepen lakók régi kívánsága volt, esti hazajutásuk ugyanis eddig igencsak nehézkes volt. Az útvonal változatlan, viszont a ritkítás (délelőtt 20-ról 30, délután 15-ről 20 percre) itt is megtörtént. Továbbá 18 óra után a járat csak óránként jár – ennél azért nagyobb jelentőségű vonalról van szó. Hétvégén 60 helyett 30 percenként indul. Az 5-ös, 10-es és 20-as járatokkal való hangolása szükséges lenne, elsősorban a Hotel megállónál..

8-as – 11-es vonalcsoport:

A város két legfontosabb harántirányú járatának menetrendjében nincsen különösebb változtatás, útvonaluk változatlan, valamint a követés sem változott meg. A járatok egymáshoz való – korábban botrányos – hangolása leheletnyit javul, most már 5-25 percenként fogják követni egymást a kocsik. A kérdés csak az, hogy mikor jutunk el a 15-15 perces hangoláshoz.

A 11-es hangoltsága a 8-assal még mindig hagy kívánnivalót maga után. (forrás: Müller Péter)

A 11-es hangoltsága a 8-assal még mindig hagy kívánnivalót maga után. (forrás: Müller Péter)

A menetrendszerűség javulása látható forgalomnövekedést eredményezett, kár, hogy a Jeruzsálemhegyre már nem megy fel, ahol a 12-es és a 36-os sem jár már. (forrás: Müller Péter)

A menetrendszerűség javulása látható forgalomnövekedést eredményezett, kár, hogy a Jeruzsálemhegyre már nem megy fel, ahol a 12-es és a 36-os sem jár már. (forrás: Müller Péter)

9-es vonal:

A vonal Jutaspusztát köti be a Belvárosba, és a helyiek régi kívánsága volt a vonal erőteljes sűrítése. A vonal rövidült ugyan, hiszen új belső végállomása a Belvárosba,, a színházkerti hurokhoz került, a menetrendszerűség viszont javult. A jeruzsálemhegyi szakasza pótlás nélkül felhagyásra kerül, a környékről eltűnik a 12-es és a 36-os járat is, így már csak a 2-essel utazhatnak a környékbeliek. Korábban napi 10 (hétvégén 6) indulás volt mindössze, teljesen rendszertelenül. Mostantól egységes 60 perces a követés, reggel két sűrítőjárattal kiegészítve, ami régóta igényelt fejlesztése ennek a vonalnak. Súlyos hiányosság, hogy kimaradt a vasútállomási betérés, főleg annak fényében, hogy a 30-as járat is megszűnik. Az ígeretek szerint, ha elkészül az Aradi vértanúk útjai körforgalom, akkor a vonal ismét változni fog: Jutaspusztáról már vasútállomási betéréssel az Aulich utcán végighaladva a volt szovjet laktanya helyén kiépült új Bakonyalja-városrészt is ki fogja szolgálni. Ez a terület ma közösségi közlekedés által teljesen ellátatlan. Az új területek bevonásával a vonal jelentőségének növekedése várható. Az utazási igények ismeretében szükséges lesz a követési idők felülvizsgálata. Ezen felül a jeruzsálemhegyi szakasz visszaállítása szükséges lépés Vámosi-forduló végállomással az utasforgalmi okok miatt, valamint a vonal zavaros rezsimenetei miatt is. Jelenleg ugyanis csak Jutaspusztán van adva a menetrendben pihenőidő, ahol viszont erre a célra kialakított szociális helyiség nem áll rendelkezésre, ezért a buszok a Vasútállomáshoz járnak félreállni. Javasoljuk továbbá, hogy a rezsimenetek is kötelező utasszállítással legyenek csak engedélyezve. Az adott esetben ez legalább valamelyest visszapótolhatná a megszűnt 30-as járatot, így Jutaspusztának közvetlen kapcsolatot adva a Vasútállomással.

10-es – 20-as vonalcsoport:

Bátran állíthatjuk, hogy a 10-es járat az átszervezések fő áldozata. Útvonala ugyan megmarad, ám üzemideje drasztikusan szűkül, csak munkanapokon és csak hajnalban, reggel, este és műszakváltásokkor fog járni. Utóda részben az eddig csak nyáron közlekedő 20-as buszjárat lesz, amely a Cholnoky lakótelepről a Belvárosig ugyanezen az útvonalon jár, ott azonban a színházkerti hurokban visszafordul. Így a Dózsaváros – Belváros kapcsolat jelentősen romlik, a Belváros felől a Pápai úti fordulóhoz csak a 8-as busszal lehet majd eljutni. A 20-as az eddigi nyári menetrendjéhez képest változatlan követéssel jár majd, így délután a Cholnoky lakótelep és a Belváros között a mai 20 perces követés helyett 30 perces követés lesz. A 10-es viszonylat csak a reggeli 20 perces követést tartja meg, utána csupán elvétve jár. Ez a változtatás a közösségi közlekedés színvonalának jelentős csökkenését jelenti. Célszerűbb lett volna a járatot inkább szólósítani, mint szinte teljesen ellehetetleníteni, ugyanis ezzel a Cholnoky ltp.-Dózsaváros átszállásmentes kapcsolat színvonala meglehtősen romlik. A 10-es eddigi 60 perces egész napos követése helyett hétvégén egyik járat sem közlekedik

A 20-as nem fogja tudni egyedül pótolni a 10-est, ehhez kell a 7-es is (forrás: Müller Péter)

A 20-as nem fogja tudni egyedül pótolni a 10-est, ehhez kell a 7-es is (forrás: Müller Péter)

12-es vonal:

A járat megszűnik, részlegesen a némileg sűrűbben induló 2-es járat pótolja. Részlegsen, uigyanis az Endrődi lakótelep – Jeruzsálemhegy térségét csak az egyik irányban járja be hurokútvonalán, így egyes városrészekbe az eljutás nehezebbé válik, valamint a járműsűrűség is csökken.

A járat bár megszűnik, mégsem tűnik el teljesen. Az új menetrend is tartalmaz ugyanis egy 12-es viszonylatot, ez azonban teljesen új vonalon közlekedik majd. A vonal az Autóbuszállomástól indul, és eddig ellátatlan területen, a Buhim-völgyön és a Pajta-kerten keresztül éri el a Dózsavárost, ahonnan a Jókai utcán (a 13-as vonalán) tér vissza. Az új járat óránként fog járni, és csak napközben (7 és 16 óra között), de így is üdvözlendő ez a fejlesztés, hiszen az új területek eddig is ellátatlanok voltak, ráadásul az utóbbi években több lakópark is épült ezen a környéken. A vonal egyirányú körjárat lesz, a rajta közlekedő kocsi pedig egy nemrég vásárolt midi-, vagy kisbusz lesz. A járat reggel 8 órától délután 16 óráig közlekedik, így a csúcsidő végén már nem jár, viszont a kisebb fogalmú délelőtti órákban végig. További probléma, hogy minden 20 percnyi menet után 40 perc pihenőt tart. Ezért javasolt a járat 22-essel való összeforgatása (azaz egy autóbusz járjon mindkét viszonylaton), ezáltal a 22-es is járhatna óránként anélkül, hogy további kapacitásbővítést kellene végrehajtani hozzá. Bevezetése később várható, az útvonalán zajló csatonaépítés befejezésétől függően.

13-as vonal:

Útvonala némileg bővül, a dózsavárosi hurok meghosszabbodik, ezzel bevonva Dózsaváros – Temetőhegy ma ellátatlan részeit is (Juhar utca felé). Üdvözlendő elem a menetrend apróbb korrekciója, megszűnik az eddigi csúcsidőn kívüli 40 perces követés, egész nap egységesen 30 percenként fognak járni az autóbuszok. Az új szakaszon jelenleg egy új megálló létesült (Avar u. 52), ami indokolatlanul hosszú megállóközöket eredményezett. Célszerű lenne egy újabb megálló kijelölése, mivel így a második épp a dózsavárosi temetőhöz kerülne, valóban javítva ezzel a környék közlekedését.

A 13-ast alapvetően az üdvözlendő fejlesztések közt tartjuk számon. (forrás: Müller Péter)

A 13-ast alapvetően az üdvözlendő fejlesztések közt tartjuk számon. (forrás: Müller Péter)

A garázs- és rezsimenetek Veszprémben továbbra sem szállítanak utasokat, ami a sok átszerelés miatt különösen nagy hiányosság a városban. (forrás: Müller Péter)

A garázs- és rezsimenetek Veszprémben továbbra sem szállítanak utasokat, ami a sok átszerelés miatt különösen nagy hiányosság a városban. (forrás: Müller Péter)

30-as vonal:

A járat pótlás nélkül megszűnik. Csak egy, a távoli jövő ködébe vesző ígéret pótolja, mely szerint a 9-es buszok egyszer majd betérnek a Vasútállomáshoz.

Iskolajáratok:

Az iskolajáratszerűen közlekedő 17-es és 18-as buszok menetrendje a jövőben nem változik.

Színházjárat:

A 19-es busz vonala és menetrendje szintén nem változik.

Munkásjáratok:

A menetrendben meghirdetett munkásjáratok (31-38) közül a 33-as, 36-os, 37-es és 38-as busz megszűnik, a Valeohoz ezek után a 3-as és a 32-es tér majd be. A járatok mindegyike csak napi néhány indulást jelent. A Bakony Művekhez ezután is majdnem minden városrészből el lehet majd jutni műszakváltáskor átszállás nélkül.

A munkásjáratok ritka követésük miatt csak a műszakváltóknak vonzók. (forrás: Müller Péter)

A munkásjáratok ritka követésük miatt csak a műszakváltóknak vonzók. (forrás: Müller Péter)

A 22-est is fejlesztették, de még van mit javítani. (forrás: Müller Péter)

A 22-est is fejlesztették, de még van mit javítani. (forrás: Müller Péter)

Környéki járatok:

A 20-as számmezőben – a 20-as és a 27-es járatok kivételével – a Veszprém és elővárosai között közlekedő, környéki járatok szerepelnek. Ezek útvonala nem változik, a 21-esnek még a menetrendje sem

Változik viszont a 22-es, amely a Belvárosból a Füredi úton át az épülőfélben lévő ún. Déli Intézményközpontba, és Szabadságpusztára viszi az utasokat. Az útvonal változatlan marad, azonban az eddigi napi 5 helyett napi 10 indulás lesz, és – újdonságként – hétvégén is kettő. Ezzel a Szabadságpusztán élők eljutási lehetőségei lényegesen javulnak. A 12-es autóbuszvonal kisebb kapacitású járművével ésszerűbb menetrend mellett jobb kihasználtság lenne elérhető.

A 23-as járatnak valamelyest javult a menetrendszerűsége, és egy kora hajnali indulást is kapott belvárosi irányban.

A 23-as kapcsolódó járatai – a 24-es, a 25-ös és a 26-os – nem változtak.

Új járat indul 27-es számmal, ez a Belvárosból a Haszkovó lakótelepen át a Rendezvénycsarnokig, azaz a Veszprém Arénáig visz majd, amely július folyamán kerül átadásra. Ezen a vonalon nem lesz menetrendszerű közlekedés, hanem a rendezvények, sportesemények időpontjához igazodva, külön rendeletre fogják a járatokat indítani.

Összefoglalás

Megszűnő járatok: 12-es, 30-as, 33-as, 36-os, 37-es, 38-as

Új járatok: 12-es és 27-es

Rövidülő járat: 9-es

Meghosszabbított járat: 13-as

A menetrend változása az összes többi járat esetén megvalósul, ezekből a 10-es járat ritkulása és üzemidőcsökkenése, valamint a gerincjáratok (3-as, 4-es, 6-os, 7-es) ritkulása szembetűnő csökkentés.

Összességében elmondható, hogy a jelentős járatritikítások mellett néhány kedvező fejlesztés is megvalósul a városban: több ellátatlan terület kerül bevonásra, amelyek régóta igényeltek kapcsolatot a környező területekkel és a Belvárossal is. Ezentúl üdvözöljük még, hogy több ritka követésű vonalon megvalósul a menetrendszerűség, ahogyan a hangolásokra is jobban figyeltek a menetrendszerkesztők – ám még bőven van mit javítaniuk.

.A legsűrűbben közlekedő buszjáratok ritkítása (délelőtt 20-ról 30, délután 15-ről 20 percre) azonban elfogadhatatlan, akárcsak a 10-es busz megnyírbálása. A vonalcsoport megváltoztatásánál semmiképpen sem ez lett volna a helyes út, a hétköznap napközben mindvégig csuklós buszokkal közlekedő viszonylatot először szólósítani kellett volna, amennyiben kevés utast számláltak. Így jelentősen romlik a Cholnoky ltp. és a Dózsaváros közötti kapcsolat színvonala, és a Belvárosból este továbbra is nehézkes lesz hazajutni a Cholnoky lakótelepre, mivel a 7-es busz óránkénti közlekedése sovány kompenzáció az eltűnő 10-es helyett, amely korábban este 8 óráig félóránként járt. Emellett a Jeruzsálemhegy és az Endrődi lakótelep kerül még rosszabb helyzetbe. Elmaradt az egyetemisták által régóta kért éjszakai járat bevezetése is, így végül állíthatjuk, hogy a változások erősen vegyes képet mutatnak.

A menetrendek szerkesztésében sok esetben fellelhető az üzemi célok és szempontok elsődlegessége. Sok esetben tettenérhető az a jelenség, hogy a kocsifordulók kialakítása megelőzte a menetrend kialakítását, mely a járművezető kényelmét szolgálja az utasok eljutása helyett, ráadásul az indulások így meglehetősen kaotikusakká, megjegyezhetetlenekké váltak. Érthetetlen, hogy miért nem törkedtek a döntéshozók a hatékonyság növelésére. Egyes vonalak összeforgatásával ugyanis ésszerűbb menetrendeket lehetett volna kialakítani úgy, hogy a költségszint ne emelkedjen. Az új 12-es járat üzemideje jól illusztrálja a hiányosságokat.

Egyesületünk szomorúan veszi tudomásul, hogy a Miskolcon bevezetett, s azóta folyamatos korrekciókat igénylő, egyre felpuhuló, s a Budapesten nagy harcok árán megakadályozott járatcsonkítási elképzelések újabb városban ütötték fel a fejüket.

Az utasok életét megnehezítő intézkedéseket úgy vezették be, hogy azok néhány hónapig ne lehessenek komolyabban érzékelhetők, hiszen tulajdonképpen a nyári menetrendet terjesztették ki az egész évre. Az igazi tömegjelenetek, esetleges utaslemaradások, azaz a ritkítások valódi következményei várhatóan szeptemberben fognak jelentkezni.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *