Szemétvasúttól az autópályáig-25 éve nem jár villamos a Nagykőrösi úton
1983 nyarán kezdÅ‘dött meg a NagykÅ‘rösi út átépÃtése az M5-ös autópálya bevezetÅ‘ szakaszává, amely a villamosforgalom megszüntetésével párosult. Ennek alkalmából készült el cikkünk, amelyben Pestszentimre egykor fontos járatával, az 51-es villamossal foglalkozunk.
A B.Sz.K.Rt. (Budapest SzékesfÅ‘városi Közlekedési Rt.) 1938-ban két iparvágány felhasználásával új viszonylatot indÃtott. A Cséry Lajos hulladékfeldolgozó telepére vezetÅ‘ NagykÅ‘rösi úti vágányt kötötték össze a KÅ‘bányai Iparvasút EpreserdÅ‘ utcai vonalával. A már akkor 51-esnek számozott járat 1938. december 1-jén közlekedett elÅ‘ször a Nagyvárad tér és Kispest, Vas Gereben utca között, egyvágányú pályán.
A vonalat az 50-es években kezdték el komolyabban fejleszteni. A NagykÅ‘rösi útig tartó szakaszon az FVV (FÅ‘városi Villamosvasút) 1952-ben megépÃtette a második vágányt. 1957-ben megépült a felsÅ‘vezeték a szemétvasút Vas Gereben utca és Fogarasi út közötti szakaszán is: itt elÅ‘ször az 54-es villamos járt, melyrÅ‘l kezdetben át kellett szállni a belvárosba tovább közlekedÅ‘ 51-es villamosra. Az 51A jelzésű betétjárat akkoriban a Háromszék utcáig közlekedett.
Miután a szemétvasút megszűnt, az FVV 1958-ban egészen a szeméttelepig villamosÃtotta a vonalat, melyet egyúttal meg is hosszabbÃtottak Pestszentimre-felsÅ‘ vasúti megállóhelyig. A járat ezután áthaladt a festÅ‘i szépségű Bivaly-réten, ahol megállója is volt. Itt a villamosok igazi pusztai környezetben, gémeskutak és legelÅ‘ állatok között haladtak. A villamosok a lajosmizsei vasútvonalat szintben keresztezték, ahol elÅ‘ször tekerÅ‘s sorompó, majd 1976-tól fénysorompó üzemelt.
Az 54-es belsÅ‘ végállomását a hosszabbÃtás után a Nagyvárad térre helyezték, Ãgy a Háromszék utcáig tartó szakaszon már három viszonylat közlekedett Pestszentimre felé. A fejlesztések azonban továbbra sem álltak le: 1960 végén az 54-est újonnan épÃtett pályán a Vörösfény (ma: Nemes) utcáig hosszabbÃtották meg. Itt a vonalnak üzemi kapcsolata is volt a Pestszentimrét PestszentlÅ‘rinccel összekötÅ‘ 40-es villamossal. A következÅ‘ évben az 54-est összevonták az 51-essel, az 51A végállomását pedig a Vas Gereben utcához helyezték át. Ezzel kialakult az a két viszonylatos rendszer, amely a következÅ‘ húsz évben megmaradt.
Az utolsó fejlesztés 1967-ben volt, amikor a NagykÅ‘rösi úton is megépült a második vágány: ekkor az 51A-t meghosszabbÃtották a Használtcikk-piacig, ahol hurokvégállomás épült a pótkocsis villamosok számára.
Az idÅ‘k során többféle villamostÃpus is be volt osztva a vonalra. Az 51-esen általában 2000-es ikerkocsik jártak, az 51A-n 2700-asok, egy, vagy két 5000-es pótkocsival. ElÅ‘fordult az 51-esen 1700-as is, illetve az utolsó három évben szóló 1500-asokat osztottak be rá.
MetróépÃtés: 1976–1980
A 3-as metró második szakaszának épÃtését 1976-ban kezdték el, és ez hatással volt az 51-es villamos közlekedésére is. 1976 júniusában az 51-es és az 51A csak az ÃœllÅ‘i útig közlekedett a külsÅ‘ végállomásokról. Továbbutazni az ÃœllÅ‘i úti villamosokkal lehetett. 1978-ban újabb vágányzár nehezÃtette a közlekedést: júliustól kezdve az 51-es és az 51A megint csak az ÃœllÅ‘i útig járt, de 1979 márciusától ismét a Nagyvárad térig közlekedtek. 1980 márciusában vágányépÃtés volt a Határ út és a NagykÅ‘rösi út keresztezÅ‘désében, ezért a viszonylatok nem üzemelhettek, helyettük villamospótló buszokkal kellett utazni. Március végén elkészült a 3-as metró második szakasza (Nagyvárad tér – KÅ‘bánya-Kispest), ehhez kapcsolódóan az ÃœllÅ‘i út Nagyvárad tér és Határ út közti részén is megszűnt a villamosközlekedés. Az 51A-t is megszüntették, az 51-est pedig a Használtcikk-piacig rövidÃtették.
Egy rövid filmes emlék a vonal végnapjaiból, Cakó Ferenc 1978-as, A szék cÃmű animációs filmjében egy rövid részlet erejéig feltűnik az 51-es villamos:
Az utolsó három év
A Használtcikk-piactól az ÃœllÅ‘i útig tartó szakaszt márciustól a 13A, majd októbertÅ‘l a 13-as villamos pótolta. A NagykÅ‘rösi úton 1983. július 6-án járt utoljára villamos. Hamarosan elkezdték épÃteni az M5-ös autópálya bevezetÅ‘ szakaszát, amelyet a NagykÅ‘rösi útból alakÃtották ki. A villamosok, a Kis-Burma vasút és a kétsávos út helyét a 2×3 sávos osztott pályás főút vette át. A pestszentimrei szakaszon és a Bivaly-réten még évekig megvoltak a sÃnek, de ma már csak a KözdűlÅ‘ utcánál emlékeztet egy aszfaltból kilátszó vágánycsonk az 51-es villamosra.
Az NagykÅ‘rösi úti villamosok hiánya a térség közlekedését mind a mai napig megnehezÃti. A rendszerint igen magas kihasználtsággal közlekedÅ‘, és gyakran dugóban vesztegelÅ‘ buszjáratok egyre kevésbé alkalmasak arra, hogy a környék közlekedési igényeit kielégÃtsék. Még kevésbé mondható el ez a lajosmizsei vasútvonalról: a vonatok ritkán járnak, lassúak, nem érik el a város központját és műszaki állapotuk is kritikán aluli. Az 51-es villamos sorsa is jó példa arra, hogy milyen módon lehet egy értékes infrastruktúrát, annak fokozatos elsorvasztásával, tönkretenni. Talán mégiscsak jelez valamit az, hogy a villamosok helyén épÃtett autópályán ma már mindkét irányban buszsáv kijelölésére került sor, hogy az utasok legalább ezen a szakaszon elkerülhessék a reggeli dugókat…