Fantomvonatok, több pénzből sokkal rosszabb vasúti közlekedés: MÁV 2009
Szisztematikus szétverése folyik a magyar vasúti közlekedésnek, melyhez a Kormány tisztségviselői, a közlekedési miniszter és államtitkára is asszisztál, országgyűlési megszólalásaik alapján. A 2009. évi MÁV-menetrend utasellenes és rossz, ráadásul a vonatközlekedés változásairól az utasok megfelelő tájékoztatást sem kaptak – tovább folytatódik tehát a modern Európa legrosszabb vasúttársaságának lezüllése.
A MÁV szombati nyilatkozata, melyben bagatellizálni próbálják a vasúti menetrend hatásait, félrevezeti és megtéveszti az utasokat. Ráadásul, a vasúton utazóknak még tájékozódni is alig van lehetőségük: a nyomtatott menetrendek még a menetrendváltás előtt egy nappal sem kaphatóak, az internetre pedig mindössze néhány napja kerültek fel az új menetrend adatai – persze hibásan.
Az új vasúti menetrend (előző közleményünket a menetrend részleteiről lásd ITT) a legócskább szocialista tervgazdálkodás elvei alapján készült: a vasúti közlekedés teljesítményének mérésére alkalmas egyik mértékegységben (vonatkilométer) a közlekedési miniszter teljesítménykorlátot rendelt el. Nem számít, hogy a MÁV költségei nem csökkennek arányosan a teljesítmény csökkentésével. Nem számít, hogy a vonatkilométerek csökkentését a MÁV olyan kozmetikázással éri el, amelyben a menetrendben megszűnt vonatok ugyan nagyrészt közlekednek, csak épp utasok nélkül, szerelvénymenetben, fantomvonatként. Nem számít, hogy a fantomvonatok közlekedése nyomán a bevételek csökkennek (hiszen ezeken a vonatokon eddig utasok utaztak, akár több ezer forintos IC-jegyeket megváltva), ugyanakkor a költségek csökkenését nem tudják bemutatni. Nem számít, hogy a csalásra és hazugságra épülő új vasúti menetrend hiányosságait minden szakember látja és a bevezetést követően a titkolózás ellenére minden vasúton utazó is látja majd. Molnár Csaba miniszter és Puch László államtitkár képesek kiállni agyrémük mellett, annak ellenére, hogy már a MÁV vezérigazgatója is elismerte egy interjújában – bár ismét bagatellizálva a rombolás mértékét – a szolgáltatási színvonal csökkenését és a dunántuli ütemes menetrend bevezetésének elmaradását, ezzel épp Molnár és Puch állításait cáfolva.
A 2009-es MÁV-menetrend mindent elmond a kormány közlekedés iránti érzékenységéről, hozzáértéséről. Kevesebb vonat, kevesebb utas, de mindehhez több állami támogatás, nagyobb MÁV-költségvetés, és persze ebből következőleg nagyobb, egyéb célokra fordított összegek, százmilliárdok társulnak. A botrányt pedig titkolózással, elhallgatással, az utasok hiányos tájékoztatásával és mellébeszéléssel próbálják leplezni.
A VEKE álláspontja egyértelmű: az ország teljes területén be kell vezetni az ütemes menetrendet, ennek köszönhetően ésszerű jármű- és személyzetbeosztási rendet lehet kialakítani. Így lehet jobb vasúti közlekedést csinálni, több utast a vonatokra vonzani és mellesleg a kiszámítható menetrendi tervezésnek köszönhetően még pénzt is megtakarítani. Talán nem véletlen, hogy rajtunk kívül Európában szinte mindenki így csinálja, Csehország Németország, Ausztria, Svájc és Franciaország is.