KÃnos és káros a kapkodás a 4-es metró körül
Avagy szükség van-e egyáltalán a második szakaszra? A Főváros meglebegtette, mi lenne, ha elhagynák a Dózsa György úti és a Róna utcai megállót. A VEKE véleménye.
A tervezett második szakasz egyes megállóinak elhagyására vonatkozó javaslat nyÃlt, egyben kÃnos beismerése annak, hogy a metró tervei hibásak és elavultak. Az elsÅ‘ szakasz kapcsán ez a beismerés nem történt meg, ennek az ötszázmilliárdos hibának mindannyian fizetjük az árát. Túl azon, hogy két kis forgalmú megálló elhagyásával biztosan nem lehet 35%-ot megtakarÃtani, az igazi kérdés az, hogy van-e szükség egyáltalán a metró második szakaszára, a város mai anyagi helyzetében van-e értelme egy metrószakasznak, ahol az utasszám nem haladja meg egy erÅ‘sebb villamosvonal kapacitását. A tervek ráadásul évtizedekre bebetonoznák a metró végállomását a Bosnyák térnél, ezzel csak egy újabb Örs vezér terét létrehozva, a maihoz képest is több átszállásra kényszerÃtve az Újpalotáról bejárókat.
Eközben a 4-es metró Bosnyák téri ágánál kevesebb pénzbÅ‘l, de szintén EU-forrásból a Rákóczi úti és Thököly úti villamos gyorsvillamosként Újpalotáig kiépÃthetÅ‘ – ezzel valóban segÃtve a térség közlekedését, és átszállás nélkül biztosÃtva Újpalota számára a közvetlen belvárosi kapcsolatot. A felszÃni közlekedés rendbetételével tehát gyorsabb, sokkal több embernek kedvezÅ‘ és olcsóbb megoldást érhetünk el, ráadásul az elavult buszpark is nagyobb mértékben váltható ki. Egy modern villamos elválasztott sávban, megfelelÅ‘ lámpavezérléssel megtámogatva képes a metrótól nem sokkal elmaradó átlagsebesség elérésére, Ãgy az utazási idÅ‘ csupán kb. 2 perccel hosszabb a metróval elérhetÅ‘nél a Bosnyák tér – Keleti pu. szakaszon – viszont az újpalotaiak ennek többszörösét megspórolják azzal, hogy nem kell buszozniuk, majd átszállniuk. A belvárosban a villamos rávezethetÅ‘ a belváros egyik legfontosabb leendÅ‘ villamostengelyére, a Rákóczi útra, ezáltal a 7-es buszcsalád teljesen kiválthatóvá válik.
A metró második szakaszának soha semmilyen érdemi költség-haszon elemzése nem készült, a lehetséges alternatÃvákat nem vetették össze. Ha a város most meg is engedhetné magának, hogy a metró elsÅ‘ szakaszának pénzelszÃvása után újabb metróépÃtésbe kezdjen, vajon miért egyértelmű, hogy a 4-es metró értelmetlen második szakaszával kellene folytatni és nem épp a 3-as metró húsz éve megÃgért káposztásmegyeri meghosszabbÃtásával, vagy a sokkal hatékonyabb Örs vezér téri metró-HÉV összekötéssel, amely épp átszállásokat spórol meg utasainak, a 4-es metró második ütemével ellentétben. Szintén soha nem volt valódi szakmai vita vagy valós alternatÃva-elemzés a virágpiaci meghosszabbÃtásról, hisz a Budaörs határában megtorpanó metróág nyomvonala és végállomása közel sem annyira egyértelmű, mint az a nyilatkozatokból kitűnik.
A 4-es metró igencsak vitatható meghosszabbÃtásainak árából egész Budapest felszÃni közlekedését rendezni lehetne, a belvárosi villamosvonalak visszaépÃthetÅ‘k, a buszok lecserélhetÅ‘k. Újabb 230 milliárd forintot elkölteni a 4-es metró immár beismerten hibás terveire, és közben hagyni szétesni minden mást a városban Å‘rült hiba, sÅ‘t, kifejezett károkozás.
Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület
Közlekedésfejlesztés munkacsoport
Letölthető dokumentum:
- A négyes metróvonal további szakaszainak elemzése (VEKE, 2009.) (pdf, 284 KB)