Titokban ugyan, de bevárják egymást a buszok a Nagytétényi úton
Egyesületünk kezdeményezésére az esti órákban ismét bevárják egymást a 33-as és a 114-es, 213-as autóbuszok. A bevárásos csatlakozást azonban a BKV Zrt. egyelőre nem hirdette meg az utazóközönség előtt, így arról pont azok nem tudnak, akik érdekében az új rendszer bevezetésre került.
A XXII. kerületi esti bevárásos rendszer már a 2008-as paraméterkönyv bevezetése előtti időszakban is működött. Akkor a Móricz Zsigmond körtérről induló 3-as, valamint a Kosztolányi Dezső térről induló 14-es és 114-es buszok várták be egymást a Lépcsős utcai kettős megállóhelyen, mellyel kölcsönös, kényelmes átszállási lehetőséget biztosítottak egymás közt az esti órákban. A bevárásos rendszernek azonban nem ez volt a fő előnye: az előbb említett gerincjáratok esti menetrendjéhez ugyanis hozzá voltak hangolva a budafoki, budatétényi kifutó járatok is (50, 58, 150, 250), így mind a 3-as, mind a 14-es, 114-es buszokról minimális várakozással át lehet szállni rájuk. A rendszer 2008. szeptember 5-éig kiválóan működött, az érintett vonalak főbb megállóiban és járművein is elhelyezésre kerültek a csatlakozási időpontokat hirdető utastájékoztatók.
A 2008-as paraméterkönyv 2008. szeptember 6-ai bevezetésével azonban a rendszer darabjaira hullott, az oda nem figyelés áldozatává vált. Az új menetrendek elkészítése során az illetékesek mintha elfelejtkeztek volna a hangolásról: a gerincjáratok közül a 114-es család esti indulási időpontjai 2 perccel későbbre kerültek, így róluk garantáltan nem volt csatlakozás a 3-as utódjaként közlekedő 33-as autóbuszhoz. A budafoki, budatétényi kifutó járatok menetrendjei szintén módosultak, így többségüket egyáltalán nem, vagy csak nagy szerencsével lehetett elérni a beérkező gerincjáratokról. A helyzetet csak tovább tetézte, hogy a csatlakozásokat hirdető utastájékoztatók még hónapokig kinn voltak a megállókban és a járműveken; valamint a járművezetők sem lettek tájékoztatva a bevárásos rendszer megszűnéséről, az erre vonatkozó utasítás nem lett visszavonva. A 33-as buszok vezetői kezdetben még igyekeztek bevárni a 114-es család beérkező járművét, ám amikor rájöttek, hogy erre nincs esély, gyorsan leszoktak róla.
Egyesületünk nem sokkal az új menetrendek bevezetése után jelezte e problémát a BKV Zrt. illetékeseinek, ám első körben süket fülekre találtunk. (Sőt, kezdetben még ideológiát is gyártottak hozzá, hogy miért jó az, ha nem várják be egymást a XXII. kerületben a buszok.) Szerencsére a történet itt nem ért véget, hosszas küzdelmet követően végül sikerült elérnünk, hogy – első lépésként – a budafoki, budatétényi ráhordó viszonylatok esti menetrendjét idén áprilisban a 33-as autóbuszéhoz hangolják. Idén augusztusban a 114-es és 213-as, valamint a 141-es autóbuszokat is bevonták a rendszerbe, így a menetrendi struktúra ismét lehetővé tette a csatlakozásokat. A 33-as és 114-es, 213-as buszok bevárásáról szóló szolgálati utasítás azonban csak mintegy két hónappal ezután készült el, így az átmeneti időszakban előfordult, hogy ha kis késéssel vagy sietéssel érkezett az egyik jármű a közös vonalszakaszra, akkor a megfelelő menetrendi struktúra ellenére sem jött létre a kölcsönös csatlakozás. Október közepére meg is született e szolgálati utasítás, így bő egy évnyi kényszerszünet után ismét bevárják egymást a Nagytétényi úti autóbuszok, ezentúl a Budatétényi sorompó megállóhelyen.
Sajnos azonban a siker nem teljes, a csatlakozásokat ugyanis a BKV Zrt. egyelőre nem hirdette meg az utazóközönség körében. Sem az érintett megállóhelyeken, járműveken, sem a közlekedési társaság honlapján nem található erről tájékoztató, a bevárásos csatlakozásról egyelőre csak a BKV Zrt. és alvállalkozójának alkalmazottjai tudnak. Hogy miért van ez így, arra ez idáig nem kaptunk választ a BKV Zrt. illetékeseitől, pedig kerestük őket. Mintha valaki kínosan ügyelne arra, hogy szigorúan titokban maradjon e fejlesztés, és az utasok ne tudjanak erről. Pedig pont értük van a rendszer, ha ők nem tudnak róla, akkor semmi értelme az egésznek. Ha a kedves utas nem tudja, hogy az előtte haladó busz a közös szakasz utolsó megállójában bevárja az ő buszát, akkor miért menne el odáig? Lehet, hogy már hamarabb leszáll, és vár negyed órát a csatlakozásra. Ha próbaüzemről van szó, akkor is hiba volt kihagyni az utasokat belőle, hisz szerves részei a rendszernek. Nélkülük a titokban zajló próbaüzem hamis eredményre vezethet, mely akár az egész rendszer értelmét kérdőjelezheti meg. Bízunk benne, hogy nem erről van szó, s a meghirdetéssel hamarosan teljessé válik a XXII. kerületi csatlakozásos rendszer, melyet további hasonló fejlesztések követhetnek a város számos másik pontján.
Letölthető dokumentum:
Dél-budai csatlakozási időpontok (PDF, 29 KB)