VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Komoly károkat okozott a BKV-sztrájk

2010-01-18
By

A VEKE a károk megtérítését, a tarifaemelés visszavonását és a sztrájktörvény módosítását követeli. Súlyos vereséget szenvedtek az utasok és szenvedett a közösségi közlekedés ügye az elmúlt héten. Az adófizetők pénzén játszadozó, az utasokat semmibe vevő városvezetés és kormánybiztos, BKV-menedzsment és az egymással is háborúzó szakszervezetek pulykapénz-színjátéka milliárdos nemzetgazdasági károkat okozott és havonta közel tízezer forintot fizető utasok százezreit hozta lehetetlen helyzetbe. A VEKE mindhárom felet felelősnek tartja a kialakult helyzetért és felszólítja mindegyiküket, kérjenek bocsánatot az utazóközönségtől, az adófizetőktől és teljes mértékben kártalanítsák őket!

BKV sztrájk

BKV sztrájk


A bocsánatkérésen túl az alábbi intézkedéseket tartjuk szükségesnek:

  1. A VEKE egyetért Szabó Máté ombudsmannal, álláspontunk szerint az elmaradt szolgáltatás után kártérítés jár, ezért felszólítjuk a BKV-t, hogy a havi bérletek érvényességét az elmaradt szolgáltatás napjainak számával hosszabbítsák meg, az éves bérlettel rendelkezőknek pedig 2011-ben ezzel arányos kedvezményt biztosítsanak. Elmaradt szolgáltatásnak tekintjük a sztrájk hat napján túl a sztrájk előtti munkalassítást is, valamint azon esetleges napokat, amíg a sztrájk után a Paraméterkönyv szerinti forgalmi rend helyreállítása maradéktalanul nem sikerül.
  2. Felszólítjuk a városvezetést, hogy a Fővárosi Közgyűlés januári ülésére terjesszék be a februártól esedékes, értelmetlen és káros, további utasvesztést eredményező tarifaemelés visszavonását! Az utasoknak nincs szakszervezetük, nem tudnak sztrájkba lépni, azonban az elmúlt hetek, hónapok és évek eseményei után bőven itt az ideje, hogy a város egy ilyen gesztust tegyen a BKV erkölcsi, műszaki lezüllése és a hosszú üzemszünet után is bérletüket még mindig megvásárló utazók felé.
  3. Álláspontunk szerint a kártalanításnak a bérletvásárlókon túl minden olyan munkáltatóra is vonatkoznia kell, akik bizonyíthatóan súlyos többletköltségekbe verték magukat a sztrájk miatt és minden olyan munkavállalóra, aki a szolgáltatás kimaradása miatt bizonyítható kárt szenvedett, például elvesztette állását.
  4. A VEKE követeli a sztrájktörvény módosítását, álláspontunk szerint a közszolgáltatások körébe sorolt közösségi közlekedésnél garantálni kell az elégséges szolgáltatás biztosítását, mely az üzem jellegzetességei miatt a kibocsátott teljesítmény legalább 50 százaléka kell legyen, ágazatonként és területenként.
  5. Felszólítjuk a főpolgármestert és a BKV vezetését, hogy közösen tegyenek egyértelmű, konkrétumokat tartalmazó kötelezettségvállalást a legrosszabb állapotú autóbusz és trolibusz típusok helyett megbízható minőségű, komfortos új járművek beszerzésére, továbbá az alkatrészellátás zavartalan biztosítására, a megfelelő létszámú karbantartó szakember felvételére! A január eleji tömeges járműmeghibásodások rámutattak: a BKV karbantartási gyakorlataiban bőven van hiányosság és elmaradás, nem csupán a járművek életkorából adódnak a kimaradások, hisz a legújabb járművek is meghibásodtak.

  6. A VEKE követeli a munkavégzés rendjének szigorítását, a minősíthetetlen színvonalra züllött karbantartás stabilizálásától a járművek rendszeres hatósági ellenőrzésén át a hat nap kártyázás után újra forgalomba álló járművezetők munkavégzésének alapos, az utastájékoztatástól a korai indulásokig terjedő ellenőrzéséig. A budapesti tömegközlekedésben rendnek kell lennie végre, a kialakult káosz tovább az utasok részéről nem tolerálható, tekintet nélkül arra, hogy ki okozza azt.

A károk mélyek és hosszan tartó hatásúak is lehetnek: az immár hetek óta teljesen megbízhatatlan szolgáltatás nyomán borítékolható, hogy tovább fognak csökkenni a BKV jegyárbevételei, sokan autóra váltanak és meredeken nőni fog a bliccelők száma is. Az utasok lojalitása is megszűnt, mindhárom fél irányába. Az eredmény dugókban, környezetszennyezésben, időveszteségben, idegeskedésben, kevesebb BKV-bevételben és felbecsülhetetlen nemzetgazdasági károkban testesül tehát meg. Akik most magukat az elmúlt napok harcainak győzteseként ünneplik a BKV-menedzsmenttől a politikusokon át a szakszervezeti vezetőkig, ezeket is tegyék tehát oda vélt „győzelmük” mellé.

A vasúti közlekedés kapcsán már régóta mondjuk: nem a MÁV-ot kell megmenteni, hanem a vasutat. Immáron tisztán látszik, az analógia a fővárosra is igaz: nem a BKV-t kell megmenteni, hanem a budapesti tömegközlekedést. Ha kell, több, más szolgáltatóval és biztosan sokkal erősebb megrendelői és utasoldali kontrollal. A BKV megérett a totális változtatásra, züllötté és tarthatatlanná vált. Olyan közösségi közlekedési szolgáltatási rendszert kell létrehozni, ahol nincs az a szolgáltató, nincs az a szakszervezet, amely vissza tud élni a helyzetével és nincs az a politikus, amely fel tudná használni őket önös céljaira. Erre vannak európai példák, csak az szükséges, hogy ezeket észrevegyük és a közvélemény kikényszerítse az önös érdekeken való túllépést, az elengedhetetlen változtatást.

Kölcsönbusz a Volántól a 136E-n - ha ritkán is, de legalább valami járt a sztrájk idején. (forrás: VEKE)

Kölcsönbusz a Volántól a 136E-n – ha ritkán is, de legalább valami járt a sztrájk idején. (forrás: VEKE)

Végül, de nem utolsó sorban ezúton is köszönjük a metró, a trolibusz és a HÉV üzemek, valamint az autóbuszos alvállalkozók dolgozóinak tisztességes munkavégzését, valamint a sztrájkolók nyomása ellenére is önként forgalomba álló BKV-s busz és villamos járművezetők, illetve a forgalmi dolgozók, forgalomirányítók segítségét a városban közlekedők számára.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *