Összeomlott a tömegközlekedés: rendkÃvüli intézkedések szükségesek
2010 elsÅ‘ munkanapjának reggelén lényegében összeomlott Budapest buszközlekedése: egyes garázsokból a buszok fele sem állt forgalomba, számos vonalon (pl. 27-es, 112-es, 136E, 203-as, 233E, 272-es, stb.) lényegében be sem indult reggel a közlekedés vagy a 7-8 perc helyett több mint egy órát kellett várni a járatokra. A VEKE rendkÃvüli intézkedéseket sürget.
A garázsok között jelentÅ‘s különbségekrÅ‘l tudni: mÃg Kelenföldön és Délpesten a buszok nagy része nem állt forgalomban, addig az óbudai garázsban a kimaradások száma nem sokkal haladta meg a más téli napokon elÅ‘forduló mértéket. Tekintettel arra, hogy a hideg idÅ‘járás az egyes garázsokat elvileg ugyanannyira sújtotta, a sokszoros eltérést mutató járatkimaradási számok arra utalnak, hogy a BKV-nál a valóban tűrhetetlen műszaki állapotokra immáron a sztrájkhelyzet elÅ‘szele is rárakódik, ezzel lehetetlenÃtve el teljesen a felszÃni közlekedést.
IskolaidÅ‘szak kezdÅ‘dik, a helyzet tehát Ãgy nem maradhat, Budapest buszközlekedés nélkül nem működhet. A VEKE az alábbi kéréseket fogalmazza meg az ügyben.
1. A VEKE ezúton kéri a fÅ‘polgármestert és a BKV vezérigazgatóját: mihamarabb jussanak az utasok érdekében eredményes, legalább átmeneti megállapodásra a szakszervezetekkel a felszÃni közlekedés stablilizálására, hisz egyik félnek sem lehet érdeke – bejelentett sztrájkon kÃvüli idÅ‘szakban – a budapesti tömegközlekedés megbénÃtása.
2. A VEKE ezúton is kéri a járművezetÅ‘ket, szállÃtsák el a megállókban fagyoskodó utasokat és keressenek más eszközöket munkajogi harcukhoz. A BKV járműparkja gyalázatos állapotban van, a munkakörülmények sok esetben nem ütik meg az elvárható mértéket és joggal adhatnak okot a felháborodásra. A helyzeten sürgÅ‘sen változtatni kell, ezzel a VEKE maximálisan egyetért most is, ahogy eddig is. Azonban a meglepetésszerű leállás rossz eszköz a célok elérése érdekében, és nem alkalmas arra, hogy maguk mellé állÃtsák az utasokat. A közösségi közlekedésben dolgozók és a közösségi közlekedés utasai valójában azonos érdekűek, mind azt szeretnék, ha a BKV pontos, tiszta, megbÃzható és megfizethetÅ‘ szolgáltatást nyújtana mindenki megelégedésére, és a cég korrupciómentesen működne. Azonban eredményt is csak együtt tudnak elérni, a szükséges változtatásokat csak együtt tudják kikényszerÃteni. A ma reggeli akció cÃmzettjeit, a szolgáltatásért és a BKV-nál uralkodó körülmények javÃtásáért felelÅ‘söket ugyanis az egész láthatólag nem érdekli. A fÅ‘polgármester hallgat, a kormánybiztos pedig már decemberben megmondta, hogy Å‘ mindent megoldott a BKV-nál. A cÃmzettek Ãgy az utasok lettek, akik viszont a legkevesebbet tehetnek arról, ami a BKV-nál folyik.
3. Ezúton felszólÃtjuk a BKV-t, hogy a rendkÃvüli helyzet elhárÃtásának idejéig javÃtsák az utastájékoztatást, erÅ‘sÃtsék meg az elérhetetlen telefonos ügyfélszolgálatot. Hozzanak létre a BKV honlapján olyan rovatot, ahol vonalról vonalra nyomon követhetÅ‘ az egyes vonalakon kialakult közlekedési rend, a nagyjábóli követési idÅ‘k. Mivel nincs hivatalosan bejelentett sztrájkhelyzet, a budapestiek nem értesülhettek arról, hogy nem érdemes az autóbuszokra várakozniuk. Elfogadhatatlan, hogy az egyáltalán nem is közlekedÅ‘ vonalakról sincs tájékoztatás, Ãgy a hideg idÅ‘ben az utasok csak a megállóban eltöltött fél óra után érzékelhetik, hogy nincs értelme várakozni, és más járatot vagy más közlekedési módot kell keresniük.
4. Tekintettel arra, hogy a BKV alvállalkozói (VT-Transman, Nógrád Volán) autóbuszai fennakadás nélkül közlekednek, sem műszaki hiba, sem sztrájkveszély nem fenyegeti a közlekedésüket, kérjük, hogy azokról a vonalakról, ahol csak alvállalkozói autóbuszok közlekednek, csoportosÃtsanak át járműveket azon járatokra, ahol jelentÅ‘sebb a fennakadás.
5. A VEKE egyúttal kéri az utazóközönséget, teljesen jogos haragjukat ne azokon a járművezetőkön töltsék ki, akik felveszik a munkát és kimennek dolgozni.
A fÅ‘városi buszközlekedés egyre komolyabb kiszámÃthatatlansága – különösen a hideg téli idÅ‘szakban – komoly utasvesztÅ‘ hatást gyakorolhat, fÅ‘leg a céltalan és káros jegyáremelés hatásával párosulva. A VEKE elÃtéli az öncélú közlekedéskorlátozást, az utasok türelmével és kiszolgáltatottságával való visszaélést, a budapesti tömegközlekedés leromlását, szándékos rombolását, a BKV teljes erkölcsi és anyagi elzüllését.
Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület
A European Passengers’ Federation magyar tagszervezete