VEKE javaslatra újra napirenden a hannoveri villamosok beszerzése
A Fővárosi Közgyűlés mai, április 29-i ülésén támogatta a VEKE javaslatát további Hannoverből származó használt villamosok beszerzésére.
Egyesületünk Közlekedésfejlesztés munkacsoportjának vezetÅ‘je, Vitézy Dávid a Városháza szakbizottságának április 28-i ülésén vetette fel, hogy a BKV-nak juttatandó 10 milliárdos tÅ‘kepótló támogatás terhére ismét érdemes lenne megfontolni TW 6000-es tÃpusú, HannoverbÅ‘l származó villamosok beszerzését. A BKV saját tervei szerint 2010-ben közel 3 milliárd forintot költene villamosjárművek felújÃtására, melyek között Ganz ipari csuklós és Tatra T5C5K villamosok felújÃtása is szerepel.
Bár a felújÃtási lobbiérdekek a döntést megakadályozták, az elmúlt években többször is felvetettük: a Ganz-villamosok akár 100 millió forintot is meghaladó árú felújÃtásai helyett a további hannoveri villamosok beszerzését is meg kéne vizsgálni, hiszen mind Hágában, mind Hannoverben vannak elérhetÅ‘ használt járművek. A hannoveri villamostÃpus (TW 6000-es) fűtött, energia-visszatáplálásra képes, zaj- és rezgéskibocsátásban is az ipari csuklósnál kedvezÅ‘bb tulajdonságokkal bÃró jármű, ezért ha beszerzésük a Ganz-felújÃtásnál akár még olcsóbban (sÅ‘t, akár jelentÅ‘sen olcsóbban) elérhetÅ‘, akkor egy ilyen döntést érdemes meghozni. Bár alacsonypadlós, korszerű új járművek beszerzése nyilván még üdvözlendÅ‘bb lenne, a BKV buszparkjának állapotát látva kicsi a valószÃnűsége, hogy a teljes Ganz-flotta új járműre cserélése rövid távon reális lenne.
A VEKE javaslatára április 28-án a Városüzemeltetési Bizottság tett az ügyben támogató lépéseket, majd a FÅ‘városi Közgyűlés mai, azaz április 29-i ülésére Wintermantel Zsolt fÅ‘városi képviselÅ‘ nyújtott be javaslatot, melyet végül a testület egyhangúlag fogadott el. Eszerint a BKV 2010. évi beruházási tervében szereplÅ‘ közel 3 milliárdos összeget villamosbeszerzésre is fel lehet használni, azonban a hannoveri villamosokról szóló döntésig nem lehet elkölteni. A Közgyűlés úgy döntött, hogy május 20-ig elÅ‘terjesztés készül, amely a szükséges információk (ár, állapot, stb.) beszerzése után érdemi döntési javaslatot jelent a FÅ‘város számára. Ha májusban döntés születik, a hannoveri villamosok beszerzését BKV szerint akár már év végéig le lehet bonyolÃtani.
Hannoverben a 2000-ben megrendezett világkiállÃtás után kerültek eladósorba az ÃœSTRA (Ãœberland- und Strassenbahnen AG, Hannover) TW6000 tÃpusú villamoskocsijai. A FÅ‘város komoly politikai viták után kihasználta a kedvezÅ‘ alkalmat és a 2001. február 22-i közgyűlésen 7 milliárd forintot szavazott meg használt villamoskocsik vásárlására, ez konkrétan 68+8 db TW6000-es kocsi vételét jelentette. (A hannoveriek megvásárlásának 5 éves évfordulójára készült cikkünk elérhetÅ‘ itt.A kocsik Budapesten az 1500-as pályaszám csoportba kerültek (1500-1575), érkezésük elÅ‘tt felújÃtották a járművek új otthonának kijelölt délpesti Száva kocsiszÃnt. Zugló kocsiszÃnben csak tárolási és kisebb karbantartási munkálatokat végeznek. A kocsik reprezentatÃv átadására 2001. július 13-án került sor az 50-es villamosvonalon, 2001. október 3-ától pedig a hannoveriek érkezésére idÅ‘zÃtetten átadott új 3-as villamosvonalon is ezek a járművek közlekednek. KésÅ‘bb további vonalakon is sorban jelentek meg a járművek. Ma a Zugló kocsiszÃn a 3-as, 62-es, 62A, valamint a 69-es viszonylatokra ad ki TW600 tÃpusú villamoskocsit, Délpesten pedig a 3-as, a 42-es, 50-es és 52-es viszonylatokon is ilyen villamos közlekedik. Korábban az 50-esen kizárólag hannoveri villamosok közlekedtek, de mára a Ganz-villamosokkal vegyes üzemben közlekednek, mivel egy részük a zaj- és rezgéspanaszok szempontból kritikus 42-es és 52-es vonalakra kerültek át, épp a VEKE javaslatára. Az újabb hannoveriek beszerzése után a Száva kocsiszÃn teljes flottája TW 6000-esekbÅ‘l állhat, Ãgy újra teljes kiadásban hannoveri villamosok közlekedhetnek az 50-es villamosvonalon, illetve a 21-es és a 24-es vonalon is tÃpuscsere történhet.