VEKE javaslatra újra napirenden a hannoveri villamosok beszerzése | VEKE
VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

VEKE javaslatra újra napirenden a hannoveri villamosok beszerzése

2010-04-29
By

A Fővárosi Közgyűlés mai, április 29-i ülésén támogatta a VEKE javaslatát további Hannoverből származó használt villamosok beszerzésére.

A Határ úti nagy átszállóközpont legforgalmasabb járata az 50-es villamos. (forrás: Feld István Márton)

A Határ úti nagy átszállóközpont legforgalmasabb járata az 50-es villamos. (forrás: Feld István Márton)


Egyesületünk Közlekedésfejlesztés munkacsoportjának vezetője, Vitézy Dávid a Városháza szakbizottságának április 28-i ülésén vetette fel, hogy a BKV-nak juttatandó 10 milliárdos tőkepótló támogatás terhére ismét érdemes lenne megfontolni TW 6000-es típusú, Hannoverből származó villamosok beszerzését. A BKV saját tervei szerint 2010-ben közel 3 milliárd forintot költene villamosjárművek felújítására, melyek között Ganz ipari csuklós és Tatra T5C5K villamosok felújítása is szerepel.

Az 52-es vonalán is beváltak a hannoveriek: a VEKE által elért részleges típuscserével elégedettek az utasok., Pacsirtatelep, Budapest (forrás: Fodor Illés)

Az 52-es vonalán is beváltak a hannoveriek: a VEKE által elért részleges típuscserével elégedettek az utasok., Pacsirtatelep, Budapest (forrás: Fodor Illés)

TW 6000-es a Mexikói úti végállomáson, Mexikói út, Budapest (forrás: VEKE)

TW 6000-es a Mexikói úti végállomáson, Mexikói út, Budapest (forrás: VEKE)

Bár a felújítási lobbiérdekek a döntést megakadályozták, az elmúlt években többször is felvetettük: a Ganz-villamosok akár 100 millió forintot is meghaladó árú felújításai helyett a további hannoveri villamosok beszerzését is meg kéne vizsgálni, hiszen mind Hágában, mind Hannoverben vannak elérhető használt járművek. A hannoveri villamostípus (TW 6000-es) fűtött, energia-visszatáplálásra képes, zaj- és rezgéskibocsátásban is az ipari csuklósnál kedvezőbb tulajdonságokkal bíró jármű, ezért ha beszerzésük a Ganz-felújításnál akár még olcsóbban (sőt, akár jelentősen olcsóbban) elérhető, akkor egy ilyen döntést érdemes meghozni. Bár alacsonypadlós, korszerű új járművek beszerzése nyilván még üdvözlendőbb lenne, a BKV buszparkjának állapotát látva kicsi a valószínűsége, hogy a teljes Ganz-flotta új járműre cserélése rövid távon reális lenne.

Ex-hannoveri villamos Hágában - ma már eladósorban vannak. (forrás: Böde Csaba)

Ex-hannoveri villamos Hágában – ma már eladósorban vannak. (forrás: Böde Csaba)

Felszíni magasperonos állomás a hannoveri Stadtbahn-hálózaton, Hannvoer (forrás: Németh Zoltán Gábor)

Felszíni magasperonos állomás a hannoveri Stadtbahn-hálózaton, Hannvoer (forrás: Németh Zoltán Gábor)

Teljesreklámos TW6000-szerelvények egy alacsonyperonos hannoveri megállóban, Hannvoer (forrás: Németh Zoltán Gábor)

Teljesreklámos TW6000-szerelvények egy alacsonyperonos hannoveri megállóban, Hannvoer (forrás: Németh Zoltán Gábor)

A földalatti-állomásokon a lépcső lenyílása nélkül, a klasszikus metrókhoz hasonlóanszállhatnak be és ki az utasok, Hannover (forrás: Németh Zoltán Gábor)

A földalatti-állomásokon a lépcső lenyílása nélkül, a klasszikus metrókhoz hasonlóanszállhatnak be és ki az utasok, Hannover (forrás: Németh Zoltán Gábor)

A VEKE javaslatára április 28-án a Városüzemeltetési Bizottság tett az ügyben támogató lépéseket, majd a Fővárosi Közgyűlés mai, azaz április 29-i ülésére Wintermantel Zsolt fővárosi képviselő nyújtott be javaslatot, melyet végül a testület egyhangúlag fogadott el. Eszerint a BKV 2010. évi beruházási tervében szereplő közel 3 milliárdos összeget villamosbeszerzésre is fel lehet használni, azonban a hannoveri villamosokról szóló döntésig nem lehet elkölteni. A Közgyűlés úgy döntött, hogy május 20-ig előterjesztés készül, amely a szükséges információk (ár, állapot, stb.) beszerzése után érdemi döntési javaslatot jelent a Főváros számára. Ha májusban döntés születik, a hannoveri villamosok beszerzését BKV szerint akár már év végéig le lehet bonyolítani.

TW6000 villamos a hannoveri Stadtbahn-hálózat felszíni részén, Hannvoer (forrás: Németh Zoltán Gábor)

TW6000 villamos a hannoveri Stadtbahn-hálózat felszíni részén, Hannvoer (forrás: Németh Zoltán Gábor)

Korszerűsített, kijelzővel felszerelt budapesti TW 6000-es. (forrás: Müller Péter)

Korszerűsített, kijelzővel felszerelt budapesti TW 6000-es. (forrás: Müller Péter)

Hannoverben a 2000-ben megrendezett világkiállítás után kerültek eladósorba az ÜSTRA (Überland- und Strassenbahnen AG, Hannover) TW6000 típusú villamoskocsijai. A Főváros komoly politikai viták után kihasználta a kedvező alkalmat és a 2001. február 22-i közgyűlésen 7 milliárd forintot szavazott meg használt villamoskocsik vásárlására, ez konkrétan 68+8 db TW6000-es kocsi vételét jelentette. (A hannoveriek megvásárlásának 5 éves évfordulójára készült cikkünk elérhető itt.A kocsik Budapesten az 1500-as pályaszám csoportba kerültek (1500-1575), érkezésük előtt felújították a járművek új otthonának kijelölt délpesti Száva kocsiszínt. Zugló kocsiszínben csak tárolási és kisebb karbantartási munkálatokat végeznek. A kocsik reprezentatív átadására 2001. július 13-án került sor az 50-es villamosvonalon, 2001. október 3-ától pedig a hannoveriek érkezésére időzítetten átadott új 3-as villamosvonalon is ezek a járművek közlekednek. Később további vonalakon is sorban jelentek meg a járművek. Ma a Zugló kocsiszín a 3-as, 62-es, 62A, valamint a 69-es viszonylatokra ad ki TW600 típusú villamoskocsit, Délpesten pedig a 3-as, a 42-es, 50-es és 52-es viszonylatokon is ilyen villamos közlekedik. Korábban az 50-esen kizárólag hannoveri villamosok közlekedtek, de mára a Ganz-villamosokkal vegyes üzemben közlekednek, mivel egy részük a zaj- és rezgéspanaszok szempontból kritikus 42-es és 52-es vonalakra kerültek át, épp a VEKE javaslatára. Az újabb hannoveriek beszerzése után a Száva kocsiszín teljes flottája TW 6000-esekből állhat, így újra teljes kiadásban hannoveri villamosok közlekedhetnek az 50-es villamosvonalon, illetve a 21-es és a 24-es vonalon is típuscsere történhet.

2008 óta a 42-es és 52-es viszonylatokon is hannoveri villamosok közlekednek. (forrás: Müller Péter)

2008 óta a 42-es és 52-es viszonylatokon is hannoveri villamosok közlekednek. (forrás: Müller Péter)

2010-es BKV-villamosnapon rendkívüli alkalommal TW 6000-es villamos közlekedett a farkasréti 59-es vonalán. (forrás: Müller Péter)

2010-es BKV-villamosnapon rendkívüli alkalommal TW 6000-es villamos közlekedett a farkasréti 59-es vonalán. (forrás: Müller Péter)

Hazájukban csatolt üzemben is járnak a hannoveriek. (forrás: Németh Zoltán Gábor)

Hazájukban csatolt üzemben is járnak a hannoveriek. (forrás: Németh Zoltán Gábor)

Kezdetben Budapesten is szó volt a magasperonok telepítéséről és a TW-k akadálymentes közlekedési képességének kihasználásáról - de a BKV nem épített végül magasperonokat. (forrás: Németh Zoltán Gábor)

Kezdetben Budapesten is szó volt a magasperonok telepítésérÅ‘l és a TW-k akadálymentes közlekedési képességének kihasználásáról – de a BKV nem épített végül magasperonokat. (forrás: Németh Zoltán Gábor)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *