Kritikus kerékkopásokat ismert be a BKV az Alstom-metróknál
Hogyan futhatta le a kocsi probléma és hiba nélkül a tesztkilométereket? Hogyan kaphat típusengedélyt egy olyan jármű, amelynek kritikus, más országokban teljes flották forgalomból történő kivonásához vezető kerékkopásai vannak, és ezügyben a gyártó Alstom nem tud elfogadható magyarázatot adni?
A VEKE az elmúlt hónapokban is aggodalommal figyelte az Alstom-metrók kapcsán megjelenő híreket, hozzánk is számos információ érkezett a kocsik műszaki problémáival kapcsolatban.
2010. június 23-án a Városüzemeltetési és Környezetgazdálkodási Bizottság ülésén azonban olyan állítás hangzott el, melynek nyomán megkerülhetetlennek tartjuk néhány alapvető kérdés feltételét.
Részlet a Fővárosi Önkormányzat Városüzemeltetési és Környezetgazdálkodási Bizottságának 2010. június 23-i üléséről
Wintermantel Zsolt (a bizottság alelnöke, ellenzéki fővárosi képviselő, az Alstom-metrókkal kapcsolatos számos kérdés között):
Igaz-e, hogy az Alstom kocsin a francia próbák után indokolatlan mértékű és formájú kerékkopás jelentkezett, mely a monoblokkos kerekek gyakori cseréjéhez és akár balesetveszélyhez is vezethet?
Igaz-e az, hogy Németországban hasonló problémák, súlyos vasúti balesetet és teljes vasúti flották tartós forgalomból való kivonását eredményezték?
Igaz-e, hogy az ügyet eddig a BKV Zrt. és az Alstom elbagatellizálta és talán az NKH nem is tud róla? Kérdezem, hogy a BKV Zrt. jelezte-e ezt az NKH-nak?
Héri József (BKV Zrt. műszaki üzemeltetési szakigazgató) válasza:
Azt szeretnénk kérni, hogy ezekre a kérdésekre írásban tudjunk válaszolni. A kérdések egy részét itt is meg tudnám válaszolni, de nem szeretném, ha bármit is félreértenének. Pl. azt, hogy a kerékkopást eltitkoltuk-e a hatóságok elől? Nem titkoltuk el. A jelentést megkapta az Alstomtól, többször kértünk magyarázatot a kerékkopásra, kaptunk is, visszautasítottuk, nem fogadtuk el. A véglegeset még mindig nem kaptuk meg, de ezek a jelentések a hatóságok előtt is ott vannak, tehát nem titkoltuk el előle.
Tehát a BKV válaszában lényegében beismerte, hogy, a kérdésben szereplő minősítések szerint súlyos, balesetveszélyes, indokolatlan mértékű és formájú kerékkopások jelentkeztek. A kérdésekből mindössze azt cáfolták, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak nem szóltak az esetről: állításuk szerint a hatóságnak jelezték a problémát. A válaszból azonban számos kérdés következik: mégis hogyan futhatta le a kocsi probléma és hiba nélkül a tesztkilométereket? Hogyan kaphat típusengedélyt egy olyan jármű, amelynek kritikus kerékkopásai vannak, amelyekhez hasonló más országokban teljes flották forgalomból való kivonását okozták és hogy fordulhat elő az, hogy a gyártó Alstom nem tud elfogadható magyarázatot adni a jelenségre? Megkerülhetetlennek tartjuk, hogy a BKV és az NKH ezekre a kérdésekre mihamarabb, még a végleges típusengedély kiadását megelőzően megnyugtató választ adjon – ha létezik ilyen.