A NIF miatt lehetetlenül el végképp a Budakeszin létesÃtendÅ‘ buszsáv?
A VEKE hetekkel ezelÅ‘tt hÃvta fel a figyelmet a Budakeszi buszsáv-projekt kapcsán tapasztalt anomáliákra, majd levélben fordultunk az NFÃœ elnökéhez. Azóta több alkalommal próbáltuk elÅ‘mozdÃtani az ügyet, a Nemzeti Infrastruktúra FejlesztÅ‘ Zrt. azonban hátráltatja a projekt megvalósulását.
A VEKE részletes cikkben hÃvta fel a figyelmet a buszsáv-ügyre, majd levélben fordultunk a Nemzeti Fejlesztési Ãœgynökséghez. Bár hivatalos válasz még nem jött, de mivel kitartó figyelemfelhÃvó akcióink nyomán számos csatornán az a jelzés érkezett, hogy a projekt még feléleszthetÅ‘ és ha a beruházás körüli, korábbi cikkünkben bemutatott kisebb műszaki kérdéseket sikerül lezárni, az uniós támogatás még visszanyerhetÅ‘, ezért a VEKE megpróbálta asztalhoz ültetni a feleket.
Kezdeményezésünk nyomán a BKSZ hÃvta össze az elsÅ‘ találkozót, azonban a tárgyalásra a NIF Zrt. vezetésével került volna sor, hisz csak az állami közutak fejlesztésére kizárólagos joggal bÃró állami infrastruktúra-fejlesztÅ‘ cég lehet a projekt vezetÅ‘je, gazdája. A június 24-i egyeztetésre meghÃvást kaptak a NIF mellett a BKSZ, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a BKV, a FÅ‘városi Önkormányzat és Budakeszi Önkormányzatának vezetÅ‘i is, az ügyre figyelmet felhÃvó civil szervezetként pedig a VEKE is. A megbeszélés napirendjén azok a műszaki aggályok szerepeltek volna, melyek a támogatási döntés visszavonásához vezettek, illetve amelyeket a BKSZ honlapján részletesen be is mutatott.
Sajnálatos módon a NIF Zrt. a június 24-i találkozót egyéb elfoglaltságra
hivatkozva elhalasztotta, levelükben június 28-i időpontot jelöltek ki.
Néhány nappal később érkezett a levél: programütközések és távollétek miatt
a második időpontot is lemondják és a találkozót június 28-ról július 6-ra halasztják. Már ezt is kétkedve fogadtuk, hiszen az uniós támogatás visszaszerzéséhez gyors és meggyőző lépésekre lenne szükség. Ezt követően azonban NIF Zrt. projektvezetői július 5-i levelükben adtak tájékoztatást arról, hogy a harmadik időpont sem megfelelő, idézzük: A holnapi napra (július 6. 9:00 óra) meghirdetett egyeztető tárgyalást a NIF Zrt. egyéb elfoglaltságra való hivatkozással lemondja.
Következő lehetséges időpontról későbbiekben adunk tájékoztatást.
Mivel a találkozót kétszer elhalasztották, majd harmadjára lemondták, ráadásul újabb idÅ‘pontot sem jelöltek ki, a VEKE az alábbi levéllel fordult az összes cÃmzetthez, elsÅ‘sorban a NIF Zrt. illetékeseihez:
Tisztelt CÃmzettek!
ValószÃnűleg nem vagyunk vele egyedül, de talán a mi helyzetünk teszi leginkább lehetÅ‘vé, hogy szóvá is tegyük: felháborÃtónak tartjuk a NIF Zrt. hozzáállását, a találkozó kétszeri csúsztatását, majd lemondását. A NIF jelentÅ‘s mértékben tehetÅ‘ felelÅ‘ssé az utasok tÃzezrei számára fontos projekt bukása miatt, jelen helyzetben minden tisztségviselÅ‘jétÅ‘l az várható el és a magunk részérÅ‘l azt is várjuk el, hogy a lehetÅ‘ legtöbbet és a lehetÅ‘ leghamarabb tegyen meg annak érdekében, hogy a Budakeszi buszsáv-projekt megmenthetÅ‘ legyen. A következÅ‘ idÅ‘pont megjelölése nélküli lemondás arról tanúskodik, hogy a NIF Zrt-t nem érdekli a projekt, nem látja el megfelelÅ‘en a feladatát és visszaigazolja azon aggályainkat, miszerint korábban is a NIF érdektelensége volt a projekt kudarcának egyik fÅ‘ tényezÅ‘je.
Ezúton kérjük és felszólÃtjuk a NIF Zrt. képviselÅ‘it, hogy az egyeztetÅ‘ tárgyalást haladéktalanul hÃvják össze és segÃtsék elÅ‘ a részben épp a NIF hibájából kudarcba jutott projekt mielÅ‘bbi felélesztését, mivel ez nem a NIF, nem a VEKE, nem bármely szervezet, hanem a 22-es buszokat és a Volánbuszt használó tömegek egyértelmű és vitathatatlan érdeke. Amennyiben a NIF Zrt. képtelen a projektgazdai szerepek ellátására, kérem, az érintett felek (NFM, FÅ‘város, BKV, BKSZ, NFÃœ, stb.) próbáljanak meg olyan megoldást keresni, melyben valóban érdekelt szervezetek (pl. a menetidÅ‘ csökkentésében és a hatékonyság javÃtásában érdekelt szolgáltatók és a helyi megrendelÅ‘) tud szerepet vállalni a projekt elÅ‘remozdÃtásában.
Üdvözlettel:
Vitézy Dávid
munkacsoport-vezető
Közlekedésfejlesztés munkacsoport
Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület
Reméljük, figyelemfelhÃvásunk eredményes lesz és a különbözÅ‘, közpénzbÅ‘l fenntartott állami intézmények végre nem akadályozzák tovább az uniós források lehÃvását és a tömegközlekedés elÅ‘nyben részesÃtését. A fejleményekrÅ‘l a jövÅ‘ben is hÃrt adunk.