A BKV-ról szóló Kormány – Főváros szerződés felülvizsgálata elkerülhetetlen (videóval)
A BKV pénzügyi helyzete körül kialakult helyzet kapcsán úgy látjuk: elkerülhetetlen a Kormány és a Főváros közötti szerződés felülvizsgálata, ugyanakkor egyidejűleg szükséges a budapesti tömegközlekedés finanszírozásának hosszú távra történő valós rendezése is.
A Demszky Gábor, Bajnai Gordon és Horváth Csaba által megkötött szándéknyilatkozat, majd szerződés teljesen egyértelmű: a BKV 2010 első félévi finanszírozásának rendezése mellett 2011-től jelentős megszorításokra kötelezi a BKV-t: a szerződés alapján legalább 40 buszjárat megszüntetése és újabb jegyáremelés lenne szükséges, ahogy ezt 2010 márciusában készült elemzésünkben bemutattuk, és amiért a kezdetektől fogva tiltakoztunk az álságosan a BKV megmentéseként bemutatni kívánt szerződés megkötése ellen.
Egyesületünk ezen lépéseket elfogadhatatlannak, a budapesti tömegközlekedésre nézve különösen károsnak tartja, ezért üdvözlünk minden olyan, a tegnapi minisztériumi közleményből is kiolvasható kormányzati szándékot, amely a szerződés felülvizsgálatára, átalakítására vonatkozik. A BKV finanszírozását valóban rendezni kell, azonban ennek nem lehet feltétele semmilyen rövid távú, a BKV veszteségét csak növelő és az utasszámot csökkentő, indokolatlan megszorító lépés, ebből következően tehát kijelenthető: a Demszky-Bajnai-Horváth szerződés betartása a legkevésbé sem érdeke a fővárosi utasoknak.
A budapesti közösségi közlekedés finanszírozása kapcsán azonban fel kell hívnunk a figyelmet: nem elég csak a cég működési költségeinek megtérítéséről, napról napra való túlélésének finanszírozásáról beszélni. A BKV járműállománya és infrastruktúrája miatt a fővárosi tömegközlekedés vészhelyzetben van: a rossz állapotú, leromlott villamos és HÉV-pályákon túl a járműállományt tekintve is azonnali intézkedések szükségesek. A buszpark rémes állapota ismert, azonban emellett a 30 éves szovjet trolik, a 40 évnél idősebb kelet-német HÉV-kocsik, az életciklusuk végéhez érő Kisföldalatti-szerelvények, illetve a 2-es és 3-as metró elavult, cserére vagy felújításra szoruló szovjet szerelvényei összesen több mint 500 milliárd forint rövid távon, néhány éven belül szükséges és elkerülhetetlen beruházási kiadást jelentenek a Főváros számára. Ahhoz, hogy az elmúlt két évtized súlyos döntéshozatali és gazdálkodási mulasztásai ellenére ne lehetetlenüljön el a budapesti tömegközlekedés, az új városvezetésnek és a Kormánynak az elodázhatatlan fejlesztések és a tömegközlekedés működtetésének finanszírozásáról minél előbb meg kell állapodnia.