A VEKE üdvözli a Budapesti Közlekedési Központ megalapÃtását
A VEKE évek óta szorgalmazza a megrendelÅ‘i, közlekedésszervezÅ‘i feladatok kiemelését az üzemeltetÅ‘ktÅ‘l – nem csak a BKV, de a vasúttársaságok és a Volán-társaságok esetében is, mert ezt egészségtelen gyakorlatnak tartja. A megrendelÅ‘ – az önkormányzatok, az állam, és végsÅ‘ soron Ãgy az utasok – érdekei sérültek, a szolgáltatás nem fedte az igényeket, ellenÅ‘rizhetetlen és pénzfaló volt.
Az üzemeltetÅ‘k foglalkozzanak az alapfeladatukkal, az üzemeltetéssel, a stratégiai, fejlesztési és megrendelÅ‘i feladatokat pedig közelebb kell vinni a döntéshozatalhoz. Ennek a szétválasztásnak a fÅ‘városi megvalósÃtása a Budapesti Közlekedési Központ. A VEKE már 2004-ben felvetette az integrált megrendelÅ‘i szervezet felállÃtásának szükségességét, szakmai álláspontunk évek óta ismert minden nyilvános és szakmai fórumon. Büszkék vagyunk arra, hogy javaslatainkat befogadták és azok remélhetÅ‘leg megvalósÃtásra is kerülnek. Egy szakmai civil szervezetnek nem is lehet más célja, mint hogy szakmai javaslatait a döntéshozók megfogadják, és meg is valósÃtsák. A VEKE külön büszke arra, hogy egyik vezetÅ‘jét érdemesnek tartják arra, hogy a megvalósÃtásban tevékenyen részt vegyen.
A Budapesti Közlekedési Központ elÅ‘tt számos komoly feladat áll. Rendbe kell tenni a közlekedési szektor finanszÃrozását, fenntartható alapra kell végre helyezni. A jogszabályokat felül kell vizsgálni, szabályozni kell a jelenleg szabályozatlan és gazdátlan elÅ‘városi közlekedést, ehhez pedig ki kell alakÃtani a közlekedési szövetségek rendszerét. Nem tartható az sem, hogy a város megkérdezése nélkül folyjék több tÃz milliárdos vasúti fejlesztések tervezése. Mindezekhez a lépésekhez természetesen az állammal és az állami megrendelÅ‘vel való megállapodás szükséges, de Budapestnek kezdeményezÅ‘ként kell fellépnie a problémák megoldása érdekében. Eddig nem volt a FÅ‘városnak olyan szervezete, amely az állam partnere lehetett volna, mostantól lesz.
A BKV lerongyolódott infrastruktúrájának és járműparkjának elfogadható szintre történÅ‘ felemelése, a parkolási rendszer anomáliáinak kezelése, a kerékpárosok igényeinek kielégÃtése, a közlekedés okozta környezetszennyezés csökkentése, az utcák visszaadása a gyalogosoknak, vagy az elérhetÅ‘ uniós források kiaknázása embert próbáló feladat, ráadásul olyan stratégiai látásmódot követel, mellyel eddig a FÅ‘város nem rendelkezett.
Mindezeket a stratégiai célokat ráadásul rendkÃvül rossz pénzügyi körülmények között kell teljesÃteni, amelyeket tetéz az egyesületünk által lassan egy évtizede egyedüliként kifogásolt 4-es metró beruházás immár teljes csÅ‘dje is. JáratritkÃtásról vagy drasztikus tarifaemelésrÅ‘l pedig szó sem lehet, a VEKE számtalanszor bebizonyÃtotta, hogy ez az út nem járható, csak a szolgáltatás minÅ‘ségének folyamatos javÃtása az elfogadható.
Sok sikert és eredményes munkát kÃvánunk Vitézy Dávidnak és leendÅ‘ munkatársainak. A nehéz és sokrétű munkához, amennyiben arra igényt tartanak, természetesen szakmai segÃtségünket továbbra is megadjuk, a Központ felépülését, működését pedig igyekszünk kiemelt figyelemmel kÃsérni, az utazóközönség érdekeit képviselni.
A VEKE elnöksége