Azonnali beavatkozást sürgető problémák a 2012. március elsején életbe lépett miskolci menetrendben
Túl vagyunk a 2012. március 1-jével Miskolcon bevezetett jelentÅ‘sen módosÃtott közösségi közlekedési hálózat és menetrend elsÅ‘ üzemnapjain. Az átállás, ahogy azt sejteni lehetett, korántsem ment zökkenÅ‘mentesen. A legnagyobb problémák – ahogy mi is elÅ‘re jeleztük – az Avason és az Egyetemvárosban adódtak. A kaotikus utastájékoztatás miatt pedig tapasztalataink szerint még csaknem egy hét elteltével is hatalmas a tanácstalanság az utasok többségénél. A kialakult káoszt az elmúlt napokban eseti beavatkozásokkal és módosÃtásokkal próbálta kezelni az MVK Zrt. – kevés sikerrel.
A zavar egyik forrása, hogy a március 1-jén életbe lépett változások elÅ‘tt csak a lényegesen módosuló járatok menetrendje került újra kiadásra egy kiegészÃtÅ‘ menetrendi füzet formájában, mÃg a többi járat esetében továbbra is a régi menetrendkönyv van életben. Továbbá ez a kiegészÃtÅ‘ füzet már a megjelenése elÅ‘tt kapott egy kiegészÃtÅ‘ betétlapot is, mert az 1-es buszcsalád menetrendje már a nyomdába kerülés után is megváltozott egyszer. Azonban még Ãgy is több hibát és pontatlanságot tartalmaznak mind a nyomtatásban, mind az interneten publikált menetrendek, azaz kimondhatjuk, hogy az MVK Zrt. nem készült fel az utastájékoztatási feladatok elvégzésére. A tapasztalt utaslemaradások miatt pedig hihetetlen kapkodás kezdÅ‘dött, naponta változtak egyes, az egyetemet érintÅ‘ járatok indulási idÅ‘pontjai és útvonalai is. Mivel a helyzet még most sem egyértelmű, ezért az alábbiakban járatonként összefoglaljuk az általunk tapasztalt hibákat és felsoroljuk a VEKE szerint azonnali beavatkozást igénylÅ‘ problémákat.
A problémák tűzoltó jellegű kezelése azonban nem helyettesÃtheti a város közösségi közlekedésének érdemi reformját, amely évtizedes problémákat és hiányosságokat hivatott kezelni az utazóközönség érdekeinek és igényeinek szem elÅ‘tt tartásával. Miskolcon 2007-ben egyszer már tönkretették a hálózatot, további hasonló próbálkozásokat a rendszer már nem visel el. Azt a munkát kell folytatni, illetve újrakezdeni, melyet az MVK Zrt. és a VEKE közösen elkezdett, de sajnálatos módon abbamaradt és ezt felváltotta egy átgondolatlan és kapkodó intézkedéscsomag. MeggyÅ‘zÅ‘désünk, hogy meg lehet találni a rendszerben a működtetési tartalékokat úgy is, hogy a hálózatot közben nem tesszük tönkre.
2-es autóbusz
Az Egyetemvárost érintÅ‘ reggeli járatok száma és útvonala az elmúlt napokban többször megváltozott. ElÅ‘ször csak a Búza térrÅ‘l 7:30-kor induló járat tért be az Egyetemváros vá.-ig, majd a tapasztalt zsúfoltság miatt március 5-én, hétfÅ‘tÅ‘l a 7:10-kor és 7:20-kor induló járatok (de a 7:30-as már nem) közlekedtek betéréssel, ezek azonban – egy dokumentált esetben biztosan – csak az Egyetemi kollégiumig. Ezután pedig egy megjelent nyilatkozatrészlet szerint március 6-án keddtÅ‘l mindhárom szóban forgó járat betéréssel közlekedik, viszont errÅ‘l és a használt útvonalról eddig semmilyen hivatalos tájékoztatás nem jelent meg. Kérjük, hogy a kiegészÃtÅ‘ menetrendkönyvben feltüntetett, illetve az azóta bevezetett betérÅ‘s többletjáratok egységesen a tájékoztató füzetben meghirdetett útvonalon közlekedjenek, és errÅ‘l megfelelÅ‘en tájékoztassák az utazóközönséget is.
20-as autóbusz
A járat menetrendjében meghirdetett KI irányú Olajkutató, valamint a BE irányú Kemény Dénes uszoda megállóhelyek a valóságban nincsenek kiépÃtve, mint ahogy erre a tájékoztató anyagban szereplÅ‘ térkép piros jelölései is utalhatnak. Ennek ellenére ezzel senki sem szembesült a járat szombati elindulásáig. Mivel ezen két megállóhely ellátása hétvégén is mindenképpen szükséges (a levelezÅ‘ hallgatók valamint az uszoda forgalma miatt) és ebben az idÅ‘szakban csak a 20-as autóbusz szolgálja ki ezt a területet, ezért javasoljuk e két megállóhely mihamarabbi kiépÃtését.
22-es autóbusz
A járat két reggeli, a Tiszai pu.-ról induló menetével kapcsolatban a napokban elhangzott, hogy kihasználatlanok. Ez véleményünk szerint azért van, mert ez az útvonal nem egyértelműen lett meghirdetve. A menetrendbÅ‘l például nem derül ki, hogy ez a járat a Tiszai pu.-on a kistokaji volánjárat megállóhelyét, a VÃzügyi Igazgatóságnál a 21-es, illetve a Szinvaparknál a 32-es autóbuszok megállóhelyét használja. Mivel az elsÅ‘ két megálló esetén nem a korábban a Tiszai pu. – Egyetem kapcsolatot biztosÃtó 31-es busz megállóhelyeit használja a járat, nem csoda, hogy megfelelÅ‘ tájékoztatás hÃján nem találtak még rá a potenciális utasok. Szükségesnek tartjuk a járat Tiszai pu. és Centrum közötti útvonalának egyértelműbb közlését.
Sokkal súlyosabb probléma azonban, hogy a jelenlegi óránként kétszeri induláshoz a járat 33 perces fordulóideje mellett két járműre van szükség, azaz a vonalra kiadott buszok és járművezetÅ‘ik a műszakjuk 45%-át végállomási várakozással töltik. Ezzel kizárólag a többletfutásból eredÅ‘ üzemanyagköltség takarÃtható meg, miközben a járművek és sofÅ‘rjeik ez idÅ‘ alatt nem dolgoznak. Az óránkénti kétszeri indulással ráadásul a napközben 20 percenként közlekedÅ‘, szintén az Egyetemvárosig közlekedÅ‘ 12-es autóbusszal sem hangolható a járat, a 12-es és 22-es autóbuszok gyakran együtt közlekednek, majd húsz percen keresztül nincs járat. IndÃtványozzuk a járat 20 perces követésre sűrÃtését és hangolását a 12-es busszal, amely többlet jármű forgalomba állÃtása nélkül javÃthatja az Egyetemváros mostani kaotikus kiszolgálását.
29-es autóbusz
A nyomtatásban is megjelent, 2012. március 1-jétÅ‘l érvényes menetrendi változások szerint a 29-es autóbusz esetében mindössze annyi változás történt, hogy az Avas kilátótól 7:16-kor induló járat is az Egyetemváros vá. érintésével közlekedik, Ãgy új menetrend sem került kiadásra, a régi van érvényben, amelyben szintén az Egyetemváros vá. megállóhely érintése szerepel. Ezzel ellentétben a járat március 1-jétÅ‘l valójában az Egyetemváros területén belül új, rövidÃtett útvonalon közlekedik, csak az Egyetemi koll. és a Tanulmányi ép. elnevezésű megállóhelyeket érinti. A hálózati egyeztetések során valóban felmerült egy ilyen útvonalváltozat, de cserébe a jelenleginél jóval több 29-es tért volna be az Egyetemre (a késÅ‘bbi órakezdésekhez is). Mivel ez nem valósult meg, és az érvényben lévÅ‘ menetrend szerint az aláhúzott járatok az Egyetemváros vá. érintésével közlekednek, kérjük az érvényben lévÅ‘ menetrendkönyvben szereplÅ‘ útvonal szerinti közlekedés mihamarabbi visszaállÃtását.
31-es autóbusz
Az Egyetemvárosba az Avasról (29) és a Csabai kapuból (12, 22) közlekedÅ‘ viszonylatok csúcsidÅ‘ben tapasztalható túltelÃtettsége miatt, illetve a vasárnap este a Tiszai pályaudvar és az Egyetemi kollégiumok között megjelenÅ‘ speciális célforgalmi igények miatt indÃtványozzuk legalább ezen idÅ‘szakokban a 31-es autóbusz korábbi, teljes útvonalán történÅ‘ közlekedtetését, az egyéb idÅ‘szakokban pedig a 31-es mai útvonalán a 31A jelzéssel közlekedhetne a járat.
Villamosviszonylatok
Teljes a káosz a villamosok hétvégi közlekedési rendjében is. Ugyan a kiadott kiegészÃtÅ‘ menetrendkönyv szerint március 1-jétÅ‘l hétvégén csak az 1-es villamosok és ezekhez csatlakozva az ÚjgyÅ‘ri fÅ‘tér és a Vasgyár között közlekedÅ‘ új, 0-s villamosok járnak, a változások életbelépésének másnapján kiadott közlemény szerint – Zöld NyÃl villamosprojekt hátralévÅ‘ kivitelezési munkálatai miatt – elÅ‘reláthatólag áprilisig mégsem ezek, hanem csak a 2-es villamosok, illetve az ahhoz csatlakozó ÚjgyÅ‘ri fÅ‘tér – FelsÅ‘-Majláth útvonalon közlekedÅ‘ villamospótló autóbusz-viszonylatok közlekednek hétvégén. A helyzetet tovább bonyolÃtja, hogy az MVK Zrt. honlapján a 0V-s villamosjárat az autóbusz-viszonylatok között került feltüntetésre, valamint a hétvégi villamos- és villamospótló-menetrendeknél a szombatról vasárnapra virradó éjszaka közlekedési rendje semmilyen formában nem került meghirdetésre. Kérjük ezen hibák és következetlenségek mielÅ‘bbi javÃtását.
1-es és 1A autóbuszok
Bár egy alapjáratról és annak betétjáratról van szó, csúcsidőben a két viszonylat eltérő óránkénti fordulószámmal, teljesen hangolhatatlanul, 7 és 12 perc közötti közös követési időkkel közlekedik. Szerencsére azt a banális hibát, miszerint a Diósgyőri Gimnáziumnál BE irányban eredetileg két különböző, egymástól viszonylag távol elhelyezkedő megállóhelyet használt a két járat, sikerült
hamar orvosolni, azonban az 1A-s jelen formájában még Ãgy is számos problémát vet fel. Egyrészt főút külsÅ‘ sávjában végállomási idejüket töltÅ‘ buszok forgalmi akadályt képeznek, másrészt a Tiszai pu. felé hosszú állásidÅ‘k nélkül nagyon nehézkesen hangolható össze a két járat, fÅ‘ként csúcsidÅ‘n kÃvül. Javasoljuk az 1A-s és a 69-es viszonylatok összekötését, amellyel mindkét probléma orvosolható és lényegi többletteljesÃtményt és többletjármű kiadást sem igényel. A kellÅ‘ számú új villamos megérkezése után ez a járat lenne az, amely megmaradhatna a villamos mellett, hiszen a diósgyÅ‘ri városrész és az Északi tehermenetesÃtÅ‘, illetve a Búza tér közvetlen kapcsolatára véleményünk szerint hosszú távon is szükség van.