Graffitiellenes harc Londonban
A London közlekedését felügyelÅ‘ és bonyolÃtó Transport for London nagy hangsúlyt fektet a rongálások, különösképp a graffiti elleni harcra. Nemrégiben két olyan firkálót is elfogtak, akik több esetben rongálták az angol fÅ‘város tömegközlekedési járműveit. A magyarországi már-már anarchikus állapotok és a londoni eljárásmód között széles űr tátong, hisz amÃg itthon nem tulajdonÃtanak túl nagy szerepet a graffitinek és az elkövetÅ‘k még elfogásuk esetén sem számÃthatnak szigorú büntetésre, addig Londonban a fellépés nagyon szigorú és több olyan megoldást alkalmaznak, amelyek itthon vélhetÅ‘en megütközést és az elkövetÅ‘k érdekvédelmében fellépÅ‘k szemében jogi, illetve adatvédelmi aggályokat gerjesztenének. A néhány éve megindÃtott programra azért volt szükség, mert a rongálók minden évben 12 millió font (kb. 4,8 milliárd forint) kárt okoztak a közlekedési cégeknek.
Jaber Ahmad, 18 éves londoni lakost nemrégiben kapták el az egyik londoni metróállomáson és tagje alapján azonosÃtották. A városi graffiti legelterjedtebb formája az ún. tagelés, amely egy adott kézjegy, aláÃrás
otthagyását jelenti a lehetÅ‘ legtöbb közterületen, járművön, épületen. Az elkövetÅ‘k ezzel azonosÃtják magukat és Ãgy jelzik társaik, esetleg ellenfeleik számára, hogy hol jártak és hol tudták rongálásukkal otthagyni kézjelüket. Magyarországon a tagek alapján az elkövetÅ‘k visszamenÅ‘leges azonosÃtása jogilag nem megoldott, csak a tettenért elkövetÅ‘k számÃthatnak büntetésre és Å‘k is csak azért az esetért, amit a tettenéréskor elkövettek. Nagy-Britanniában a firkák eltüntetésekor azokat lefényképezik és az okozott kárral együtt ezeket egy adatbázisba feltöltik, amely alapján az elkapott elkövetÅ‘ket minden korábbi rongálásukért megbüntetnek. Mivel a graffitizÅ‘k tagjeikkel különböztetik meg magukat társaiktól (másképp tevékenységüket értelmetlennek éreznék), ezért a bizonyÃtás igen megbÃzható módjának találták ezt Angliában. A kampány részeként plakátokat is kihelyeznek, amelyeken egyes tagek tulajdonosait keresik – jutalom ellenében.
Jaber Ahmadot tagjei alapján 5.660 GBP (kb. 2 millió forint) értékű károkozással gyanúsÃtják, a bÃróság ezért 1.500 GBP (kb. 530 ezer forint) büntetést szabott ki rá, emellett 6 hónapig nem hagyhatja el lakását este 9 és reggel 6 óra között. Ahmad emellett 5 évre megkapta a nemrég bevezetett ASBO (Anti Social Behaviour Order = Antiszocális viselkedésű egyén) minÅ‘sÃtést is. Ez azt jelenti, hogy semmilyen körülmények között sem léphet be a Transport for London üzemi területeire, kocsiszÃnjeibe és egyéb nem közhasználatú területeire, emellett nem tarthat magánál semmilyen olyan jelölÅ‘eszközt, tollat, filcet, karcoló eszközt, amely rongálásra alkalmas. Ha igazoltatásakor megbukik, akár 5 évig terjedÅ‘ azonnali szabadságvesztéssel is sújthatják. Nemrégiben került börtönbe a “Milk”
taggel azonosÃtott firkáló, akit tÃzéves ASBO minÅ‘sÃtésének idején egy jelölÅ‘filccel a kezében igazoltattak a londoni metrón. A British Transport Police (BTP, Brit Közlekedési RendÅ‘rség) Graffiti Egységének vezetÅ‘je az esetek kapcsán elmondta, céljuk egyértelműen a firkálók tudtára adni, hogy semmilyen rongálást nem tolerálnak és mindent megtesznek a közösségi közlekedés használóiban a biztonság és a kényelem érzetét csökkentÅ‘ rongálások elkövetÅ‘inek kézrekerÃtéséért és megbüntetéséért.
A londoni metróállomások bizonyos pontjain egyes, nyilvántartott utcazenészeknek lehetÅ‘ségük van nem elektronikus hangszerekkel való zenélésre és koldulásra, ettÅ‘l eltekintve azonban az ilyen jellegű tevékenységet szigorúan tiltják. A BTP hasonlóan keményen jár el az ilyen esetekben is, nemrégiben egy utasokat molesztáló koldust az ASBO egy másik tÃpusának segÃtéségével évekre kitiltottak a metróállomások területérÅ‘l, egyhónapos börtönbüntetésre és pénzbüntetésre Ãtélték.
Az ASBO próbaidÅ‘szakra nem minden firkáló kap lehetÅ‘séget. A 18 éves Charan Verdi-t az elfogása elÅ‘tti 8 hónapban elkövetett rongálásai miatt 2 év letöltendÅ‘ fogházbüntetésre Ãtélték. A súlyos Ãtélet oka az volt, hogy Verdi 22 ezer fontnyi (7.8 millió forint) kárt okozott a Transport for London járműveiben és épületeiben. Verdi szabadulásától számÃtott 10 évig még az ASBO minÅ‘sÃtést fogja viselni, az esti/éjszakai kijárási tilalom mellett az egész ország területének minden vasúti jellegű, nem közhasználatú területérÅ‘l kitiltották és a fent emlÃtett eszközöket sem hordhatja majd magánál, ha nem kÃván visszakerülni a börtönbe. Verdit érdekes módon nem tettenéréssel fogták el, az állomási CCTV kamerák rögzÃtették arcát és ez alapján tudták azonosÃtani. A kamerák által felvett, de egyértelműen nem azonosÃtható fotókat közzéteszik és azok, akik azonosÃtani tudják az elkövetÅ‘(ke)t, pénzjutalomban részesülnek. A közlekedési hatóság egyik vezetÅ‘je az Ãtélet kihirdetését követÅ‘en azzal kÃvánta megnyugtatni a büntetést eltúlzottnak tartó polgárokat, hogy a graffiti visszaszorÃtása esetén az évente megtakarÃtott 12 millió fontot a közlekedés fejlesztésére fogják fordÃtani. Az elmúlt hat hónapban a BTP Londonban 16 fiatalt fogott el és állÃtott bÃróság elé, közülük öten börtönbüntetést kaptak. Néhány évvel ezelÅ‘tt az utasok megkérdezését követÅ‘en kiderült, hogy nagy részüket zavarják a különbözÅ‘ firkák és üvegkarcok, ezért döntött a városvezetés a nagyon szigorú fellépés mellett, melynek hatására két év alatt negyedére sikerült visszaszorÃtani a rongálási esetek számát. Paul Guile Å‘rmester elmondta. hogy tapasztalataik szerint a rongálások 80%-áért az összes elkövetÅ‘ kb. 20%-a felelÅ‘s. ElsÅ‘sorban az ilyen, nagy kárt okozó és gyakran rongáló elkövetÅ‘ket kÃvánják elfogni. A BTP Graffiti Egységének munkatársa szerint az embereknek meg kell érteniük, hogy a graffitinek semmi köze a művészethez és aki ilyesmire adja a fejét, könnyen töltheti börtönben a közelgÅ‘ ünnepeket. Emellett külön figyelmet fordÃtanak a graffiti szabályozott keretek közé terelésére is, egyes nevelÅ‘intézetek lakói kijelölt falfelületeken élhetik ki önkifejezési vágyukat.
A BTP minden bejelentéssel foglalkozik, e-mailen, telefonon és a metróállomásokon személyesen is lehet bejelentést tenni, amelyeket azonnal kivizsgálnak. A Rhino (orrszarvú) nevű helikopterekkel