VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Beszámoló a VEKE XI. közgyűléséről

2004-11-17
By

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) Érden tartotta meg XI. közgyűlését.Érd vendége volt a VEKE – A VEKE vendége volt Érd első embere

Érdi tagszervezetünk legutóbbi ciklusban történt megalakulását is ünnepeltük, amikor tizenegyedik közgyűlésünket 2004. november 14-én a budapesti agglomeráció – Budapestet leszámítva – legnagyobb városában tartottuk meg. Ezúton is szeretnénk köszönetet mondani a szíves vendéglátásért Érd városának, illetve a közgyűlés hivatalos programja előtti üzemlátogatásért a Volánbusz Rt. Érdi Üzemigazgatóságának.

Az érdi Volán-telep és az ott folyó munka délelőtti megismerése után a Polgárok Házában került sor az „igazi” közgyűlésre, ahol az egyesület életét meghatározó, a közgyűlés hatáskörébe tartozó menetrendszerinti és rendkívüli teendők elvégzése megtörtént.

Üzemlátogatás az érdi Volánbusz-telepen

Az érdi Szajkó utcában található Volánbusz telephelyen fogadták a VEKE lelkes kis csapatát. Körbevezettek minket, megtekinthettük, hogy milyen busztípusokkal végzi a társaság az utasok szállítását. Megnézhettük a szerelőműhelyt is. A felmerülő kérdésekre kimerítő válaszokat kaptunk. Örömmel láttuk, hogy az itt dolgozó szerelők mindent megtesznek a járművek biztonságos közlekedtetéséért.

Nagyívű tömegközlekedés fejlesztési tervek Érden

Az elmúlt évek eseménytelenségét bírálta és a közeljövő igen ambiciózus érdi közlekedésfejlesztési terveit ismertette a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület tizenegyedik közgyűlésén Döcsakovszky Béla polgármester.

Döcsakovszky Béla, Érd polgármestere és Friedl Ferenc a VEKE Érd-Diósd helyi tagszervezetének vezetője, Polgárok Háza, Érd (forrás: Istvánfi Péter)

Döcsakovszky Béla, Érd polgármestere és Friedl Ferenc a VEKE Érd-Diósd helyi tagszervezetének vezetője, Polgárok Háza, Érd (forrás: Istvánfi Péter)

Az egyesület vendégeként felszólaló városvezető első helyen a már elkezdődött és jól haladó STOP.SHOP-építkezést említette; ez a beruházás magában foglalja a város új központi autóbusz-pályaudvarának megépítését, valamint Érd-alsó vasútállomás korszerű intermodális csomóponttá való fejlesztését is. Ezzel a beruházással Érd egyik legfontosabb közlekedési gondján sikerül enyhíteni, a városközpont, mint az egyes közlekedési módok közti váltás színtere, sokkal utasbarátabbá válik e jelentő magántőke-bevonással megvalósuló beruházás után.

A kényelmesebbé váló módváltáson alapul a másik nagy problémakör megoldása, a Budapestre való bejárás hatékonyabbá tétele is. Az országban – de a Budapesti agglomerációban mindenképpen – szinte példa nélkül áll, hogy az Érd helyi és helyközi közlekedését ellátó Volánbusz Rt. részben saját érdekeiből is engedve megállapodott a várossal, hogy érdi járatainak jelentős részét ezentúl nem Budapestre járatja, hanem a vasútra „hord rá”, azaz a bevezető utak dugóiban való araszolás helyett érdi és Érd-környéki hálózatát a hamarosan átépülő Érd-alsó vasútállomásra koncentrálja.

Az új intermodális csomópont éptése, Érd központ, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

Az új intermodális csomópont éptése, Érd központ, Érd (forrás: Friedl Ferenc)

Érdnek ebben az átszervezésben jó kilátásai vannak a MÁV Rt.-vel is való együttműködésre is; a MÁV elővárosi fejlesztési terveiben a város szervezőmunkája folytán vált kiemelt és valószínűleg soron következő fejlesztési területté a székesfehérvári és a pusztaszabolcsi fővonal.

Nyilvánvaló, hogy ezek a fejlesztések a város és környékének elemi érdekével találkoznak, hiszen csak a nemrégiben üzembeállított többlet-elővárosi vonatok 20%-os utasszám-emelkedést eredményeztek az érdi illetőségű MÁV-forgalomban. A várható sikeren máris felbuzdulva a városvezetés arra törekszik, hogy az Érd-alsó után felújítandó Érd-felső vasúti megállóhely is hasonló szellemben épüljön ki, Érd itt is egy korszerű elővárosi intermodális csomópontot kíván létrehozni. Tovább javítja Érd belső közlekedését az a terv, amely a két vasúti fővonalat keresztező Diósdi út vasúti útátjáróinak különszintűvé tételét tartalmazza. E legutóbbi építkezés keretében Érd vezetése külön gondot kíván fordítani arra, hogy a városképet általában inkább romboló különszintű keresztezések a lehető „legvárosbarátabb” módon épüljenek meg, így felmerült a bevágásban haladó közút befedése, és a födém parkosítása is. Ezzel egy több évtizedes vágya teljesülhet az érdi lakosoknak.

Ugyanekkora figyelmet fordít Érd a közúti közlekedés gondjaira is. A környező településekre – Tárnokra, Diósdra, Százhalombattára – vezető, a lakott területeket tehermentesítő utak építése mellett ezt a szándékot tükrözi az imént említett vasúti átjárók átépítése és más, közúti csomópontok esetleges átalakítása is.

Érdhez, a mintegy 60-65 ezer lakost számláló, feltörekvő, a megyei jogú városi címre, valamint térségi vezető szerepre is pályázó városhoz méltóak ezek a Budapesten és környékén sajnos példa nélkül álló, a közlekedési hálózat javítására tett erőfeszítések, melyeket egyesületünk támogat, s megvalósításukban érdi tagszervezete révén aktív szerepre törekszik.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület XI. közgyűlése – hivatalos program

A polgármester úr beszédét követően a közgyűlés menetrendszerinti eseményei a lejárt mandátumú elnök és elnökség beszámolójának meghallgatásával, illetve elfogadásával kezdődött. Mivel az elnökség mandátuma lejárt, új elnökség választására is szükség volt; a tagság az eddigi elnökséget választotta újra. A négy munkacsoport és a helyi tagszervezet beszámolójára is sor került.

Eljöttek tagjelöltjeink is, kiket, miután a tagság igennel szavazott, taggá választottunk, így a VEKE öt új taggal bővült; őket ezúton is üdvözöljük sorainkban.

A közgyűlés hivatalos részén került sor az egyesület szervezeti és működési szabályzatának aktuális módosítására is. Ez a szervezet költségvetését alapvetően szabályozó passzusok SzMSz-be emelése volt.

Budapest, 2004. november 17.

© VEKE, Minden jog fenntartva

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *