Új villamosvonal épÃtését tervezik Vietnám fővárosában
Jacques Chirac francia elnök őszi látogatása során megállapodás született egy francia technológiával épülő modern városi villamosvonal megépÃtéséről. A 420 millió EUR-ba (kb. 105 milliárd forint) kerülő beruházást nagyrészt a francia állam finanszÃrozza majd, illetve világbanki hitelek segÃtik a hanoi vezetést a korszerű városi tömegközlekedés létrehozásában. Az új járműveket a részben francia állami tulajdonban lévő ALSTOM fogja gyártani. Az előzetes terveket a francia városok villamosreneszánszáért is “felelős” SYSTRA készÃti és a kivitelezést is francia cégek végzik majd. Nagy problémát jelent, hogy Hanoi belvárosában az utcák rendkÃvül szűkek, a város vezetői pedig szeretnék elkerülni egyes történelmi jelentőségű épületek lebontását. A villamosvonal 15 kilométer hosszú lesz, a Hanoi nyugati külvárosába tartozó Nhon városrészt fogja összekötni a belvárossal, a végállomás a Hanoi operaházánál lesz. A SYSTRA által felajánlott 5 útvonalváltozatból ez az egy maradt meg, a többi négyet a történelmi városrészek túlzott veszélyeztetése miatt utasÃtották el, illetve feltétel volt az is, hogy a város vasúti főpályaudvarát is érintse az új villamosvonal. Az eredetileg tervezett költségek a fenti feltételek miatt megnövekedtek, mivel egy szakaszon másfél kilométer hosszban földalatti vezetés vált szükségessé. A tervek szerint a legkésőbb 2010-ben megnyÃló villamosvonal óránként és irányonként 9-10 ezer utast fog elszállÃtani. Vietnám fővárosának fejlesztési terveiben 2020-ig nyolc vonalból álló villamoshálózat megépÃtése szerepel, a francia állammal való szoros együttműködés keretében.
A dél-ázsiai ország hárommilliós fővárosa, Hanoi jelenleg lényegében nem rendelkezik közösségi közlekedéssel, pár éve még a lakosok mintegy 3%-a használt valamiféle tömegközlekedést útjai során. A kilencvenes években a tömegközlekedés háttérbe szorult, 1991-ben 52 évnyi üzem után bezárták a város villamoshálózatát is. Azóta az elsősorban kerékpárokból és motorkerékpárokból adódó közúti forgalom elviselhetetlen mértékben megnőtt, a város vezetése ezért a tömegközlekedés fejlesztése mellett döntött. Pár éve a közösségi közlekedés mindösszesen 3 helyi cég összesen 54 útvonalon üzemeltetett 340 darab autóbuszát jelentette, a várost keresztező nagyvasúti vonalaktól eltekintve Hanoiban kötöttpályás közlekedés nem volt és egyelőre nincs is. A néhány éve megkezdett közlekedésfejlesztési program keretében az RATP (Párizs közlekedési vállalata) által leselejtezett Renault buszokkal