A VEKE állásfoglalása Demszky Gábor bejelentéséről
Egyesületünk a főpolgármester bejelentésére és az elmúlt napokban tett, az éjszakai közlekedés reformkoncepciónkkal kapcsolatos nyilatkozatokra reagált sajtóközleményében.
A Városi és ElÅ‘városi Közlekedési Egyesület örömmel veszi tudomásul, hogy Demszky Gábor fÅ‘polgármester is támogatja az éjszakai közlekedés jelentÅ‘s fejlesztésérÅ‘l, a kiszolgált városrészek számának növelésérÅ‘l és a szolgálati járatok bevonásáról szóló intézkedéscsomagot. FelhÃvjuk azonban a figyelmet arra, hogy javaslatunkban nem a szolgálati járatok egyszerű bevonását, hanem éjszakai járatokkal történÅ‘ kiváltásukat szorgalmazzuk. Nem elégséges az utasok felengedése a jelenleg közlekedÅ‘ szolgálati járatokra, hisz ezek többsége az utazóközönség számára nehezen megjegyezhetÅ‘ útvonalon és idÅ‘pontokban közlekedik, ráadásul közlekedésük nem igazodik az utasok igényeihez, a jellemzÅ‘ utazási irányokhoz. Javaslatunk célja az éjszakai járatokból álló korszerű hálózat megszervezése. Ez a szolgálati járatok ésszerűsÃtése nélkül jelentÅ‘s költségekkel járna, Ãgy viszont még megtakarÃtás is elérhetÅ‘.
Civil szervezetünk évente tucatnyi átgondolt, költséghatékony javaslatot bocsát a FÅ‘város és a BKV rendelkezésére, ezek egy részére azonban választ sem kapunk, a BKV felÅ‘l pedig a merev elutasÃtás a jellemzÅ‘. Ezért is örömteli, hogy Budapest vezetÅ‘je ezúttal kiállt a város lakói számára kedvezÅ‘, ráadásul még megtakarÃtást is jelentÅ‘ civil kezdeményezés mellett. Az elkészült részletes tervezet teljes egészében a VEKE szellemi terméke, annak elkészültét támogatóink 1 százalékos adófelajánlásaiból fedeztük.
Lakos Imre, a városüzemeltetési bizottság elnöke szerint a VEKE nyitott kapukat dönget és feleslegesen rohant a sajtóhoz. Azonban ez nincs Ãgy. Amikor elÅ‘ször jeleztük a BKV vezetÅ‘i felé, hogy az éjszakai közlekedés átalakÃtásáról szóló koncepciót készÃtünk, még szó sem volt arról, hogy a közlekedési társaság is hasonló tervezeten dolgozna. Joggal feltételezzük, hogy a VEKE felvetésének hatására kezdett el a BKV a témával foglalkozni. Sajnos azonban a beÃgért együttműködés elmaradt. Ha más javaslatainkhoz hasonlóan csupán a BKV-nak küldtük volna el a javaslatot, biztosak lehetnénk benne, hogy néhány hónap után megérkezett volna az elutasÃtó válasz, ha egyáltalán válaszoltak volna. Ezt kÃvántuk elkerülni azzal, hogy a gazdaságossági alapokon is megindokolható szolgáltatásfejlesztést a város illetékes döntéshozói és a közvélemény elé tártuk.
Reméljük, hogy az éjszakai közlekedés ügye nem lesz kevésbé fontos, mint a BKV presztÃzsszempontjai, és nem kell további hónapokat várni csak azért, hogy a BKV is megmutathassa: képes egy hasonló tervezet elkészÃtésére.
Továbbra is azt kérjük, hogy a BKV részletesen kidolgozott tervezetünknek megfelelÅ‘en még az elsÅ‘ negyedévben növelje 18-ról 31-re az éjszakai járatok számát, Ãgy városszerte javÃtson az éjszakai közlekedés szÃnvonalán és a leÃrtak szerint szervezze át a szolgálati járatok közlekedését – mindezt úgy, hogy a jobb éjszakai közlekedés kevesebb pénzbe kerül. Mivel a fÅ‘polgármester egyértelmű utasÃtásának ellenére is baljós jeleket tapasztaltunk, ezért kérjük a fÅ‘városi képviselÅ‘ket, hogy ne hagyják elodázni és felhÃgÃtani a tervezetünket.