Visszafelé pörög az idő Drezdában | VEKE
VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Visszafelé pörög az idő Drezdában

2005-02-04
By
Villamos a Postplatz közepén lévő, elbontásra ítélt átszálló-megállóban., Postplatz, Dresden (D) (forrás: Friedl Ferenc)

Villamos a Postplatz közepén lévő, elbontásra ítélt átszálló-megállóban., Postplatz, Dresden (D) (forrás: Friedl Ferenc)


A drezdai közlekedési vállalat (Dresdner Verkehrsbetriebe, DVB) maga vette tervbe a Postplaztnak, a város legforgalmasabb átszállócsomópontjának átalakítását, amellyel a saját ügyfelei (naponta kb. 46.000 utas száll itt át) kerülnek a mainál rosszabb helyzetbe. A várhatóan 48 millió Eurós átépítési költségekből a DVB 28 milliót áll, a többi a város költségvetését terheli. Az átalakítás egyébként az XXL villamosok érkezése miatt (erről cikkünk ITT olvasható)elkerülhetetlen (ezek a 45 méteres kocsik a régi megállóba nem férnek be), azonban radikális átépítést terveztek be, ami az itt áthaladó tíz villamosvonal közti kapcsolat romlásával jár együtt.

Villamos a Postplatz közepén lévő, elbontásra ítélt átszálló-megállóban., Postplatz, Dresden (D) (forrás: Friedl Ferenc)

Villamos a Postplatz közepén lévő, elbontásra ítélt átszálló-megállóban., Postplatz, Dresden (D) (forrás: Friedl Ferenc)

A vágányhálózaton a jelenlegi 28 váltó és 30 vágánykereszt helyett összesen 16 váltó és 12 kereszt marad. A karbantartási költségek nyilvánvaló csökkentése mellett nem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy ezáltal zavarok estén csökken a terelési lehetőségek száma. A megállók száma is csökken, a tér szélén két beérkező úton lesz két megálló kialakítva, egyenként két-két szélső peronnal. Hogy az átszállókat óvják az esőtől és a hótól, a két megállót összekötő járdaszakasz és gyalogátkelőhely befedését tervezik.

Ezzel együtt a megállók a jelenleginél távolabbra kerülnek egymástól. Ráadásul, míg ma a tér belsejében gépkocsi-közlekedés nincs, így az átszálló utasok nem csupán látják az összes többi villamos megállóját, de veszély nélkül közelíthetik meg azokat – a jövÅ‘ben mindkettÅ‘ megszűnik, mivel az új rend szerint a gépkocsikat is keresztülengedik a téren – szemben a manapság egyre több helyen uralkodó trenddel, ami a közösségi közlekedést részesítené elÅ‘nyben. Ez azt eredményezi, hogy a nagyobb gyaloglási távolságok mellett az átszálláshoz sok utasnak egy lámpás gyalogátkelÅ‘helyen is át kell kelnie, az így megnÅ‘tt átszállási idÅ‘ miatt pedig akár le is késheti a villamosát.

A DVB pavilonszerű, kör alakú épületét a tér közepén lebontják, pedig a ’90-es években újították fel. Helyette a wallstrassei megállóban épül egy modern „mobilitási centrum”.

Forrás: STRASSENBAHN MAGAZIN, 2/2005, 30-37. oldal

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *