VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

50 éves a 76-os trolibusz

2005-04-06
By

Újabb trolis évfordulóhoz érkeztünk: április 6-án indult meg 50 éve a 76-os a Jászai Mari tér és a Baross tér között. Szinte pontosan az évfordulóra, 2005. márciusában itt álltak forgalomba az új Ganz-Solaris Trollino 12 típusú járművek. Ez alkalomból ismeretterjesztő szórólapokat ragasztottunk ki a 73-as és a 76-os viszonylat forgalmi járműveire.

A Ganz-Solaris Trollino trolibusz hivatalos bemutatója forgalomba állás előtt., Pozsonyi utca, Budapest (forrás: Babiczky Ákos)

A Ganz-Solaris Trollino trolibusz hivatalos bemutatója forgalomba állás előtt., Pozsonyi utca, Budapest (forrás: Babiczky Ákos)


A 76-os vonal története

1952. október 26-án indult meg a troliforgalom a Podmaniczky utcában, a Marx tér (Nyugati pályaudvar) és a Keleti pályaudvar között. Az új vonal a 73-as számot kapta, s gyors és kényelmes eljutást biztosított a két pályaudvar között. Nem csoda hát, hogy az utazóközönség hamar megkedvelte, s felfutott a forgalma. Ezért egy új „szárnyvonal” épült ki a Ferdinánd-hídon keresztül Újlipótvárosba. A vonalon 1955. április 6-án, 50 éve indult meg a forgalom; ez a mai 76-os trolibusz.

A 72-es viszonylatról átszerelt Ikarus 60T trolibusz a 76-oson, a Bethlen Gábor utcában., Bethlen Gábor utca, Budapest (forrás: Németh Zoltán Ádám gyűjteménye)

A 72-es viszonylatról átszerelt Ikarus 60T trolibusz a 76-oson, a Bethlen Gábor utcában., Bethlen Gábor utca, Budapest (forrás: Németh Zoltán Ádám gyűjteménye)

ZIU-5 típusú trolibusz a 76-os viszonylaton az Élmunkás (Ferdinánd) hídról lejövet., Élmunkás (Ferdinánd) híd, Budapest (forrás: Németh Zoltán Ádám gyűjteménye)

ZIU-5 típusú trolibusz a 76-os viszonylaton az Élmunkás (Ferdinánd) hídról lejövet., Élmunkás (Ferdinánd) híd, Budapest (forrás: Németh Zoltán Ádám gyűjteménye)

A vonal egyik végpontja a Jászai Mari tér (Budai Nagy Antal utca) volt, akárcsak ma, azzal a különbséggel, hogy a forduló iránya más volt, a beindítás idején a vonal mindkét irányban a Fürst Sándor (ma Hollán Ernõ) utcában haladt, s a hurkot a Budai Nagy Antal utca – Pozsonyi út – Katona József utca – Fürst Sándor utca útvonalon tette meg. Innen a Csanády utcába fordult a vonal, onnan a Ferdinánd hídon keresztül érte el a Podmaniczky utcát, majd innen az Izabella utcán keresztül haladt a Baross térig, s az akkor még létezõ körforgalmon keresztülhaladva a Keleti pályaudvar érkezési oldalán található végállomásig közlekedett, ez volt az ún. Tattersall-végállomás. 1968-ban megkezdõdtek a kelet-nyugati metróvonal építési munkálatai. Ezért a trolibuszok már nem tudták elérni a Kerepesi úti végállomást, így a 76-os végállomása átkerült a tér másik oldalára, a Garay utcába, a mai 78-as végállomása mögé. Két évvel késõbb a végállomás átkerült jelenlegi helyére, a Bethlen Gábor utcába. Az újlipótvárosi vonalvezetés is sok változtatáson ment keresztül. 1978-ban a Budai Nagy Antal utcai hurok körbejárását megfordították, így alakult ki a mai állapot. 1981-ben a Jászai Mari téri irány vezetékét a Victor Hugo utcába helyezték, s a vonalat a Lehel térre vezették. Érdekesség, hogy a Ferdinánd híd felújítása idején egy visszaforduló vezeték épült a Csanády utca végén, mely ma is létezik, s lehetõvé teszi, hogy egy esetleges forgalmi zavar esetén a trolik a Lehel téren keresztül visszafordulhassanak Újlipótváros felé.

76-oos troli műszaki pihenőn a Bethlen Gábor utcai végállomáson., Bethlen Gábor utca, Budapest (forrás: Hubay Miklós)

76-oos troli műszaki pihenőn a Bethlen Gábor utcai végállomáson., Bethlen Gábor utca, Budapest (forrás: Hubay Miklós)

A Ganz-Solaris Trollino trolibusz hivatalos bemutatója forgalomba állás előtt., Pozsonyi utca, Budapest (forrás: Babiczky Ákos)

A Ganz-Solaris Trollino trolibusz hivatalos bemutatója forgalomba állás előtt., Pozsonyi utca, Budapest (forrás: Babiczky Ákos)

A vonal forgalma magyar gyártású Ikarus 60T szóló trolibuszokkal indult meg. 1966. augusztusában felváltották õket a ZIU-5-ös jármûvek, ezeket pedig a ZIU 9-esek, amelyek ma is üzemelnek. A legújabb fejlesztések eredményeként 2005. március 12-tõl a BKV Rt. új beszerzésû Ganz-Solaris Trollino 12, alacsonypadlós, akkumulátorról is üzemelõ trolibuszai álltak forgalomba az idén 50 éves 76-os vonalon.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *