Az eszéki villamos
Gábor Marcell tagtársunk többedmagával – kihasználva a március 15-i négynapos ünnepet – Eszéken járt. Képes útibeszámolója az alábbiakban olvasható.
Eszék Kelet-Horvátország legnagyobb városa, kb. 70 000 lakosa van. A város a Dráva partján, kelet-nyugati irányban terül el. A város szerkezete nagyjából rácsos, széles sugárutak futnak kelet-nyugat és észak-dél irányban. A város központja a Trg Ante Starcevica, a főtér, melynek átépítése jelenleg zajlik. A várossal szinte egybeépült néhány szomszédos település is. Kb. 30 km-es körzetből járnak be az emberek dolgozni és iskolákba.
A tömegközlekedés fő gerince a villamosvonal, mely kelet-nyugati irányban szeli át a várost. Ezt egészítik ki az autóbuszvonalak, melyek a város központjából kiindulva sugarasan bekapcsolják a városrészeket és a környező településeket a vérkeringésbe. A buszvonalak mindegyike átlós jellegű: a város egyik végében indulnak, áthaladnak a belvároson, és a város egy másik végében végállomásoznak. Az autóbuszpark szinte kivétel nélkül MAN szóló és csuklós járművekből áll.
A villamoshálózat
A városban jelenleg két, 1000 mm nyomközű vonal van: a kelet-nyugati irányú fővonal (1-es, Visnjevac-Zeleno Polje) és az ebből kiágazó állomási nagyhurok (2-es, Trg Ante Starcevica-Zeleznicki Kolodvor). Ez utóbbi jelenleg nem üzemel, a főtér átépítése miatt. Létezik egy elkezdett, de be nem fejezett vonal, amely az állomási hurokból ágazik ki, és a vasút alatt átbújva a déli városrész felé megy, de az aluljáró után az építkezés valószínűleg a háború miatt félbemaradt. Az állomási hurokhoz kapcsolódó váltók sem voltak sosem beépítve.
Vágányzat
A vágányok kivétel nélkül Phoenix rendszerűek, és jó általános állapotban vannak. A legnagyobb mértékű kitáblázott sebességkorlátozás 30 km/h. A vágányok mindenütt az út két szélén futnak, a külső forgalmi sávban. A belvárosból kiérve mindkét irányban az út mellé futnak ki a vágányok, melyeket füves föld vagy kavics borít. A belvárosban aszfaltba ágyazott sínek vannak, a fő téren jelenleg építik a díszburkolatot. A vonal két végén egyszerű hurokvégállomás található. Podgrade városrészben van egy köztes hurok is, ezen felül csak a kocsiszínnél lehet visszafordulni, jelentős tolatások után. A befejezetlen vonal meglévő vágányzata nagypaneles, tömbsínes, és jó állapotban van, igaz, sosem használták még, de az autóforgalom itt is részben a síneken halad.
Járművek
A járműveket az Eszéki Közlekedési Kft. üzemelteti, horvátul a GPP-Osijek d.o.o. A járműpark viszonylag egységes, Tátra T3YU típusú motorkocsikból áll, illetve négy darab B3YU pótkocsi is van, ezekből kettő a kocsiszín előtt, megbontva áll évek óta. Valamennyi kocsi fűthető, és üzemelt is a fűtés, a tavaszias idő ellenére. Ott jártamkor, március 15-én forgalomban volt az egyik SGP-szerelvény is, mely gyakorlatilag megegyezik a bécsi és miskolci E1-es szerelvényekkel, azzal a különbséggel, hogy ez 1000 mm-es nyomtávolságú. A járművek pályaszámának első két jegye a beszerzés évét jelöli. A járművek jó műszaki és esztétikai állapotban vannak, de a graffiti Eszéken is meglehetősen nagy divat, de szinte kizárólag csak a járművek belsejét, hátulját firkálták össze. Egy kivételével valamennyi kocsi teljes (többnyire) festett reklámot visel. Március 15-én a következő kocsik voltak forgalomban:
Forgalom
A járművek 5:00 és 0:00 között közlekednek, nyáron 0:30-ig. A csúcsidei követési idő 6 perc, a legritkább 15 perc. A kocsik egy részén kalauz van, egyébként a villamosvezetőnél lehet jegyet váltani, melynek ára 7 kuna (kb. 210 Ft.). A jegykezelés időbélyegzős készülékkel történik. Amelyik járművön nincs kalauz, ott ellenőr tevékenykedik. Az első ajtón kell felszállni, és a hátsókon le, a belvárosban hátul is fel lehet szállni, de a kalauz minden megállóközben körbejár. A csúcsidei utasterhelés rendkívül nagy, utaslemaradás is volt, az utasok azonban rendkívül kulturáltak a tömött villamoson. A villamosvezetők dinamikusan vezetnek, gyökirányból nincs sebességkorlátozás váltókon, csúcsirányból is kb. 20 km/h-val haladnak a kitérőbe. A pályára tévedő, villamos elé kanyarodó személykocsikat messziről csengetéssel figyelmeztetik. A műszaki pihenőket a kocsiszínben tartják, járművel együtt, ilyenkor nagy tolatási mozgások vannak a kocsiszín körül. A kocsikon indításjelzés nincs, ennek ellenére semmilyen „odacsukás”, zavaró esemény nem történt, a vezető belső tükörrel figyeli az utasteret. A megállókban általában kint van a menetrend, pontos indulási adatokkal, de a járműveken semmiféle utastájékoztatás nincs.
A fotózást és az érdeklődésünket sem a vezetők, sem a kalauzok nem nézték rossz szemmel, barátságos fogadtatásban részesültünk, sőt, időnként még lassítottak is a kocsik, hogy fényképezhessünk.