Új tanév, újabb járatritkítás a BKV-nál | VEKE
VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Új tanév, újabb járatritkítás a BKV-nál

2005-09-08
By

Szeptember első napjaiban nem állt forgalomba a Paraméterkönyv szerinti kocsiszám a dél-budai villamosvonalakon és a trolihálózat nagy részén, emellett menetrendileg is ritkábban jár ősztől több trolijárat és a 85-ös buszcsalád. A VEKE az előzmények ismeretében a városvezetéshez fordult.


A VEKE Forgalomszervezés munkacsoportja az utasoktól érkezett bejelentések nyomán részletes vizsgálatot hajtott végre, emellett helyszíni méréseket végzett több ponton. Az összegyűjtött tapasztalatok alapján a következő levelet juttattuk el Budapest Főváros Önkormányzatának városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettesének, illetve a Városüzemeltetési Bizottság elnökének.

A dél-budai villamoshálózat szinte minden vonalán kevesebb szerelvény közlekedett szeptember első napjaiban az előírtnál., Móricz Zsigmond körtér, Budapest (forrás: Vitézy Dávid)

A dél-budai villamoshálózat szinte minden vonalán kevesebb szerelvény közlekedett szeptember első napjaiban az előírtnál., Móricz Zsigmond körtér, Budapest (forrás: Vitézy Dávid)

Címzett:

Vajda Pál, Budapest Főváros főpolgármester-helyettese

Lakos Imre, bizottsági elnök, Fővárosi Önkormányzat Városüzemeltetési Bizottság

Tárgy: járatritkításokkal kezdte a tanévet a BKV

Tisztelt főpolgármester-helyettes úr, tisztelt elnök úr!

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület folyamatosan figyelemmel kíséri Budapest közösségi közlekedésének színvonalát, a Paraméterkönyv betartását.

2005. szeptember 1-jén és 2-án (csütörtökön és pénteken) több jelzést kaptunk arra vonatkozóan, hogy a budai villamoshálózat számos vonalán (18-as, 47-es, 49-es, 56-os, 61-es és 118-as vonalak) nem az iskolaidőszakban előírt paraméterkönyvi járműszám közlekedett, így a követési időköz vagy jelentősen megnőtt vagy egyenetlenné vált. A forgalmba adott járműszám a számunkra eljuttatott információk és méréseink szerint a reggeli és a délutáni csúcsidőben is egyaránt jelentősen elmaradt a fenti vonalakon az iskolaidőszakban előírt és megszokott rendtől. Különösen furcsa ez annak ismeretében, hogy az 56-os és 61-es villamosvonalak a BKV Rt. garantált menetrendi pontosságot ígérő márkavédjegyes járatcsoportjába tartoznak, a 18-as és 118-as villamosok pedig egész nap az utasok számára meghirdetett, ún. kötött menetrend szerint közlekednek. Mivel információink szerint ezeken a napokon került bevezetésre a fenti villamosvonalakon a korábbi vitákat is kiváltó új Kollektív Szerződés szerinti munkarend, felmerül annak lehetősége, hogy korábbi ígéretével ellentétben a BKV Rt. az új pihenőrendszert nem tudta változatlan közlekedési paraméterek mellett bevezetni, így az utasok mégiscsak megérezték, hogy a járművezetők többet pihennek az eddiginél.

A fentiekhez hasonló jelzéseket kaptunk az tanítási időszak első napjaiban Budapest trolibuszvonalairól is, ahol szintén több alkalommal fordult elő, hogy a Paraméterkönyv által előírt járműszám már forgalomba sem állt reggelente, illetve délutánonként. Hogy ennek az áramütések és az elfogadhatatlan műszaki állapotok, illetve a Trolibusz Üzemigazgatóságnál tapasztalható balkáni karbantartási viszonyok miatt forgalomból kivont trolibuszok vagy az új Kollektív Szerződés szerinti munkarend bevezetése miatt megnövekedett járművezető-igény az oka, nem tudjuk megítélni, mindenesetre egyik esetben sem megengedhető, hogy az utasok érezzék a BKV Rt. működési hibáit, hiányosságait.

A trolibuszvonalakon a ki nem adott járműveken túl további, menetrendileg meghirdetett ritkítások is feltűntek: a 70-es trolibusz délelÅ‘ttönként 6 helyett 7 percenként indul, a 82-es trolibusz a teljes délutáni csúcsidÅ‘ben 5-rÅ‘l 6 percre ritkult, emellett a csúcsidÅ‘t érintÅ‘en ritkult a 79-es troli is. A májusban „bevált” módszert alkalmazva ritkította a BKV a trolibuszok hajnali közlekedését is, a 74-es vonalon 5:05 és 6:33 között munkanapokon eddig 15 db trolibusz indult el a Csáktornya parkból a belváros felé, szeptembertÅ‘l csak 10. Ugyanígy ritkult a hajnali közlekedés a 75-ös és 78-as vonalakon is.

A 85-ös buszcsalád délutáni ritkítása az utasszámokkal biztosan nem indokolható. A következmények ismerete nélkül elfogadott Kollektív Szerződéssel talán már inkább..., Kőbánya-Kispest, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

A 85-ös buszcsalád délutáni ritkítása az utasszámokkal biztosan nem indokolható. A következmények ismerete nélkül elfogadott Kollektív SzerzÅ‘déssel talán már inkább…, KÅ‘bánya-Kispest, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

2005. szeptember 1-jétől megváltozott a 85-ös és 85-ös gyors autóbuszok menetrendje is. Az Örs vezér terét Kőbánya-Kispesttel összekötő, a teljes Újhegyi lakótelepet kiszolgáló járatokon csúcsidőben már eddig is elviselhetetlen volt a zsúfoltság, az autóbuszok az alsó lépcsőig telítettek, néha még utaslemaradás is előfordul. A buszcsalád menetrendjét a BKV Rt. a tanév kezdetekor módosította, így a Kollektív Szerződés szerinti munkarend bevezetését az utasok is megérezhetik: az eddigi 7-9 perces követési időköz helyett a gyors- és az alapjárat egyaránt 10 percenként közlekedik a délutáni csúcsidőben. A járat útvonalán valóban gyakorta alakul ki a közlekedést lassító közúti torlódás, erre a helyes üzemeltetői válasz azonban nem a járatok ritkítása, hanem a tömegközlekedés előnyben részesítésének felgyorsítása, kezdeményezése lenne. Erre irányuló kezdeményezés kivitelezése épp szeptemberre fejeződött be a Fehér úton, Egyesületünk pedig ezúton kezdeményezi a fekete 85-ös busz útvonalának módosítását az Élessarok csomópontban a villamospálya igénybevételével, mely jelentős menetidő-csökkenést eredményezne, emellett szükségesnek tartjuk a Fehér úton az Örs vezér teréig buszsáv kialakítását.. Míg ezen intézkedések a dugóban álló autósok tömegközlekedésre szoktatását segítenék, addig a járatok ritkítása csak az egyéni közlekedést igénybevevők számát fogja növelni, így rontva tovább a közforgalmú közlekedés színvonalát Budapesten.

Az üzemeltető hozzáállása miatt aggasztónak találjuk, hogy a Fővárosi Önkormányzat a Paraméterkönyvben nem szabályozza szigorúbban a budapesti tömegközlekedés színvonalát, így megengedi, hogy a BKV Rt. a Paraméterkönyv megsértése nélkül hajtson végre a délutáni csúcsidőszakban (amely nem kevésbé jelentős a délelőttinél) járatritkításokat. A hasonló esetek elkerülése érdekében ezúton kezdeményezzük, hogy a délutáni csúcsidőszak közlekedési rendje is kerüljön meghatározásra a Paraméterkönyv irányszámai között.

Kérjük szíves tájékoztatásukat azügyben, miként fordulhatott elő ismét, hogy a BKV a tanítási időszak első két napján Budapest egyik legfontosabb kötöttpályás közlekedési járatcsaládján és trolihálózatán nem adta ki forgalomba a Paraméterkönyv által meghatározott járműszámot, ritkította a trolibuszok közlekedését, illetve miként lehetséges, hogy egy alsó lépcsőig telített járatot a délutáni csúcsidőben ritkított a közlekedési társaság. Számítunk a városvezetés intézkedésére, hogy a BKV Rt. a továbbiakban forgalomba állítsa a Paraméterkönyv által előírt járműszámot villamos- és trolivonalain, illetve kérjük a 85-ös buszcsalád eredeti délutáni követési idejének visszaállítását.

Szíves intézkedésüket és tájékoztatásukat előre is köszönjük.

Budapest, 2005. szeptember 6.

Vitézy Dávid

munkacsoport-vezető,

Forgalomszervezés munkacsoport

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *