VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

A Combino konstrukció: Csőd

2004-03-17
By

A Siemens példátlan módon tömeges leállításra utasította a Combinokat üzemeltető vállalatokat. Tisztelt Főváros, tisztelt BKV! Nekünk ezt nem szabad megvennünk! Írjanak ki új pályázatot, a Combino megbukott!
Hírek, összefoglaló

Mélyül a botrány. A múlt év decemberben közzétett információkhoz képest rengetegdolog történt.

Lipcse városának villamosbeszerzési tenderén alulmaradt a Combino, holottmindent bedobtak, pl. a konkurenciánál 30%-kkal alacsonyabb árat vállaltak.

Emlékezzünk, hogy a budapesti ajánlatban még a Combino volt alegdrágább!

A lipcseiek így értékeltek (katt a győztes Bombardier XXL-re,és ott a konkurens ajánlatok):

“Egy éve Erfurtból Lipcsébe jött egy Combino próba- és bemutatóüzemre,melynek során határozottan megmutatkoztak a menettulajdonságaival kapcsolatosproblémák, ráadásul nem volt képes korlátozások nélkül a teljes vonalhálózatot sembejárni. Ezen hiányosságok miatt a Combino ellen kellett szóljon a döntés,annak ellenére, hogy ez volt messze a legolcsóbb ajánlat.”

A híresztelések szerint a Siemensnél fejek hullottak, mind atervezőrészlegben, mind feljebb. A konstrukciós hibákat nemhogy nem sikerültmegszüntetni, de újabbak jelentkeztek.

2004. február 7-én

egy baseli városi képviselő, Kurt Bachmann éles hangú kirohanást intézett aCombinokat beszerző közlekedési vállalathoz és a városvezetéshez.

Az onlinereports.ch híre(Bachmann: “Combino könnte Tragödie werden“):

A Combino-beszerzés tragédiává válhat
Kurt Bachmann baseli képviselő kemény kirohanással élt aCombino-villamosokkal kapcsolatos legutóbbi információk hallatán. Reális veszélynek tartja, hogy a Siemens által szállított 28 kocsi hibáittartósan nem tudják kijavítani, ez pedig – véli – a baseli közlekedési társaság (BVB) történetének legnagyobb tragédiája lenne.Felszólalásában hivatkozott a potsdami (Németország, Brandenburg) önkormányzat által készített tanulmányra, amely 2003. szeptember 23-án (sic!)jelent meg. Ez a tanulmány egy végeláthatatlan Combino-mizériát jósol Amsterdam, Augsburg, Freiburg, Nordhausen és Potsdamvárosai számára, amiből nem látszik a kiút.
Bachmann képviselő úr a következőkben foglalja össze a Combino sorozathibáit:
– A merev futómű menet közben lökéseket mér tompítatlanul a járműszekrényrevízszintes irányban. Állítólag felmerült, hogy a merev futóművet kiselfordulású forgóvázra cseréljék.
– A jelentős részben csavarkötéses Combino-szerkezet [ún.Alugrip-csavarzatok], amely első körben költségtakarékossági szempontból jónaktűnt, az adott villamosoknál “semmilyen pozitív tapasztalatot” nem mutatottfel.
– A Combinonál alapanyagként használt alumínium a csavarozott felépítésselösszefüggésben duplán kritikusnak látszik. A Siemens – nyilvánvalóan hibásan -azzal számolt, hogy azonos specifikus ütközési terhelés mellett az alumíniumképlékeny alakváltozásából adódó munkaemésztő képessége nagyobb, mint másanyagoké, pl. az acélé.
amivel lényegében azt mondja, hogy a jármű és a konstrukció “úgyhasználhatatlan, ahogy van”

Tekintettel a tavaly szeptemberi (!!!) időpontra és feltételezve, hogy a BKVvezetésének tudomása van a potsdami tanulmányról, valamint a baselieseményekről, felettébb furcsa, hogy hallgatnak…

Eközben a Siemens javítócsapata folyamatosan járta az érintett városokat, dea tűzoltásnál többre nem jutottak. Éppen az egyik freiburgi példánytvizsgálták, amikor olyat vettek észre, ami miattazonnali intézkedéseket kellett tenniük.

2004. március 12.-én délután

az onlinereports.ch ezta következőképpen adta hírül (Das Debakel: Sperre für BaslerCombino-Trams):

Csőd – A baseli Combino-villamosokleállítása
A baseli közlekedési vállalat (BVB) Combino-villamosainak ügye újabblépcsőhöz érkezett:
Szombattól (március 13.) mind a 28 Combino a járműtelep kerítésén belülmarad.
Egy freiburgi, eddig 215.000 km-t futott Combino átvizsgálása utánbejelentették:
“A világszerte használt Combino típusnál eddig ismeretlen problémákattaláltak az ajtók és ablakok illesztéseinél. Biztonsági okokból ezért a Siemens arra szólított fel minden várost, aholCombino villamosokat használnak, hogy minden, 120.000 km-nél többet futott járművet állítsanak le, és vessenek alábiztonsági felülvizsgálatnak.”
A BVB pótló-járművekkel a villamosközlekedést folyamatosan fenntartja,továbbra is minden vonalon a meghirdetett menetrend szerint közlekednek.[Néhány mondat arról, hogy hogyan oldják meg a pótlást].
A Siemens csütörtökön (márc. 11.) délután észlelte a sérüléseket, a BVB-tpedig pénteken, 13:10-kor tájékoztatták. 13:20-kor ült össze a BVB-válságstáb,és 13:45-kor kezdték meg az első Combino átvizsgálását.
A BVB Combino-flottája átlagosan 150.000 futott kilométernél tart. Jövőkeddtől (márc. 16.) a Siemens gárdája és a BVB szakemberei közösen nézik át ateljes Combino-járműparkot. Azt, hogy ez mennyi ideig fog tartani, még nem tudják megmondani.
Basel mellett érintett még Augsburg, Düsseldorf, Erfurt, Freiburg,Hiroshima, Nordhausen és Potsdam, valamint futnak még Combino villamosok Bern, Melbourne, Poznan és Ulmvárosaiban, de azok futásteljesítménye még nem érte el a 120.000 km-t.

Baselban rosszul tudják:

A melbourne-i 28 db villamos már február 28-a óta áll, miután az egyikbőlkiesett egy ablak …

Összehasonlításképpen: 120.000 km-es futásteljesítményt a 4-6-os vonalán kb.másfél-két év alatt elérnek a járművek. Ez jelzi az igen erős igénybevételt. Ezkb. kétszerese/háromszorosa egy átlag német/svájci villamosfutásteljesítményének. Ha ehhezhozzászámítjuk a budapesti pályaállapotokat és a sokkal nagyobbutasmennyiséget, elképzelhetjük, mire is mennénk egy ilyen villamossal.Röviden: kidobott pénz lenne az egész!

2004. március 14.

Düsseldorf is reagál. Ez a város azért érdekes, mert az a villamos,amelyiket a Siemens Budapest számára ajánlott (NF12), a düsseldorfi kocsik(NF10) leszármazottja.

NRZ online (Riss im Silberpfeil)

Repedés az Ezüstnyilakon
A Siemens felülvizsgálat Freiburgban hibákat talált, és arra figyelmezteti afelhasználókat, hogy minden járművet állítsanak le ideiglenesen. A baseliközlekedési társaság azonnal reagált, a Rheinbahn csak habozva – 36 kocsijukérintett az ügyben.
A Rheinbahn 36 Combino típusú Ezüstnyíl átvizsgálására kényszerül. Az ok: A Siemens egy régebbi freiburgi modell átvizsgálásakor eddig nemismert repedéseket talált az ajtók és ablakok tetővel való összekapcsolásánál.A jármű eddig összesen kb. 215.000 km-t futott.
A gyártó ezután minden Combino-felhasználót felszólított, hogy a 120.000km-nél nagyobb futásteljesítményű járműveket ideiglenesen vonják ki aforgalomból. A Siemens szóvivője ezt március 13-án kora este jelentette be.
Egy svájci hírügynökségi jelentés szerint Baselben azonnal reagáltak afelszólításra, és mind a 28 Combino villamosukat leállították, a 32 düsseldorfijármű továbbra is közlekedik (4-et szétszedtek vizsgálatra).
Négy düsseldorfi villamosnál nem találtak hibát
“A megjelölt NF 10 típusú villamosok közül négyet szétszereltünk, ésrészletesen átvizsgáltunk” mondta 13-án délután a Rheinbahn szóvivője, “deegyik kocsin sem találtunk semmilyen károsodást”. Megerősítette, hogy egySiemens szerelőcsapat érkezett a városba, és minden egyes járművet alaposanátvizsgálnak.
Hogy ez pontosan mennyi ideig fog tartani, azt nem tudta megmondani.
“A Siemensnek ki kell valamit találna” – mondta a szóvivő. Avisszahívás az autóiparban szokásos, és a Rheinbahn, valamint, elsősorban, azutasok számára kellemetlen következményei lennének.
“Nem is könnyű kiszámolni, hányan utaznak nap mint nap ezzel a 36 kocsival”– mondta.
Jelenleg arról tárgyalnak, hogy az átvizsgálás ne hasson negatívan a napiközlekedés lebonyolítására. “Világos ugyanakkor” – mondta – “hogy a biztonságnak kell a legmagasabbprioritást kapnia”.
Hogy a Rheinbahn ma (március 14.) leállítja-e az érintett járműveket, aztegyelőre nem tudta megmondani.
Normál körülmények között a felfedezett hiba nem hordoz veszélyeket. ASiemens viszont arról tájékoztatta a baseli illetékeseket, hogy egy mármegrepedt elem egy esetleges extrém szituációban (pl. baleset) könnyenkettétörhet, és a tetőszerkezet beomlása az utasokat veszélyeztethetné.

2004. március 16.

A kocsikat a Rheinbahn végül leállította. Csakúgy, mint Potsdam, ahol akéttengelyes múzeumvillamost is ki kellett adni forgalomba, és ez sem voltelég, buszokat kellett beállítani (most adtak el 7 db Tatra KT4D-tSzegedre…). Jelen állás szerint a következő leállítások történtek:

Forrás: DSO fórum

Basel 28 db (az összes Combino),

Augsburg16 db

Düsseldorf 22 db (NF10-esek, 14 még fut, mert nincs mivel pótolni),

Erfurt 8 db (ebben már a második széria első kocsija is benne van!)

Freiburg 9 db (a második széria 9 kocsiját nem hajlandókátvenni)

Potsdam 16 db (az összes),

Nordhausen 2 db

Melbourne 28 db

Hiroshima 6 db

Összesen 135 db villamos.

Piaci értékük kb. 320-400 millió Euro (kb. 80-100 milliárd Ft).

A Siemens további megrendeléseket nem vesz fel Combino típusokra(csak egy “újabb” kivitelre, mely még nincs sehol) és 200 millió Euro-t tettfélre a garanciális javítások költségeire.

Kíváncsian várjuk a Siemens magyarországi képviseletének és a BKV Rt-nek anyilatkozatát az üggyel kapcsolatban.

Úgy ítéljük meg, hogy a fejlemények miatt a típus megbukott, aztsemmiképpen nem szabad megvenni, semmilyen továbbfejlesztgetésnek nincsértelme!!!

Eleve elhibázott volt a 100% alacsonypadlós kivitel megkövetelése.Látszik, hogy a nagy múltú gyáraknak is beletört a tervezőszoftverük.Ma már teljesen új tervezésű, 70%-ban alacsonypadlós járművek jelentik amércét, melyek azon túl, hogy messzemenően kielégítik az esélyegyenlőséggelkapcsolatos követelményeket, nem követelnek vállalhatatlan technikaimegoldásokat. Van forgóvázuk, felépítésük sokkal robusztusabb lehet, belsőférőhelyük pedig nagyobb.Az utasok 30%-a kibír egy vagy két lépcsőfokot. Mindezért cserébe a járműsokkal olcsóbb és tartósabb lehet.

Fejlemények:

  • A Magyar Hírlap cikke, melyet szinte az egész sajtó átvett.(2003. március 16.)
  • A BKV Rt. kiadott egy hosszú és sokat sejtető közleményt.(MTI OTS, 2003. március 16.)
  • Egyesületünk sajtóközleménye (2003. március 17.)
  • A Magyar Hírlap újabb cikke. (2003. március 17.)

A hivatkozott anyagok egytől egyig nyilvános helyről származnak. Azanyagok fordításáért köszönet Németh Attilának és Kadinger Andrásnak!

Legutóbbi módosítás: 2004. március 17.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *