Használt német személykocsikat vásárol a MÁV
A Magyar Államvasutak (MÁV ZRt.) személykocsi-állományának általános állapotát nem kell bemutatni a közvéleménynek. Az elmúlt évtizedben a beszerzések volumene messze elmaradt a kívánatostól, ugyanekkor a meglévő járművek felújítása is kampányszerű, és elégtelen mértékű volt.
A még elfogadható színvonalú InterCity-kocsipark mellé az utóbbi években kezdett el felzárkózni az elővárosi járműállomány: 242 darab Bhv sorozatú személykocsi, illetve BDt sorozatú vezérlőkocsi főjavítását végezték el, beszereztek 23 darab Siemens Desiro motorvonatot, a 10 darab Talent, majd a 30+30 darab Flirt-motorvonat forgalomba állása pedig a közeli jövőben meg fog történni. A kezdeti műszaki nehézségek után az orosz államadósság fejében kapott „Usgyi” becenevű motorvonatok a Dél-Alföld vonalain szállítják az utasokat – a Főváros környéki elővárosi járműbeszerzésekkel mindössze ez az egyetlen látványos vidéki fejlesztés állítható szembe.
A meglévő járművek állapota azonban ez idő alatt tovább romlott, egyes járműsorozatok biztonságos forgalomban tartása tovább már nem vállalható. A kocsik egy részének felújítással történő élettartam-hosszabbítása lehetetlen, más részüknél aránytalanul magas költségű, soha meg nem térülő beruházás lenne. A MÁV ZRt. ezt felismerve kereste a lehetőségét a járműpark használt, jó állapotú járművekkel történő frissítésének. Fontos szempont volt a beszerzési ár mellett a várható karbantartási költség és a várható élettartam is. Hosszú és eseménydús öt év után 2006. februárjában a társaság döntött arról, hogy a német vasút (DB) által eladásra kínált „halberstadti” kocsikat szeretné megvásárolni, kiváltva a legkritikusabb állapotban lévő járműveit. Bár az üzlet létrejötte még az elmúlt napokban is bizonytalan volt, örömmel számolhatunk be arról, hogy úgy tűnik, minden akadály elhárult e vasútbarátok között népszerű kocsiknak a MÁV vonataiban történő megjelenése elől (a GySEV már rendelkezik ilyen típusú kocsikkal).
A szóba került kocsik 1978 és 1982 között épültek, 1993 és 1998 között megtörtént teljes főjavításuk. A belső berendezéseik szinte hiánytalanok, jó állapotúnak mondhatók. Hazai forgalomba állásukhoz a hatósági engedélyek beszerzésén túl a fűtési rendszer átalakítása, a lépcsőmagasság módosítása, valamint egyes esetekben kerékpár-csere szükséges. A járművek elővárosi és távolsági forgalomra egyaránt alkalmasak, ám például a GYSEV-nél gyakran InterCity vonatokba sorozva közlekednek. A kocsik karbantartása a MÁV ZRt. hasonló korú járműveihez képest nagyságrendekkel kevesebbe kerül, fővizsga-szintű karbantartásra négyévenként lesz csak szükség.
A MÁV ZRt. által megvásárolni szándékozott 300 darab kocsi között tulajdonképpen tíz altípust találhatunk, ezek olyan részletekben különböznek egymástól, mint az energiaellátás módja, a zárt rendszerű vécé megléte, de akad köztük tárcsafékkel felszerelt is. A kocsik közül 60 darab 1-2. osztályú (AB; ennél több 1-2. osztályú jármű érkezik, de a többi 2. osztályúvá lesz átalakítva), valamint 15 darab vezérlőkocsi. A járművekből az első 205 darab szállítása egy hónapon belül elkezdődik, őket az idén további 45 darab követi. Az utolsó 50 jármű várhatóan a következő évben fog megérkezni. A kocsik forgalomba állása előtt a fent említett átalakításokat el kell végezni, ezért a járműveket legkorábban augusztusban vehetik birtokba az utasok.
A halberstadti kocsik Pécsre és Nagykanizsára lesznek állomásítva, ez azt jelenti, hogy elsősorban a Budapest – Pécs (40), Budapest – Nagykanizsa (30), Dombóvár – Gyékényes (41) vasútvonalak gyors- és személyvonataiban lehet majd velük találkozni, de a szerelvényfordulók sajátosságai miatt előfordulnak majd a Budapest – Pusztaszabolcs, Budapest – Martonvásár viszonylatú elővárosi vonatokban is.