Közel ötven BKV-járat módosul Budapesten: számos VEKE-javaslat ért célba
Zsúfoltságkezelés, Ferihegy közlekedésének átszervezése, a XVI. kerületi hálózat újragondolása, Kőérberek-Tóváros és a BILK kiszolgálása busszal, 4-es és 105-ös vonalak összevonása, Combino az 1-esen és új járatszámozási koncepció – mindezekről döntött a Fővárosi Közgyűlés szakbizottsága, a BKV, a Főváros és a VEKE közös szakmai javaslatcsomagjának elfogadásával.
A következő hónapokban újabb jelentős változásoknak lehet szemtanúja Budapest utazóközönsége: közel ötven járat útvonala, menetrendje, illetve számjelzése változik meg a nyári szünet végén. Végéhez érkezett a zsúfoltságkezelési program, így a hivatalos adatok szerint nincs már Budapesten olyan viszonylat, ahol rendszeresen 90% fölött lenne a kihasználtság – persze egy négyzetméteren öt álló utassal számolva. Javaslatunknak megfelelően átalakul az XVI. kerületi autóbusz-hálózat, új utazási irányok nyílnak meg; javul a Ferihegy 1-es terminál és térségének közlekedése, valamint az új viszonylatszámozási koncepció első fecskéi is bemutatkoznak.
A Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes előterjesztésében benyújtott, a Fővárosi Önkormányzat, a BKV és a VEKE által közösen előkészített változtatáscsomag bevezetéséről 2007. június 27-én döntött a Fővárosi Önkormányzat Városüzemeltetési és Környezetgazdálkodási Bizottsága.
A VEKE ezúton is szeretné megköszönni a BKV és a Főváros szakmai együttműködését, melynek eredményeképp egy jelentős, fejlesztő szemléletű és a közösségi közlekedés hatékonyságát javító intézkedéscsomag megvalósításában volt lehetőségünk részt venni, a folyamatos egyeztetések során, melyre minden fél közösen lehet büszke álláspontunk szerint.
Zsúfoltságkezelés
A zsúfoltságkezelési program három szakaszból áll, legutóbb ez év tavaszán kerültek bevezetésre a pusztán átszervezéssel megoldható minőségjavító intézkedések. A program elindítása Egyesületünkhöz köthető: a két évvel ezelőtti illegális járatritkításokat követően sikerült ráirányítani a figyelmet a budapesti zsúfoltsági problémákra. A kihasználatlan járatok, felesleges teljesítmények mélyreható felmérésével vált lehetővé, hogy a járművek oda kerüljenek, ahol igazán szükség van rájuk: a zsúfolt vonalakra. A járatkövetések változtatásával, illetve típuscserékkel valósul meg a közösségi közlekedés minőségjavulása. A harmadik zsúfoltságot érintő intézkedéscsomag tartalmaként a következő változások várhatók szeptembertől:
– A 25A gyors buszjárat sűrűbben, reggel 7, délután 10 percenként indul, az alacsonyabb kihasználtságú és az M3-as autópálya torlódásai miatt erősen zavarérzékeny 25-ös gyors autóbusz ezzel szemben ritkábban, reggel 10-12, délután 20 percenként közlekedik. Ehhez kapcsolódóan változik a 25-ös gyors délutáni üzemideje: 30 perccel később indul az első és az utolsó autóbusz is, az igényekhez jobban igazodva.
– A 30-as autóbusz reggel sűrűbben, 3-4 percenként közlekedik, két többletjármű beosztásával. Az intézkedés ideiglenes, a 2008. évi tervekben a járat csuklósítása szerepel, erről szintén döntött a fővárosi szakbizottság.
– Megtörténik a 38A és a 138-as jelzésű járatok menetrendjének jobb összehangolása, a közös szakaszon szinte mindig egyenetlen közlekedés megszüntetése és a zsúfoltság csökkentése érdekében.
– A Rákoskeresztúrra közlekedő 61-es, gyors 61-es és 62-es jelzésű járatok menetrendje összehangolásra kerül, ennek eredményeképpen a 61-es gyors vonalra többletjármű kerül beosztásra a 61-es és a 62-es vonalak rovására. Reggel 10, délután 12 perces követés valósul meg mindhárom viszonylaton, hangolt rendszerben, mind a 61-61gy, mind a 61-62 járatok között. Ezzel egyidőben a 61-es gyorsjárat más megállókban áll majd meg a Pesti úton: felhagyásra kerülnek az Orion és az Athaeneum Nyomda nevű megállók, helyettük a busz Rákos, MÁV-állomásnál és az 508. utcánál áll meg. A VEKE javaslatára a Pesti úti útfelújítás során a nyáron új megállóhely is létesül az 513. utcánál, a Tesco mellett Rákoskeresztúr felé, ahol az ott közlekedő többi járat mellett a 61gy is megáll majd. Az átszervezés az utolsó lényeges beavatkozás a rákoskeresztúri vonalhálózatba a 2008-ban esedékes teljes kerületi hálózat átszervezése előtt.
– A 64-es és 164-es járatokra egy többletkocsi kerül beosztásra, ezzel a közös követés 8 percről 7 percre, a 164-es önálló követési ideje 25 percről 20 percre csökken.
– A 67-es járatra reggel egy jármű kerül beosztásra (követési idő reggel 3-4 perc, délután 5-6 perc), továbbá vegyes üzem valósul meg IK 412 és IK 415 típusú járművekkel, utóbbiak nagyobb befogadóképessége révén csökken a zsúfoltság.
– A 80-as autóbusz a reggeli csúcsidőszakban sűrűbben közlekedik, a mai 12 helyett 10 percenként, egy többletjármű beosztásával.
– A 82-es autóbuszcsalád – a 2007. április 11-től, a zsúfoltságkezelés előző ütemében bevezetett sűrítés ellenére – továbbra is a dél-pesti térség egyik legzsúfoltabb vonalcsoportja. Az Alacskai úti ág forgalma dinamikusan növekszik, a Benjamin utcai ág forgalma – a 2006. október 1-jén indított gyors 84-es autóbusz hatására – pedig csökken. A zsúfoltság megszüntetésére 3 többletjármű beosztásával új aszimmetrikus követési rendszer valósul meg a reggeli és a délutáni csúcsidőszakokban, a legterheltebb 82A (a továbbiakban 182-es) viszonylaton a vonalcsoport másik 3 viszonylatához képest dupla sűrűséggel közlekednek az autóbuszok.
A 82-es, 82A, 182gy, 182Agy viszonylatok közlekedésében a következő változások valósulnak meg:
> a 82-es járat 184-es jelzéssel
> a 182-es gyorsjárat 284E jelzéssel
> a 82A járat 182-es jelzéssel, míg
> a 182A gyorsjárat 282E jelzéssel közlekedik tovább.
A menetrendi hangolás szerint a járatok reggel 8-9, délután 12 percenként indulnak majd, kivéve a 182-es járatot, mely a másik három járathoz képest dupla sűrűséggel, de a rendszerbe illeszkedve, reggel 3-5, délután 4-8 percenként indul majd. Megváltozik a megállóhelyek kiosztása Kőbánya-Kispesten, hogy a Derkovits utca felé induló járatok közös megállóból indulhassanak.
A járatcsalád új közlekedési rendje átmeneti, 2008-ban a vonalcsalád egyes elemein csuklós járművek forgalomba állítása várható, mely ismét átalakítást hoz majd a rendszerben.
– A 112-es buszok reggel sűrűbben, 6-7 percenként közlekednek eggyel több jármű beosztásával. Az esti időszakban 30 perc helyett 15 percenként indulnak, és üzemidejük is bővül: 23.30-kor is indul autóbusz a Kálvin tértől, így az utolsó metrókhoz is lesz csatlakozása.
– A 168-os autóbuszok is sűrűbben indulnak a reggeli csúcsidőben, az eddigi 10 perc helyett 8-9 percenként.
– A gyors 193-as járat reggel sűrűbben közlekedik, 30 helyett 20 percenként egy többletjármű beosztásával
– Káposztásmegyer térségében az autóbuszok sok esetben egymástól veszik el az utasokat a menetrendi hangolás hiánya és az előnytelen vonalvezetés miatt, az összes utasforgalom azonban a kapacitásokhoz képest meglehetősen csekély. A fenti hálózatfejlesztések fedezetét biztosítandó így a 124-es jelzésű, rendkívül alacsony kihasználtságú járat megszüntetésre kerül, a 125-ös járat új, 126-os jelzéssel, míg a 126-os járat 126A jelzéssel közlekedik a jövőben. A 126-os és 126A járatok összehangolt menetrend szerint fognak közlekedni, pótolva a megszűnő járat hiányát a villamos által nem érintett megállókban.
– A Belvárosban közlekedő City-busz a 15-ös járat betétjárataként, ritkán és kevés utassal közlekedik. Teljesítményének hatékonyabb felhasználása érdekében megszüntetésre kerül.
A fenti változtatások 2007. szeptember 3-án üzemkezdettől lépnek életbe.
Az eddigieken kívül a zsúfoltság csökkentése érdekében a 22-es és 22-es gyors autóbuszok legkritikusabb Budakeszin belüli szakaszán a VEKE által kezdeményezett, Budakeszi és Budapest Főváros Önkormányzata, illetve a BKV, a Volánbusz és a BKSZ által közösen elvégzett vizsgálatok alapján forgalomtechnikai változások léptek életbe június elején. A Fő utcába vezető mellékutcák lezárásával a torlódás csökkent, a buszok menetideje pedig 10-15 perccel rövidült a reggeli órákban, ami a zsúfoltság csökkenését eredményezte. A Budakeszi közlekedésével kapcsolatos eredményekről, eddigi munkánkról és további feladatokról rövidesen beszámolunk a honlapon.
A zsúfoltságkezelés első célját elértük, a négyzetméterenként 5 fővel történő számítás esetén a 90%-os értéket meghaladó rendszeres zsúfoltság a budapesti tömegközlekedésben megszűnik szeptembertől, legalábbis a jelenleg láthatóan problémás viszonylatokon. A jövőben egyrészről az újabb és újabb esetleg túlzsúfolttá váló vonalak kezelésére, illetve újabb célérték kitűzésére van szükség. Úgy látjuk, hogy néhány éven belül a 4 fővel számított 100%-os (tehát mai számítási mód szerint kb. 80-85%-os) maximális átlagos kihasználtsági szint elérése lehet reális cél, a jövőben tehát ezt fogjuk kezdeményezni és erre vonatkozó javaslatcsomagot fogunk készíteni az illetékesek számára.
Ferihegy térségének közlekedési változásai
A Ferihegyi repülőtér forgalmának növekedése és az új, Ferihegy elnevezésű vasúti megállóhely új igényeket és új lehetőségeket jelent, ennek kezelésére a következő intézkedések lépnek életbe:
– A 193-as járat két új viszonylatra bomlik fel: 35-ös jelzéssel Pestszentimre, központ és Pestszentimre, Szinyei Merse utca (a végállomás neve egyébként Ferihegy, vasútállomásra változik) között, betérés nélkül közlekedő új járat indul reggel 20, egyéb időszakokban 30 percenként. 135-ös jelzéssel szintén e két végállomás között, de az Üllői úton a Mednyászky utcához mindkét irányban történő betéréssel, azonos követéssel közlekedik majd a másik új járat. A járatok természetesen egymáshoz és a vonatokhoz is hangoltan közlekednek majd, így az Alacskai úti lakótelep térsége és Pestszentimre felől, illetve az Üllői út külső része felől is biztosítják a közvetlen kapcsolatot az új vasúti megállóhoz, a közös szakaszon pedig a mainál sűrűbb kiszolgálást kínálnak bizonyos időszakokban. A 193-as alapjárat megszűnik.
– A 200-as buszjárat kifelé irányban is betér a Ferihegy 1 terminálhoz az új forgalomtechnikai megoldásoknak köszönhetően és megáll az új vasúti megálló mellett is, emellett hétvégenként sűrűbben közlekedik, egyelőre szeptemberig kísérleti időszakban 12 percenként. Az útvonal hosszabbodása és a járat menetrendjének stabilizálása miatt a vonalra egy többletjármű is beosztásra kerül.
Bevezetési időpont: 2007. július 16. (a vasúti megállóhely átadásához igazodva)
XVI. kerületi hálózati változások
Egyesületünk a tavalyi évben nyújtott be komplex változtatási javaslatot a térség autóbuszos közlekedésének teljes átalakítására vonatkozóan, mely a térségben jelen lévő forgalmi teljesítmények hatékonyabb felhasználást célozta meg.
Hosszas tárgyalások, kerületi egyeztetések, lakossági fórumok után alakult ki a koncepció végleges formája, melynek fő elemei a következők:
– A gyors 44-es járat megszűnik, a gyors 44A jelzésű járat pedig 44-es jelzéssel közlekedik a jövőben. Az új, a járatpár alacsony kihasználtsága miatt összevont viszonylat követési ideje reggel 7-8 perc, egyéb időszakokban 15 perc, minden időszakban csuklós autóbuszokkal.
– A néhány éve beindított, sikeres 144-es gyors autóbuszjárat a Veres Péter út egész napos nagy közúti forgalmára való tekintettel bővített üzemidővel, munkanapokon egész nap közlekedik (délelőtt szóló kocsikkal), hétvégén továbbra sem jár. A járat az Örs vezér tere irányában nem érinti a Csömöri utat, tehát mindkét irányban a Rákosi úton közlekedik sűrűbb követéssel, többlet megállóhelyekkel (Rózsa utca, Batthyány utca mindkét irányban, valamint a Diófa utca és a János utca az Örs vezér tere felé). A járat csúcsidőben 7-8, napközben 15 percenként közlekedik, számjelzése 244-esre változik.
– A 144-es autóbusz némileg ritkább követéssel, a 244-eshez igazított menetrend szerint közlekednek, reggel 7-8, napközben 15, délutáni csúcsidőszakban 10, szombaton 10 és vasárnap 15 percenként.
– 46-os jelzéssel új, mindennap és egész nap közlekedő, harántoló járat indul Rákoskeresztúr és Újpalota között, a mai, szerény hálózati szereppel bíró 180-as és 192-es járatokat kiváltva, azok megszüntetésével egyidejűleg – ez a változtatáscsomag legjelentősebb és hálózati szempontból is átütőnek nevezhető új eleme, mely a VEKE javaslatcsomagjának egyik sarokköve volt. A járat a fontos intézményeket és a kerületközpontokat köti össze. A viszonylat Újpalotán a 73-as és 173-as gyors autóbuszok Nyírpalota utcai végállomásáról indul, a XVI. kerületet elérve a János (Újpalota felé a György) utcán közlekedik, majd a 44-es gyors megszűnő szakaszát bejárva éri el a lakótelepet, onnan a XVI. kerület központján a Jókai Mór utcán át folytatva útját. Az Újszász utcából Cinkotán át éri el Rákosmentét, ahol a Cinkotai út – Pesti út útvonalon tárja fel a XVII. kerület központját, végállomását a kerület központjában érve el. A követési ideje reggel 15, napközben és hétvégén 30, délutáni csúcsidőben 20 perc lesz, amely az első időszak tapasztalatait követően még természetesen változhat.
– A 75-ös autóbusz sűrűbben, csúcsidőszakban 15, azon kívül 30 percenként közlekedik majd nagyobb befogadóképességű IK 260 típusú járművekkel, a HÉV-hez hangolt menetrend szerint. Számjelzése az azonos számú trolibusztól való megkülönböztetés érdekében 175-ösre változik, üzemideje pedig 30 perccel meghosszabbodik.
– A 44-esek kieső kapacitását pótlandó, az Egyenes utca térségének jobb kiszolgálása érdekében a 76-os gyors autóbusz megáll az Örs vezér tere felé Egyenes utcánál is, a járat számjelzése 276E-re változik.
– A 77-es autóbusz jelzése 277-esre változik, az azonos számú trolibusszal való számütközés megszüntetése érdekében.
– A 177-es autóbusz helyett 231-es jelzéssel új járat közlekedik Örs vezér tere és Rákospalota, Fő utca között. A járat az Örs vezér tere és a Rákospalotai határút között a 131-essel azonos útvonalon, hangoltan, a Pálya utcáig a mainál sűrűbb követést biztosít. A Pálya utcától útvonala Rákospalotáig megegyezik a maival. A járat csúcsidőben 20, azon kívül 30 percenként közlekednek majd, a 131-essel felváltva, közösen tehát 10, illetve 15 perces követést biztosítva az Örs vezér tere és a Pálya utca között.
– A 131-es buszok a VEKE javaslatának megfelelően Kisszentmihályig meghosszabbított útvonalon viszik az utasokat, a Szlovák úton történő körforgalmi visszafordulással, útvonaluk tehát lényegesen megváltozik. A járat menetrendi paramétereit a 231-esnél részleteztük.
– A 130-as gyors buszok a 95-ös autóbusz végállomásán új felszállóhelyet kapnak, a járat számjelzése 130-asra változik.
– A 44-es, 45-ös és 276E jelzésű járatok számára megmarad az Örs vezér terén a metrópótlás miatt már kialakított új megállóhely az Árkád előtt a Veres Péter út felé közlekedő utasok részére.
A kerületi hálózati változtatások egységesen 2007. augusztus 21-én lépnek életbe.
4-es, 4-es gyors és 105-ös vonalak összevonása
A változások sorában a következő intézkedés egy korábban szétvágott vonal újraegyesítése bizonyos változtatásokkal: a 4-es, a gyors 4-es és a 105-ös járatok összevonása.
A 4-es és a 105-ös járat szinte azonos helyen, egymással szemben fordul vissza a Deák téren, mióta a 105-ös busz nem jut el a Hősök teréig (1995). Az Andrássy út – Lánchíd tengelyen egyedüliként közvetlen kapcsolatot biztosító 4-es gyors járat ezzel együtt az állandósult torlódások miatt egyre nehezebben, lassabban, így versenyképtelen módon teszi meg útját. A járatok menetrendje a különböző követési idők és a torlódások miatt összehangolhatatlan, ezért rengeteg tartalékkapacitás üzemel a vonalakon, miközben az utasok egyenetlenséget, hosszú várakozási időket és a dugóban araszoló, értelmetlen gyorsjáratot látnak csak. Összességében tehát a hosszabb útvonal ellenére az egyenletesség javulni fog, a mai 4-es ágon pedig csúcsidőn kívül jelentősen bővül a kapacitás, hiszen az ott közlekedő autóbuszok a 105-ös mai, sűrűbb követésével fognak érkezni.
A változtatás eredményeképpen a három járatból egy viszonylat lesz a jövőben, mely 105-ös jelzéssel közlekedik Apor Vilmos tér és a Gyöngyösi utca, illetve az angyalföldi Tesco között. A járat követése reggel 5-7, napközben 10, délután 7-8 perc, hétvégén pedig 12 perc lesz. A beosztott járműtípus vegyesen IK 412 és IK415, ehhez szükség van a Kőbányán közlekedő IK 415-ös kocsik részleges kiváltására IK 260-as kocsikkal (elsősorban a 17-es és gyors 17-es vonalakon). A buszok menetidejének csökkentése érdekében új forgalomtechnikai megoldással segítik majd a járműveket: Angyalföldön a Lehel utcában a villamospályát használják majd a Róbert Károly krt. előtt mindkét irányban, emellett szigorítás várható a Vágány utcai buszsáv betartatása kapcsán is.
Az új 105-ös járat útvonala nagyjából megegyezik a mai 4-es gyorséval, azonban attól néhány ponton eltér. A buszok a mai 4-es buszhoz hasonlóan érinteni fogják bizonyos időszakokban a Tesco áruházat, emellett a budai szakaszon a buszok a 105-ös mai útvonalát veszik majd igénybe, tehát a Királyhágó tér – Németvölgyi út – Stromfeld Aurél út útvonalon érik majd el az Apor Vilmos teret. Fontos változás a 4-es gyorshoz képest, hogy a Deák Ferenc téri metróállomás érdekében a buszok mindkét irányban megkerülik az Erzsébet teret, tehát mind a Gyöngyösi utca, mind az Apor Vilmos tér felé megteszik a Bajcsy –Zsilinszky út – Erzsébet tér – Petőfi Sándor utca – József Attila utca hurkot. Az új járat természetesen a mai alapjáratok érintett megállóinak mindegyikében megáll majd.
Bevezetési időpont: 2007. szeptember 3.
A Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK) kiszolgálása
Soroksáron a logisztikai központ eddig közösségi közlekedés által kiszolgálatlan terület volt. Az üzemeltetővel létrejött megállapodás értelmében a 66-os és a gyors 66-os autóbuszok egyes menetei a Központi Raktárak végállomástól továbbközlekednek a BILK-hez. Végállomásuk a BILK területén belül kerül kialakításra. A zsúfoltság elkerülése érdekében a gyors 66-os járat délutáni betérő meneteit szóló helyett csuklós jármű teljesíti majd.
A 66-os alapjárat napközben és késő este 3-3 alkalommal munkanapokon, szombaton összesen 5, vasárnap összesen 3 alkalommal tér majd be, míg a gyorsjárat átlagosan kb. 30 percenként tér majd be a BILK-hez (reggel 15-45, délután 20-40 percenként).
Bevezetés: 2007. július 2.
Kőérberek-Tóváros kiszolgálásának javítása
A Hosszú-réti patak mentén felépült lakópark jobb kiszolgálására új autóbusz-járat indul 187-es jelzéssel. A járat a 87A minden második-harmadik menetét váltja ki és a Kőérberki út helyett a Balatoni út – Repülőtéri úton át közlekedik, ezzel a Balatoni út egyes, ma csak Volánbusz által kiszolgált megállóiban is javítva a kiszolgálást. A járat a Kosztolányi Dezső tértől Kamaraerdőig közlekedik, a Repülőtéri útról azonban betér Tóvárosba, ahol két megállópár létesül számára. A járat átlagos követési ideje csúcsidőben 30, azon kívül 60 perc lesz, munkanapokon 6 és 20, hétvégén 8 és 20 óra között közlekedik majd.
Bevezetés: 2007. augusztus 21. (ha az előkészítés csúszik, akkor is legkésőbb szeptember 3.)
Részleges típuscsere az 1-es villamos vonalán
Budapestre megérkezett a negyvenedik Combino is, így hétvégén az állomány fele a kocsiszínben pihen. Az alacsonypadlós szolgáltatás kiterjesztése és a járművek garanciális idejükben teljesített nagyobb futáskilométere érdekében hétvégén az 1-es vonalon jelennek meg a járművek. A vonal végig járható a Combinok számára, a megállók hossza is megfelelő (itt végezték a próbafutásokat a Combinokkal). Az új járművek megkímélése miatt azonban a bevezetésig a pályasüllyedéseket ki kell javítani, így ősszel néhány napos vágányzárak várhatók. A járművek nagyobb befogadóképessége lehetővé teszi az egyéb járatokhoz való hangolás javítását, ezért hétvégén 8-9 percről 10 percre módosul a járatok követési ideje – az enyhe ritkítást a járművek nagyobb befogadóképessége és a csepeli, szentendrei HÉV-ekhez, 14-es villamoshoz való hangolhatóság ellensúlyozza.
Bevezetési időpont: 2007 őszén, a vágányfelújítástól függően
Új viszonylatszámozási koncepció
A mai viszonylatjelzési rendszer több ellentmondást, átfedést mutat, ezért szükséges a járatok jelzésének kismértékű átalakítása, az ésszerűség és az átláthatóság érdekében.
A viszonylatszámozásokról a BKV, a BKSZ, a Volánbusz, a Fővárosi Önkormányzat és a VEKE között több fordulós egyeztetés zajlott le az elmúlt hónapokban, melynek eredményeként a Fővárosi Közgyűlés szakbizottsága rögzítette a viszonylatszámozási alapelveket.
A Volánbusz elővárosi járatai számára a 300 és 899 közötti számmező kerül kisajátításra, melyen belül területi elven kerülnek felosztásra a számok. Az első terület a 10-es főút térségében közlekedő buszjárat-család, melyen augusztus 1-jén kerül bevezetésre a járatszámozás a 800-as számmező felhasználásával – erről honlapunkon rövidesen részletes tájékoztatást adunk.
A BKV járatszámozásának felülvizsgálatának alapelvei a következők:
– A gyorsjáratokat ezen túl nem a keret és a piros szín különbözteti meg az alapjárattól, hanem a szám mögött található „E” betű. Az expresszjáratok hálózati szempontból már nem különülnek el a gyorsoktól (a zónázó rendszer kialakulásával a két járattípus összemosódott), így azok jelzése a gyorsokéval egyesíthető. Az új rendszerben betűtorlódás (pl. A+E) nem fordulhat elő.
– A névvel jelzett járatok beszámozásra kerülnek, a szerződéses viszonylatok esetében a név esetleges megtartása mellett.
– Az azonos jelzéssel közlekedő trolibuszok és autóbuszok, illetve villamosok és autóbuszok sok félreértésre adnak alapot, ezért az érintett autóbuszvonalak új számot kapnak – a trolibusz-autóbusz számütközések feloldása és a fizikailag is találkozó autóbusz- és villamosjáratok számának különválasztása már rövidtávon megtörténik, a teljes busz-villamos számrendszer elkülönítése azonban csak hosszabb távon esedékes.
– A viszonylatjelzés nélkül közlekedő járatok (fogaskerekű, sikló, hajójáratok) betűjelzést kapnak.
– A BKV Zrt. agglomerációs autóbuszjáratainak 300 és 899 közé történő átszámozása csak a tarifaközösség létrejöttekor történjen meg, azonban az átlós barna csík alkalmazása a továbbiakban rövidtávon sem szükséges.
– Az egyéb, hálózati szempontból ésszerűtlen járatszámok (lásd 25Agyors, mely nem betétjárat, ráadásul nem is igazán gyorsjárat) felülvizsgálata is megtörténik.
A pontos járatszámozási listát szakmai szinten a felek elfogadták, mindössze a lista menedzsmenti szintű jóváhagyása nem történt még meg a BKV-nál, így az első ütem bevezetéséről és a további részletekről még nem tudunk pontos tájékoztatást adni. Ugyanakkor, a fentiekben részletezett hálózati változtatások során már a fenti elveknek megfelelő viszonylatszámok kerültek kialakításra, közös megegyezéssel. Ez alól csak azon járatok jelentenek kivételt, melyek közlekedése rövidesen úgyis jelentősen átalakul, ezért átszámozásuk nem lett volna most értelmes (pl. 61gy, 193gy).