Lezárják a Szabadság hidat – új forgalmi rend a budai villamosoknál
A Szabadság híd mintegy két évig történő lezárása miatt augusztus 21-én átalakul a budai térség közlekedési rendszere: a pesti villamoskapcsolat elveszik, helyette pótlójáratok indulnak, több villamosvonal pedig meghosszabbodik. Az önmagában kevéssé üdvözölhető hídzár ürügyén azonban számos előremutató változás is életbe lép.
Pótlóbuszok
A Szabadság híd felújítás miatti lezárására 2007. augusztus 21-én kerül sor, ami azt jelenti, hogy a hídon legkorábban több mint egy év múlva kelhet át legközelebb bármilyen jármű, míg a híd felújítása 2009-ig tart. Így sem villamos, sem autóbusz, még személygépkocsi sem használhatja a hidat, kizárólag egy szűk gyalogossávon biztosítják az átkelési lehetőséget az építők. Emiatt a hídon közlekedő 47-es és 49-es villamosok közlekedése szünetel, a Kiskörút térsége és Újbuda között a közlekedést pedig kétféle pótlójárattal bonyolítja a lezárás ideje alatt a BKV:
– 47-49V jelzéssel közlekedik majd a „nagypótló” járat, mely a Deák Ferenc tértől az Erzsébet hídon át az Etele térig viszi az utasokat csúcsidőben 3-4, napközben 5, hétvégén 7-8 percenként. A vonalon megjelennek majd a Nógrád Volán használtan beszerzett Volvo típusú csuklós autóbuszai is, melyek kivitelüket tekintve alig térnek el a BKV-nál már megszokott típustól. Végállomását eredetileg az Urániához tervezték, azonban többek között épp a VEKE javaslatára a járat eléri a Deák Ferenc teret; Buda felől érkezve az Astoriánál jobbra kanyarodva, majd a korábbi metrópótlókhoz hasonlóan tengelyben történő visszafordulással
– 149V jelzéssel egy másik, várhatóan kisebb forgalmú pótlójárat indul, melynek egyetlen feladata a másik pótlójárat által nem érintett két megálló, a Kálvin tér és a Fővám tér helyi forgalmának Deák Ferenc térrel és Újbudával való összekapcsolása. A Deák Ferenc térről indulva a Fővám térig halad majd a Kiskörúton, majd dél felé kanyarodva a Közraktár utcán át éri el a Petőfi hidat, s a budai oldalon – a Bocskai út, a Kosztolányi Dezső tér és a Bartók Béla út érintésével – körforgalomban közlekedik. Budáról Pestre az Erzsébet hídon jár majd, így Budán a Bocskai út vonalán belül egyetlen megálló sem marad közvetlen Fővám és Kálvin téri kapcsolat nélkül, ahonnan a Csarnokot, valamint az egyetemi épületeket lehet elérni. A járat csúcsidőben 6, napközben 7-8, míg szombaton 10, munkaszüneti napokon 15 percenként közlekedik.A pótlóbuszok közlekedését elősegítendő remélhetőleg a terveknek megfelelően kiépül a közös tömegközlekedési sáv mindkét irányban a Szent Gellért rakparton, így a 7-es buszcsalád járművei és a villamospótlók a közúti forgalom zavaraitól mentesítve, a villamospályán közlekedhetnek majd.
Új autóbuszjárat
Ugyan a 47-es villamos mai utasainak nem fog rendelkezésére állni közvetlen eljutást biztosító pótlóbusz, a BKV egy új viszonylat beindításával próbálja enyhíteni a hiányt.. A Tétény-buszt váltja föl az új forgalmi renddel egyidőben debütáló új, 233E jelzésű autóbuszjárat, mely a budatétényi Rózsakert lakótelep és a Kazinczy utca, Uránia filmszínház (a gyors 239-es járat végállomása) között szállítja majd az utasokat, így a dél-budai térségnek munkanapokon egész napos közvetlen belvárosi kapcsolatot biztosít. Üzemideje hajnali 5 órától este 21 óráig tart majd. A nyár elején hivatalosan is lefektett elvek szerint átszámozott járat a Tétény-busz útvonalát követi, s részben annak mai kocsiparkjával jár majd, azonban észak felé a Szent Gellért tér után a Szent Gellért rakparton át éri el az Erzsébet hidat, s innen a gyors 239-es járat útvonalán halad egészen az Urániáig. A dél-budai térségben a járat útvonala napszakonként különböző lesz, az alábbiak szerint:
– üzemkezdettől reggel 9 óráig Campona végállomástól a Nagytétényi út – Minta utca – Dózsa György út – VII. utca – Rózsakert utca- Nagytétényi út útvonalon halad, s Campona végállomásra nem tér be, a Lépcsős utcánál áll meg legközelebb. Ellenkező irányban azonban a Lépcsős utca után Campona végállomásig közlekedik
– reggel 9 óra és délután 14 óra között a Rózsakert lakótelepre nem tér be, a Tétény-buszokhoz hasonlóan a Lépcsős utca után közvetlenül éri el Campona végállomást, illetve Camponától indulva elsőként a Lépcsős utcát éri el
– délután 14 órától a belvárosból induló autóbuszok közlekednek körforgalomban a Rózsakert lakótelepen, így a Lépcsős utcai megálló után továbbmennek a Nagytétényi út – Rózsakert utca – VII. utca – Dózsa György út – Minta utca – Nagytétényi út útvonalon Campona végállomásig.
Az autóbuszok a reggeli csúcsidőszakban 7-10, napközben 9 óráig 13-15, majd 30 percenként, délután pedig 10 percenként indulnak, hétvégén azonban nem közlekednek. A járat rózsakerti meghosszabbítása kiváltja a 14-es és 114-es autóbuszok korábbi vágányzári ütemek alatt megszokottá vált sűrítését, amelyek így a korábbi alapmenetrendjük szerint közlekednek majd a jövőben.
Meghosszabbított villamosjáratok
Egyesületünk üdvözli az új pótlási rendet, melynek keretében egy több éve dédelgetett álom is megvalósulni látszik, nevesül a Moszkva téri villamos-végállomások számának csökkentése. Üdvözöljük a koncepciót amiatt is, mert visszaigazolja, hogy sok éve tartó törekvésünk helyesnek bizonyul, irányelveink meghallgatásra kerülnek: a várost átszelő, átmérős, hosszú útvonalon közlekedő járatok a kevés átszállás miatt lényegesen vonzóbb alternatívát nyújtanak az egyéni közlekedéssel szemben, mint a szétdarabolt és elszigetelt vonalakból álló hálózat, mely az átszállásokra épít. Az éjszakai buszok megháromszorozódott utasszáma, a 7-73-as buszcsalád sikere és a szeptemberben induló új 105-ös járat kapcsán létrejött szakmai egyetértést követően újabb sikernek értékeljük ezen úton a budai villamoshálózat augusztusban esedékes átszervezését. Tekintettel arra, hogy a Fehérvári és a Bartók Béla utakon érkező szerelvények számára a Szabadság híd lezárása miatt a Batthyány tér mellett a Moszkva tér lehet – mind utasforgalmi, mind üzemi szempontok alapján – értelmes úticél, a Moszkva térre észak felől érkező, és ott végződő 56-os járat bevonásával ésszerűen alakítható ki az új hálózat.
Az új hálózatban az 56-os villamos Budafok, Városház térig hosszabbodik. Mivel azonban a budafoki ágon szükséges sűrűség elmarad a hűvösvölgyi ágon szükségestől, ezért ott a 18-as járat segíti a közlekedést; amely Hűvösvölgyig közlekedik majd. Az így felszabaduló Szent János kórházi hurokvégállomást pedig a Moszkva térre dél felől érkező 59-es járat használhatja, így az is meghosszabbított útvonalon közlekedik ezentúl, megadva a XII. kerületben található intézmények (a Városmajor utca térsége felől a Polgármesteri Hivatal, míg az Apor Vilmost tér környéke felől a Szent János kórház felé, stb.) közötti közvetlen kapcsolatot, mely a helyiek régi igénye. Jól látható, hogy a Moszkva tér tehermentesítése felé komoly lépést tesz a Főváros, mivel a jelenleg a téren végződő öt viszonylatból kettő máshol kap végállomást. Az 56-os villamos tér közepén helyet foglaló hurokvágánya felhagyásra kerül. Az intézkedéssel egyidejűleg a 118-as villamos útvonala két sűrű viszonylattal is – átszállásmentesen, egész nap – bejárhatóvá válik, így ezen járat, mely időközben eredeti feladatát elveszítette, megszűnik.
A villamosjáratok követési ideje a következőképpen alakul:
– a Savoya Park – Fehérvári út – Móricz Zsigmond körtér – Szent Gellért tér – Krisztinaváros – Moszkva tér – Hűvösvölgy útvonalon közlekedő 18-as villamosok reggel 6-9, napközben 10, délután 7-8, szombaton 10, munkaszüneti napokon 15 percenként indulnak
– a Budafok, Városház tér – Fehérvári út – Móricz Zsigmond körtér – Szent Gellért tér – Krisztinaváros – Moszkva tér – Hűvösvölgy útvonalon meghosszabbításra kerülő 56-os villamosok reggel 3-6, minden egyéb időszakban a 18-assal megegyező követési időközönként indulnak
– a János kórházig hosszabbított 59-es villamosok ma is érvényben lévő követési idők szerint indulnak majd Farkasrét felé, csúcsidőben 7-8, napközben 10 percenként
A hajnali és a késő esti időszakban a Fehérvári út és a hűvösvölgyi ág kapacitásszükségletének különbsége miatt arra a nem kifejezetten utasbarát megoldásra van kilátás, hogy a 18-as járat egyes menetei csak Döbrentei térig közlekednek, illetve Döbrentei tértől indulnak majd. Reméljük, ezt az igen barátságtalan megoldást hamarosan felülvizsgálja a közlekedési cég. Ugyanakkor az esti közlekedési rend üdvözlendő eleme, hogy a metróhoz való hangolás miatt az esti időszakban előfordul majd, hogy a villamosok a Moszkva téren néhány percet várakoznak.
Mindhárom meghosszabbított villamosjáraton Tatra típusú szerelvények fognak közlekedni, ennek járműigényét úgy elégítik ki, hogy a 28-as vonalon a Tatrákat a korábban a Nagykörúton közlekedő Ganz ipari csuklós kocsik váltják föl. Ezzel egyidőben a Nagykörúton is várható ennek a kocsitípusnak megjelenése – a 28-assal ellentétben – csatolt üzemben.
Új villamosjárat
A Fehérvári úti villamosok korábbi szállítókapacitásának biztosítása érdekében új villamosjárat indul 41A jelzéssel Budafok, Forgalmi telep és Batthyány tér között. A járat csak munkanapokon, csúcsidőben fog közlekedni 15 percenként, a 19-es és a 41-es villamosokkal összehangolt menetrend alapján. A Fehérvári úti zsúfoltság enyhítésére született olyan szakmai javaslat is a Fővárosi Önkormányzat részéről, melynek bevezetése egyelőre bizonytalan, ám mindenképpen előremutató lenne. Eszerint a 4-es villamosok egy része Budafok kocsiszínből állna ki reggelente a Nagykörútra, így Budafok, Forgalmi teleptől a városközpont irányában tudná segíteni a közlekedést. Ennek semmilyen negatív hatása nem lenne a Nagykörút forgalmára, az érintett, körülbelül 6:15 és 7:30 közötti időszakban azonban a Fehérvári út felől átszállás nélkül lenne elérhető a Nagykörút. Bízunk benne, hogy az egyértelmű fővárosi rendelkezést a BKV a szükséges infrastrukturális feltételek (elsősorban peronok) rendelkezésre állása esetén végrehajtja és akár már az ősz elejétől a pótlási rendet egy reggelente kicsit távolabbról érkező 4-es villamos is kiegészíti majd.
További változások
Az új forgalmi rendben az utasok mozgási iránya megváltozik, így az alternatív útvonalakon sűrítésekkel segíti az utazást a BKV. A főbb változások a következők lesznek:
– a 4-es és 6-os villamosjáratok maximálisan megerősített menetrend szerint közlekednek, reggel 19-19, míg délután 20-20 kiadott szerelvénnyel (ez néha Ganz csuklóst is jelent majd), ez hozzávetőleg 1,5-2 perces követési időt jelent a Nagykörúton egy irányban (a két járatot együtt kezelve)
– a 19-es villamos hétköznap csúcsidőben és napközben végig 7-8 percenként indul, így a budai rakparton csúcsidőben 3-4, napközben 5 percenként követik egymást a villamosok (41 és 41A járatokkal hangolt menetrend szerint)
– a 103-as autóbuszok a 2007-ben is érvényben lévő vágányzári menetrend szerint közlekednek, csúcsidőben 6 percenként
Összhangban a viszonylatszámozási koncepcióval
Az új közlekedési rendben felfedezhetőek már azok az elemek, melyek a VEKE által kezdeményezett új viszonylatszámozási koncepciót tükrözik. Példa erre a 233E jelzésű autóbuszjárat, mely egy, ma névvel ellátott járat beszámozásából születik, s melyen a gyorsjárati jelzés már az „E” betűvel történik. Részben épp egyesületünk figyelemfelhívásának köszönhetően a BKV korábbi szándékai ellenére végül belátta, hogy a Hűvösvölgy és Savoya Park között közlekedő villamosjáratot nem szabad az Erzsébet hídnál keresztezett 8-as autóbusszal azonos számmal ellátni, így maradt az 56-os számjelzés. Megszűnik a 118-as villamosjárat is, mely intézkedés – bár ez csak egy kedvező „melléktermék” – a számozási koncepció megvalósulását is elősegíti, hiszen hasonló jelzésű autóbuszjárat létezik Óbudán.
A villamospótló autóbuszok jelzését már több kritika érte, ezért ennek magyarázatát igyekszünk kifejteni. A döntéshozók sem mindig e két járatszámmal kívánták elindítani a két pótló járatot, azonban az egyeztetések során az utasokat legkevésbé zavaró jelzésrendet alakította ki a BKV, melyet a VEKE is támogatott. A „nagypótló” járat összevont jelzése arra hívja fel a figyelmet ugyanis, hogy a Szabadság hídi villamosok utasai alapvetően ezt a járatot vegyék igénybe a Dunán átívelő utazásaikhoz. Ugyan Budafok felé csak átszállással lehet majd eljutni, a leginkább ajánlható viszonylat a villamosok pótlására ez a járat lesz. A „kispótló” járat szerepe alapvetőn helyi jellegű, ezért elágazó, alárendelt szerepére utal a 149-es jelzés. Fórumainkon a konkrét számmal kapcsolatban is elhangzott már a több aggály, az alapjáratnál százzal magasabb jelzés azonban kiegészítő szerepre utal.
Várható hátrányok, nehézségek
Jól látható, hogy bár a legtöbb irányban alig csökken a szolgáltatás színvonala, másokban pedig kifejezetten javul, a Fővám tér környékének kapcsolatai jelentősen romlanak. Az eljutási lehetőségeket a várható torlódások sem javítják. Mint ahogy a sajtóból ismeretes, a 4-es metró építését ismét botrányok övezik, a Fővám téri állomás építése miatt a BKV-nak, illetve Fővárosnak egyszer már sikerült a térség közlekedését feleslegesen és indokolatlanul tönkretenni, a 2-es villamos elvágásával. A fővárosban élők egészen közelről érezhetik meg, hogy a rosszul megkötött szerződések, a kivitelezői érdekek előtérbe helyezése és a puha városvezetői fellépés mit jelent: az állomásépítés csúszásával késik a pesti alsó rakpart átadása, nem valósul meg az iskolakezdésre. Ezzel azonban további, igen komolynak ígérkező problémák jelentkezhetnek: a rakparti forgalom a Fővám téren át halad majd, s ebben a nehézkesen mozgó kocsisorban araszol majd mind a 2-es, mint a 149-es villamospótló járat.
A híd lezárásával kapcsolatos forgalmi rend kialakításánál a VEKE folyamatosan szorgalmazta, hogy a gyors 239-es járat egész nap közlekedjen. A döntéshozók azonban ezúttal is elzárkóztak a járat üzemidejének kiterjesztésétől, amellyel a Budaörsi úton érkező utasok belvárosi eljutási lehetőségei javulhatnának jelentős mértékben. Bízunk abban, hogy ezirányú javaslatunk ennek ellenére a közeljövőben meghallgatásra talál.
A villamosok a Szabadság hidat előreláthatóan 2008 szeptemberéig nem használhatják. Az elkövetkező egy év lehetőséget jelent a Fővárosnak, hogy a pótlási rend és a tömegközlekedési hálózat hiányosságait orvosolják, ezért kérjük, hogy a gyors 239-es járathoz hasonlóan a pótlójáratok menetrendjét se tekintsék kőbe vésettnek, hanem az iskolaszezon kezdeti tapasztalatai alapján, szükség esetén igazítsák az igényekhez, illetve a lezárás befejeztével a pótlási rend előremutató elemeit őrizzék meg.