Nyílt beismerés: brutális járatritkításra készül a BKV
A Népszabadság mai, szeptember 18-i számában a BKV vezérigazgató-helyettese megerősítette, hogy a Társaság a 2008. évi menetrendeket tartalmazó Paraméterkönyv keretein belül járatritkításokat tervez, a VEKE azonban elfogadhatatlannak tartja a tömegközlekedés visszafejlesztését: az elmúlt évek tapasztalatai alapján azonnal közleményben fordultunk a város vezetéséhez az ügyben.
A BKV-vezető akár 10 százalékot is elérő, brutális mértékű szolgáltatáscsökkentés lehetőségét is sejteti a napilap cikkében. Ez számos járat megszüntetését és szinte minden járat ritkítását jelentené, ami még felvetésként is elfogadhatatlan.
Antal Attila vezérigazgatói kinevezésekor személyesen Demszky Gábor főpolgármester és helyettese, Hagyó Miklós ígérték meg, hogy nem lesz járatritkítás, a vezérigazgató pedig ígéretet tett arra, hogy a pazarlást megszünteti és a BKV nullszaldóssá tételével teszi elkerülhetővé a szolgáltatás csökkentését. Itt az ideje, hogy a Főváros és a BKV vezetése elszámoljon: hogyan áll a BKV átalakítása, mennyi megtakarítást hoztak az intézkedések és miért kerültek ismét napirendre járatritkítások. Elfogadhatatlan, hogy a BKV az átszervezéstől remélt megtakarítások elmaradása miatt most az utasokon hajtaná be a hiányzó milliárdokat.
A két hete hirtelenjében tető alá hozott bérmegállapodás kapcsán már akkor elmondtuk: aggályos, hogy a pihenőidők átszervezése valóban fedezi-e a béremelési kiadásokat. Jeleztük, hogy a járművezetők bérezésének javítását tiszteletben tartjuk, de ez nem mehet a budapesti utazóközönség rovására, nem hozhat néhány hónapon belül járatritkítást. Tévedtünk, nem telt el még egy hónap sem, és a BKV felelős vezetője már bejelentette a járatcsökkentési szándékot.
A BKV járatritkítási szándékának különös ízt ad, hogy mindezt az Autómentes Nap előtt négy nappal, Demszky Gábor dugódíjról szóló bejelentése után két nappal jelentik be. Budapesten még mindig több tucatnyi olyan járat van, amin a zsúfoltság jelentős, 4 vagy 5 ember kényszerül egy négyzetméteren utazni, a dugódíj bevezetése épp ezért a tömegközlekedési kapacitások növelését teszi szükségessé, a járatritkításokkal egy lapon említve pedig a főpolgármester bejelentése teljesen komolytalanná válik.
A VEKE az elmúlt években számos átszervezési és ésszerűsítési javaslatot készített a tömegközlekedési hálózat átalakítására, melyek sikerrel kerültek bevezetésre, gondoljunk akár az éjszakai buszok átszervezésére, vagy legutóbb a XVI. kerületi buszhálózat átalakítására. Mi is látjuk, hogy az utasforgalmi szokások átrendeződhetnek, egyes járatok szerepe csökkenhet, míg máshol új lakóterületek nőnek ki a földből vagy épp zsúfoltak a járatok. Ezeket követni kell, ésszerű fejlesztésekkel. A BKV jelenlegi szándékai azonban nem a szolgálatatás fejlesztése irányába mutatnak, hanem a fűnyíróelv-szerinti járatritkítást tűzik ki célul.
Felszólítjuk Budapest főpolgármesterét, hogy cáfolja meg a BKV vezetőjének kijelentését és tegyen ígéretet a budapestieknek arra, hogy nem támogatja a BKV járatritkítási javaslatát, visszafejlesztés helyett a tömegközlekedés fejlesztésére törekszik és nem csökkenti a BKV szállítási teljesítményét 2008-ban.