Nagy sikert aratott a Tömegközlekedés Napja Győrött (2007)
Győr történetében először, az Európai Mobilitási Hét keretén belül, 2007. szeptember 21-én került megrendezésre a Tömegközlekedés Napja. A nap ötlete és egyes programelemei is egyesületünk győri helyi tagszervezetétől származik, amely kezdettől fogva aktívan részt vett a programok előkészítésében.
Beharangozó cikkünk az eseményről itt olvasható.
Az eseménysorozat ünnepélyes autóbusz-átadással kezdődött: a város 10 új, alacsonypadlós, győri gyártású Credo BN12 típusú autóbusszal gazdagodott. Ezt követően egész napos program indult a városháza előtti téren.
A VEKE sátra reggel 9 és este 6 óra között várta a látogatókat. A jelenlévők megismerkedhettek az egyesületünk által idén januárban készített autóbuszhálózat-átalakítási javaslattal, melynek bevezetéséért jelenleg is küzdünk. A téma meglepően sok érdeklődőt vonzott, a felmerülő kérdésekre közvetlenül a tanulmány készítői válaszoltak.
Nagy sikere volt a standon működtetett autóbusz-szimulátornak is, amely szinte végig foglalt volt. A vállalkozó kedvű látogatók igazi győri, „kisalföld volános” autóbuszt is vezethettek, persze csak a számítógép képernyője előtt ülve.
Sokan töltötték ki a VEKE vonal- és járműismereti tesztlapját: a kérdések kicsit nehéznek bizonyultak, a legjobb eredményt elért versenyző is két hibapontot szerzett. Búslakodásra semmi ok, jövőre ismét lehet próbálkozni!
A Tömegközlekedés Napján valamennyi győri helyi autóbuszjáraton menetjegy nélkül lehetett utazni. A VEKE standján jellemző volt az ehhez hasonló mondat: “tíz éve nem ültem buszon, de most kipróbálom újra”. Örömmel állíthatjuk tehát: a rendezvény elérte célját.
A Városháza elé kiállított, belülről is megtekinthető „faros” Ikarus nosztalgia-autóbusz szintén népszerű volt: az óvodás- és kisiskolás-csoportok valósággal megszállták a fedélzetet, de az idősebb, a járművön még egykor utazott, emlékező látogatók is örömmel fogadták az újratalálkozás lehetőségét.
Nagy érdeklődés övezte a Kisalföld Volán relikvia-vásárát is: a látogatók több, mint 60(!) viszonylatjelző táblát vásároltak, a bevételt a cég munkástanácsa jótékony célra fogja fordítani. A Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszéke szintén jelen volt az eseményen, ők képzéseikről, illetve aktuális kutatási témáikról tájékoztatták az érdeklődőket.
A nap legnagyobb látványossága kétségkívül a belvárosi körjárat, azaz a City-busz volt.
Egyesületünk kezdeményezése nyomán reggel 7 és este 6 óra között közlekedett a Belváros valamennyi fontos pontját felfűző autóbuszjárat. A VEKE „kalauzai” valamennyi járatot végigkísérték: bíztatták a megállókban várakozókat, hogy próbálják ki az új szolgáltatást, emlék-jegyeket osztogattak, rögzítették az utasok számát és a menetidőt. Ezen kívül kérdőíveket töltettek ki és elbeszélgettek az utasokkal, hogy az ő észrevételeiket is figyelembe lehessen venni abban az esetben, ha a jövőben a City-busz rendszeres szolgáltatássá válna. (A tapasztalatok alapján úgy tűnik, erre komoly esély van!)
Bár az első óra utasforgalma aggodalomra adott okot, a délelőtt folyamán megjelentek az utasok, és a nap végére megtelt az autóbusz: az összes felszálló száma megközelítette a 400 főt! A reggeli csúcsidőben a munkába, iskolába igyekvő utasok feltehetően nem merték feladni napi rutinjukat egy ismeretlen szolgáltatás kedvéért, de ha a City-busz rendszeresen járna, valószínűleg ők is használnák. A Kiss János utcaiaknak rendkívül tetszett, hogy nem csak a Városházától lehetett eljutni hozzájuk, hanem ők is eljuthatnak autóbusszal a város központjába (átszállás nélkül). Megdöbbentő volt, hogy mennyien utaznak a Virágpiactól a Honvéd ligetig, hogy ott átszálljanak egy másik buszra. Ez jól mutatja, hogy a jövőben a Belváros még alaposabb feltárására kell törekedni: a 7-es vonal júniusi, Révai Miklós utcai visszavágásához hasonló lépések elkerülendők. A jelenleg helyi járatokkal nem elérhető Munkácsy Mihály utcában és Eötvös parknál egyelőre alacsony volt az utasforgalom, ám az ottani néhány utas így is bizonyítja, hogy a Belváros nyugati kapuja is igényel valamilyen szintű kiszolgálást.
A nap jelentős eredménye volt az is, hogy a City-busz útvonalának legkritikusabb, leginkább torlódó szakaszáról – a Teleki László utca északi részéről – a személygépkocsik kitiltásra kerültek. Hosszabb távon érdemes lenne ezt az útszakaszt állandó jelleggel fenntartani a közösségi közlekedés számára, hiszen ezen a – különben 2 perces – útvonalon a 11-es és 16-os autóbuszok napközben rendszeresen 5-15 percig kénytelenek várakozni, ami felborítja menetrendjüket, és a más viszonylatokra átszerelő járművek miatt akár az egész város autóbusz-közlekedését megnehezíti. A Mobilitási Hetet megelőző pénteken a 11-es autóbuszok összesen 170 perc késést gyűjtöttek össze ezen a szakaszon! A Tömegközlekedés Napján ezt az időt megtakarították az utasok, és legalább ezen a napon gyorsabban érhettek célba, mint a dugót okozó személygépkocsik használói.
Győr legnépszerűbb sétálóutcájában, a Baross úton nagy meglepetést keltett a gyalogosok között (a Bajcsy-Zsilinszky úton) áthaladó autóbusz.
Jelentős utasforgalmat bonyolított volna az ide tervezett ideiglenes megállóhely, sajnálatos módon azonban a Városi Útkezelő nem járult hozzá ennek létesítéséhez. Indoklásuk szerint egy kb. 20 percenként, 10-15 másodpercig a forgalmi sávban megálló autóbusz aránytalanul akadályozta volna a személygépkocsik(!) haladását. Elszomorító, hogy éppen a Tömegközlekedés Napján ilyen érvvel tiltották le a vonal egyik leglényegesebb megállóhelyét. Az utasok nagy része fel is tette a kérdést, hogy mi értelme van annak, hogy az autóbusz keresztülhalad a sétálóövezeten, de nem áll meg.
Ettől függetlenül köszönjük a Városi Útkezelőnek az útvonal engedélyezését, a többi ideiglenes megállóhely telepítését, valamint a Teleki László utcai forgalomkorlátozó táblák elhelyezését. Hálásak vagyunk a Kisalföld Volánnak a City-busz megszervezéséért és közlekedtetéséért. Pótolhatatlan volt az Arrabona Polgárőrség közreműködése a Teleki László utca lezárásának biztosításában: megjelenésük előtt az autósok nem vették figyelembe a behajtani tilos táblát, fényképezőgéppel „posztoló” tagtársunkat pedig kis híján bántalmazták. Igen negatív példa, de meg kell említenünk, hogy a rendőrség semmilyen módon nem volt hajlandó közreműködni a rendezvény biztosításában. Köszönjük a Keret Egyesület és az önkormányzat WHO-koordinátorának alapos szervező munkáját.
A nap végén Németh Zoltán alpolgármester is gratulált egyesületünknek. Elmondta – ez számunkra újdonságot jelentett – hogy a City-buszt már ő is beígérte a választókerületében, azonban megvalósítani mindeddig nem tudta. A VEKÉ-nek viszont ez is sikerült és megelőztük őt. Természetesen a VEKE nem választási programok végrehajtásáért dolgozik de az események után reméli, hogy a Városháza tartózkodó hozzáállása végre megváltozik.
Sokszor, sok helyen hangzik el politikusok szájából, hogy javítani kell Győr tömegközlekedésén. Sajnos nagyon kevés a kézzel fogható eredmény e tekintetben: inkább szavak, protokolláris sajtócikkek, riportok jelennek meg, mintsem megvalósítható ötletek. A VEKE a továbbiakban is fellép minden olyan ötlet megvalósítása érdekében, amely nemcsak szóban „javítja” a győri közösségi közlekedést.