VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

A XXII. kerület autóbusz-hálózatának fejlesztési lehetőségei

2007-12-29
By

A XXII. kerületi Önkormányzat megrendelésére a VEKE átfogó tanulmányt dolgozott ki a kerület közösségi közlekedési problémáinak rövid távú megoldására.


A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület több XXII. kerületi fórumon is részt vett az elmúlt évek során, ahol a kerület vezetőségétől, civil szervezeteitől és lakosaitól első kézből értesült a környék legégetőbb közlekedési problémákról. A VEKE ekkor zászlajára tűzte a kerületi közösség közlekedés színvonalának javítását, melyben a XXII. kerület (Budafok-Tétény) Önkormányzatának személyében partnerre is talált. Ezen együttműködés eredményeként született meg a Budapest XXII. kerület autóbusz-hálózatának helyzete és fejlesztésének lehetőségei című tanulmány, mely elsősorban a rövid távú, minimális beruházással megvalósítható fejlesztésekkel foglalkozik.

Az 50-es busz vonala nem érne véget a szoborparknál, hanem egészen a XXII. vagy a XI. kerület központjába vinné az utasokat az idáig meghosszabbítandó autóbusz-viszonylat., Balatoni út, Budapest (forrás: Müller Péter)

Az 50-es busz vonala nem érne véget a szoborparknál, hanem egészen a XXII. vagy a XI. kerület központjába vinné az utasokat az idáig meghosszabbítandó autóbusz-viszonylat., Balatoni út, Budapest (forrás: Müller Péter)

A Budafokra meghosszabbodó 141-es nemcsak az ellátatlan, Háros utcai környéknek nyújtana közösségi közlekedést, hanem megteremtené az Etele tér és Budafok ma még hiányzó kapcsolatát is., Etele tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A Budafokra meghosszabbodó 141-es nemcsak az ellátatlan, Háros utcai környéknek nyújtana közösségi közlekedést, hanem megteremtené az Etele tér és Budafok ma még hiányzó kapcsolatát is., Etele tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A tanulmány elsősorban a kerület közösségi közlekedés szempontjából ellátatlan területeire (Panoráma út, Háros utca, külső Bartók Béla út) koncentrál, e területek autóbusszal történő ellátására tesz javaslatot. Munkánk során négy alternatív autóbusz-hálózati javaslatot dolgoztunk ki, mindegyiknek közös jellemzője, hogy az említett területeket bekapcsolja a kerület vérkeringésébe. Az egyes viszonylatok kidolgozása során kiemelt figyelmet fordítottunk a feltárandó területek úthálózatának jellemzőire, így például a szűk és borospincékkel teli Plébánia utca – Panoráma út környékére egy – megvalósulása esetén Budapesten egyedülállónak mondható – mikrobuszos viszonylat beindítását javasoltuk.

A VEKE által felvázolt új, XXII. kerületi autóbusz-hálózat azonban nem csak az ellátatlan területeken élőknek jelentene fejlesztést. Az új, illetve meghosszabbodó vonalak révén ugyanis számos olyan kapcsolat jönne létre, melyekre évtizedek óta mutatkozik igény a lakosság körében. Tervezetünk megvalósulása esetén átszállásmentes kapcsolat jönne létre Budafok és az Etele tér között, az 50-es autóbusz vonalán lakók közvetlen járattal juthatnának el XXII., illetve a XI. kerület központjába (attól függően, hogy melyik alternatíva valósul meg), valamint a 250-es busz meghosszabbításával bővülne a Savoya Park bevásárlóközpontot Budafok felől kiszolgáló autóbusz-viszonylatok köre.

A 114-es autóbusz ezentúl a Baross Gábor-telep eddig feltáratlan területeit, a külső Bartók Béla utat és a Török utca térségét is érintené. , XXII. kerület, Savoyai Jenő tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

A 114-es autóbusz ezentúl a Baross Gábor-telep eddig feltáratlan területeit, a külső Bartók Béla utat és a Török utca térségét is érintené. , XXII. kerület, Savoyai Jenő tér, Budapest (forrás: Müller Péter)

Külföldön számos helyen közlekednek mikrobuszok olyan autóbusz-vonalakon, ahol az útviszonyok nem teszik lehetővé nagyobb járművek közlekedését. Budapesten a XXII. kerületben indulhat be az első ilyen viszonylat, amennyiben a városvezetés zöld utat ad a VEKE javaslatainak. A képen egy pozsonyi kisbuszos viszonylat egyik járműve látható., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Külföldön számos helyen közlekednek mikrobuszok olyan autóbusz-vonalakon, ahol az útviszonyok nem teszik lehetővé nagyobb járművek közlekedését. Budapesten a XXII. kerületben indulhat be az első ilyen viszonylat, amennyiben a városvezetés zöld utat ad a VEKE javaslatainak. A képen egy pozsonyi kisbuszos viszonylat egyik járműve látható., Pozsony (forrás: Müller Péter)

Tanulmányunk a megrendelő Budafok-Tétény Önkormányzatánál kedvező fogadtatásra talált, és – az eddigi visszajelzések alapján – a javaslatainkkal megismerkedő kerületi lakosok többsége is egyetért az elveinkkel. Bízunk benne, hogy javaslatainkat a BKV Zrt. is felkarolja, és hamarosan viszont látjuk őket a valóságban is. Egyesületünk mindent megtesz annak érdekében, hogy a 2008. év a kerület közösségi közlekedésének fejlesztéséről, és semmiképp se annak előzetesen beharangozott leépítéséről szóljon. Reméljük, sikerrel járunk, és lesz arra lehetőségünk a jövőben, hogy a kötöttpályás (elővárosi vasút, villamos) fejlesztéseket is magában foglaló közép és hosszú távú javaslatainkat is a döntéshozók elé tárhassuk.

A kidolgozott hálózati alternatívákat szemléltető paraméterlapok és térképek megtekinthetők e linkre klikkelve, a tanulmány teljes terjedelmében pedig letölthető innen. Az esetleges észrevételeket, javaslatokat egyesületünk szívesen látja.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *