A XXII. kerület autóbusz-hálózatának fejlesztési lehetőségei
A XXII. kerületi Önkormányzat megrendelésére a VEKE átfogó tanulmányt dolgozott ki a kerület közösségi közlekedési problémáinak rövid távú megoldására.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület több XXII. kerületi fórumon is részt vett az elmúlt évek során, ahol a kerület vezetőségétől, civil szervezeteitől és lakosaitól első kézből értesült a környék legégetőbb közlekedési problémákról. A VEKE ekkor zászlajára tűzte a kerületi közösség közlekedés színvonalának javítását, melyben a XXII. kerület (Budafok-Tétény) Önkormányzatának személyében partnerre is talált. Ezen együttműködés eredményeként született meg a Budapest XXII. kerület autóbusz-hálózatának helyzete és fejlesztésének lehetőségei című tanulmány, mely elsősorban a rövid távú, minimális beruházással megvalósítható fejlesztésekkel foglalkozik.
A tanulmány elsősorban a kerület közösségi közlekedés szempontjából ellátatlan területeire (Panoráma út, Háros utca, külső Bartók Béla út) koncentrál, e területek autóbusszal történő ellátására tesz javaslatot. Munkánk során négy alternatív autóbusz-hálózati javaslatot dolgoztunk ki, mindegyiknek közös jellemzője, hogy az említett területeket bekapcsolja a kerület vérkeringésébe. Az egyes viszonylatok kidolgozása során kiemelt figyelmet fordítottunk a feltárandó területek úthálózatának jellemzőire, így például a szűk és borospincékkel teli Plébánia utca – Panoráma út környékére egy – megvalósulása esetén Budapesten egyedülállónak mondható – mikrobuszos viszonylat beindítását javasoltuk.
A VEKE által felvázolt új, XXII. kerületi autóbusz-hálózat azonban nem csak az ellátatlan területeken élőknek jelentene fejlesztést. Az új, illetve meghosszabbodó vonalak révén ugyanis számos olyan kapcsolat jönne létre, melyekre évtizedek óta mutatkozik igény a lakosság körében. Tervezetünk megvalósulása esetén átszállásmentes kapcsolat jönne létre Budafok és az Etele tér között, az 50-es autóbusz vonalán lakók közvetlen járattal juthatnának el XXII., illetve a XI. kerület központjába (attól függően, hogy melyik alternatíva valósul meg), valamint a 250-es busz meghosszabbításával bővülne a Savoya Park bevásárlóközpontot Budafok felől kiszolgáló autóbusz-viszonylatok köre.
Tanulmányunk a megrendelő Budafok-Tétény Önkormányzatánál kedvező fogadtatásra talált, és – az eddigi visszajelzések alapján – a javaslatainkkal megismerkedő kerületi lakosok többsége is egyetért az elveinkkel. Bízunk benne, hogy javaslatainkat a BKV Zrt. is felkarolja, és hamarosan viszont látjuk őket a valóságban is. Egyesületünk mindent megtesz annak érdekében, hogy a 2008. év a kerület közösségi közlekedésének fejlesztéséről, és semmiképp se annak előzetesen beharangozott leépítéséről szóljon. Reméljük, sikerrel járunk, és lesz arra lehetőségünk a jövőben, hogy a kötöttpályás (elővárosi vasút, villamos) fejlesztéseket is magában foglaló közép és hosszú távú javaslatainkat is a döntéshozók elé tárhassuk.
A kidolgozott hálózati alternatívákat szemléltető paraméterlapok és térképek megtekinthetők e linkre klikkelve, a tanulmány teljes terjedelmében pedig letölthető innen. Az esetleges észrevételeket, javaslatokat egyesületünk szívesen látja.