Növekvő utasszám mellett ritkuló járatok?
A BKV 2007. évi beszámolójából kiderült, hogy a cég hamis kommunikációjában oly sokszor hangoztatott jelentős utasszám-csökkenés helyett a tények nemhogy csökkenést, hanem az utasszám növekedését mutatják. Ez alapján a VEKE felszólítja Hagyó Miklós főpolgármester-helyettest, hogy adja fel járatritkítási programját.
2007 őszén Regőczi Miklós, a BKV kommunikációs vezérigazgató-helyettese a járatritkításokat alátámasztani szándékozó nyilatkozatában (Népszabadság, 2007.09.19.) azt állította, hogy 8 százalékkal kevesebben utaztak a BKV járatain, mint egy évvel korábban. A tények azonban ismét rácáfoltak a BKV kommunikációs vezetőjének állításaira: a cég hivatalos 2007. évi beszámolójából utasszámcsökkenés egyáltalán nem olvasható ki, az utasszám növekedése viszont annál inkább.
A BKV 2007. évi utasszámadatai alapján egyértelműen látszik, hogy a járatritkítások sokszor hangoztatott ideológiai hátterének már a legfőbb alapvetése is hamis: nem igaz, hogy csökken az utasszám és ezért lenne szükséges a járatok számának csökkentése. Látszik, hogy miközben a BKV sokadszorra következmények nélkül hagyott, hamis kommunikációja hónapok óta utasszámcsökkenésről, drasztikus, 8 százalékos utasfogyásról beszél, a valóságban semmiféle csökkenési trendről nincs szó. Sőt, az autós közlekedés egyre nehezebb körülményei miatt a budapesti tömegközlekedést használók száma már a BKV tényadatai szerint is növekszik, ráadásul a 2%-os utasszám-növekedés a ritkítás és megszüntetés által leginkább fenyegetett autóbuszjáratokon is megfigyelhető.
Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes, illetve Regőczi Miklós nyilatkozataiból az elmúlt hónapokban az utasszám csökkenésére hivatkozva egy, számításaink szerint kb. 40 buszjárat megszüntetését jelentő járatritkítási program sejlett fel. A fenti tények, az egyértelmű és félreérthetetlen utasszám-növekedés csak megerősítették, amit eddig is tudtunk: Budapesten nincs helye járatritkításnak, nincs helye a BKV szolgáltatási színvonalát rontó intézkedésnek.
A VEKE az utasszám-növekedés ismeretében nem tart elfogadhatónak semmiféle járatritkítási és járatmegszüntetési programot, mivel minden ilyen szándék a budapestiek érdekeivel egyértelműen ellentétes és a budapesti tömegközlekedés minőségének további leromlását, a zsúfoltság és a közúti torlódások növekedését okozza, ezzel tovább rontva a város amúgy is kritikus levegőszennyezettségi mutatóit. Ezúton felszólítjuk Hagyó Miklós főpolgármester-helyettest, hogy a tényeket látva adja fel a járatritkításokra vonatkozó elképzeléseit, és tegyen le járatmegszüntetési programjáról. Azt kérjük, hogy a 2008. évi Paraméterkönyvben a jelenlegi kínálat, azaz a jelenlegi teljesítményszint megtartása mellett a vonalhálózat ésszerű és átgondolt, valóban az utasok igényeinek megfelelni tudó fejlesztésére és átszervezésére nyíljék mód, melyhez a VEKE – ahogy az elmúlt években, például az éjszakai buszjáratok vagy a 7-es buszcsalád, illetve számos kerületi hálózat sikeres átszervezése során is tette – ezúttal is együttműködést és partnerséget ajánl.
A leggyakoribb ellenérv felvetéseinkre a pénzhiány szokott lenni, ezért megismételjük, amit korábbi nyílt levelünkben Hagyó Miklós felé már jeleztünk: a járatritkításokkal elérhető megtakarításokat a botrányos használtbusz-tender bukásával felszabaduló forrás ellensúlyozza.