MegdÅ‘lt az utolsó “érv” is: a járatritkÃtások indokolhatatlanok
A FÅ‘városi Közgyűlés márciusi rendes ülésén született határozatok alapján a LevegÅ‘ Munkacsoport és a VEKE közös sajtóközleményt adott ki a tervezett járatritkÃtások kapcsán.
MegdÅ‘lt az utolsó „érv” is: a járatritkÃtások indokolhatatlanok
Új források a közösségi közlekedésre Budapesten!
A FÅ‘városi Közgyűlés csütörtöki ülésén ellenzéki kezdeményezésre, de Demszky Gábor fÅ‘polgármester támogatása mellett rendkÃvül elÅ‘remutató határozatokat hozott: a metróberuházással összefüggÅ‘ AAM tanácsadói szerzÅ‘dések a jövÅ‘ben nem a BKV működési kasszájából kerülnek finanszÃrozásra, a tehergépkocsik behajtási dÃjából származó bevétel pedig átcsoportosÃtható a közösségi közlekedés fejlesztésére. A lényegében a civil szervezetek javaslatait befogadó döntéssel végleg kiderült, hogy van lehetÅ‘ség újabb külsÅ‘ források bevonására és belsÅ‘ források felszabadÃtására is. Romokban hever tehát az az érvelés, hogy a BKV üzemi teljesÃtményét kell megcsonkÃtani a hiányzó pénz elÅ‘teremtése érdekében. A feltárt források és következményeik együttesen máris olyan összegekkel segÃthetik meg a BKV működésének finanszÃrozását, hogy végre lehetÅ‘vé válik Hagyó Miklós szakmailag egyébként is elfogadhatatlan járatritkÃtási terveinek elfelejtése, és teljesÃtménycsökkentés helyett ésszerű hálózat-átalakÃtásokkal a meglévÅ‘ teljesÃtményszintet legalább megtartó paraméterkönyv kidolgozására kerülhet sor.
A járatritkÃtások elutasÃtottsága egyértelmű, soha nem látott egység kovácsolódott össze a tervezett intézkedések ellen: sorra hozzák a tiltakozó és elutasÃtó határozataikat a kerületek, sorra tiltakoznak a szakmai civil szervezetek, a lakosság különbözÅ‘ csoportjait képviselÅ‘ érdekvédelmi szervezetek, a szakszervezetek, és spontán lakossági tiltakozások is szervezÅ‘dnek. Van-e értelme ilyen helyzetben tovább erÅ‘ltetni a járatritkÃtásokat Budapest lakosságával szemben?
A városvezetés hétfÅ‘i kabinetülésén születik újabb döntés a drasztikus járatritkÃtási tervek sorsáról. Azonban a FÅ‘városi Közgyűlés új helyzetet teremtett, ezért itt az ideje, hogy a városvezetés végre kimondja: nem helyezkedik szembe Budapest lakosságával, és semmilyen járatritkÃtást nem támogat, legyen az akár 1, 3 vagy 6 milliárd forintos csomag.
A feltárt források csak a jéghegy csúcsát jelentik. Bebizonyosodott, hogy az önkormányzat és a BKV háza táján még komoly százmilliókat és milliárdokat lehet találni. Az évek óta változatlan mértékű, ráadásul Szegeddel vagy Debrecennel ellentétben a közös kassza közelébe sem kerülÅ‘ parkolási dÃjbevételek pedig további lehetséges forrást jelenthetnek a közösségi közlekedés finanszÃrozására. A közlekedési rendszer szervezeti felépÃtését is érdemes újragondolni.
A BKV stabil működése nem az egyik cég ügye a sok közül, hanem az egész város ügye – a FÅ‘városi Közgyűlés mostani döntései alapján talán végre megszületik ez a felismerés a város vezetÅ‘iben is. EbbÅ‘l pedig egyértelműen következik, hogy a BKV finanszÃrozási problémáit nem járatritkÃtással, hanem a tömegközlekedési járművek forgalmi elÅ‘nyben részesÃtésével, a cég felesleges kiadásainak megszüntetésével, a közösségi közlekedésre fordÃtott források növelésével, új bevételi lehetÅ‘ségek megtalálásával kell megoldani. Ebben a munkában a civil szervezetek teljes támogatásukról biztosÃtják a városvezetést.
Budapest, 2008. március 28.
Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület