A BKV klímája: van még hova fejlődni
Vajon volt-e hatása a VEKE nyílt levelének? Megfogadja-e végre a BKV bárkinek is a tanácsait? Megmozdítja-e magát a nyomásgyakorlás hatására? Képes-e egyáltalán a cég kezelni a helyzetet? Egy tanulságos nap.
Május 27-én kelt nyílt levelünk, melyet a BKV megbízott vezérigazgatójához, Balogh Zsolthoz címeztünk, már kiadásának napján komoly intézkedéseket váltott ki. A Hungária kocsiszín felbolydult, a Nagykörútról azonnal berendelték a nélkülözhető, klímával még nem felszerelt Combinokat és helyettük Ganz csuklósokat küldtek ki. Egyúttal felgyorsították a klímaegységek beszerelését. Ezzel egy időben persze a szokásos, a mostani menedzsment számára elmaradhatatlan kommunikációs puffogást is előadták, önbizalomhiányra mindig jól jön egy ilyen.
Eltelt egy hét és a VEKE immár szokásos módon nyakába vette a várost, hogy leellenőrizze, igaz-e a BKV múltidéző és valljuk be, kissé megmosolyogtató állítása, miszerint “felkészültek a melegre”. Arra is kíváncsiak voltunk, vajon az általunk javasolt intézkedéseket megtették-e.
A mérés maga nagyon egyszerű volt, felírtuk, melyik járműben működött a klímaberendezés és melyikben nem. Természetesen csak olyan kocsikat néztünk, amelyekben van klímaberendezés. Rendkívül megengedőek voltunk, mivel főleg a buszok jelentős részében a klíma hatásfoka igen gyenge volt, de mi ezeket is a „működik” kategóriába soroltuk, díjazandó a szándékot. A mérésre június 3-án, kedden délután 13:30 és 16:30 között került sor. A hőmérséklet árnyékban 27-30 fok, napon 34-36 fok volt, a Volvo buszok beépített műszerfali kijelzője stabilan 31 fokot jelzett a külső hőmérsékletre a teljes mérési időszak alatt. A fülledt idő miatt a hőérzet ennél pár fokkal magasabbra adódik. Igazából tehát nem volt egy különlegesen erős kánikulai nap, így a klímaberendezéseknek sem kellett megszakadniuk. Pedig lesz még bőven olyan nap amikor ennél jóval melegebb lesz. Lássuk hogyan teljesítettek.
BKV Combino flotta
A Combinokban még nagyon új a klíma, mondhatni bejáratósak. Vannak is problémák, amelyeknek viszont hamarosan meg kell oldódniuk, mivel a BKV kommunikációja, meglepő fordulattal változtatva az évekig hangoztatott álláspontján, immár az élére kíván állni a légkondiügynek. Igyekezniük kell, az új “Combinos Jégkorszak” eljöveteléig már csak egy hetük van.
A Nagykörúton dolgozó sárga hernyók közül ezúttal 32-t néztünk meg, közülük háromba nem volt még beszerelve a klíma (ellentétben a BKV kommunikáció nagyhangú vállalásával), két villamosban pedig a három légkondi-egység közül az egyik nem működött. A többiben viszont – és ennek nagyon örülünk! – immár előírásszerűen dolgoztak a hűtőberendezések, a hangosbemondó pedig folyamatosan tájékoztatja az utasokat, hogy az ablakok zárva tartandók. Zárva is tartják. Ha ez így megy tovább, a végén a VEKE egy újabb, több éve tartó harca zárul sikerrel! Árnyalja a helyzetet, hogy a szelektív ajtónyitás funkciót még sokszor nem használják, az automatikus visszacsukásról pedig továbbra sem akarnak hallani, jelentősen rontva ezzel a légkondi hatásfokát és növelve a fogyasztását.
Korántsem ilyen szívderítőek az állapotok az autóbuszok esetében.
BKV csuklós Volvók:
42-ből 13-ban nem működött a klimatizálás. Ez nem sokkal jobb eredmény, mint a két évvel ezelőtti mérésünk, azaz kimondható, hogy minden harmadik buszban nem megy a klíma. Sajnos, a BKV buszklíma ügyben nem volt képes érdemben fejlődni az elmúlt két év alatt. Most már ki sem írják a kocsira, hogy a klíma nem működik benne. A helyzetet tovább rontja, hogy sok kocsiban a klímaberendezés igen gyengén muzsikált, vagy egyenesen a kettőből az egyik nem is működött (de mi az áldott jó szívünk miatt ezeknek is “üzemelt” minősítést adtunk), tehát valójában a helyzet a két évvel ezelőttihez képest jottányit sem változott. Az utasok ezekben a kocsikban nyitogatták is az ablakokat. Jó pont a sofőröknek, hogy a végállomásokon törekedtek az ablakok zárására. Ugyanakkor a jól működő klímával közlekedő buszokban az utasoknak eszük ágában sem volt kinyitni az ablakot!
Rendszám | járat | klíma | ablakok | Rendszám | járat | klíma | ablakok |
FJX-186 | 9 | N | nyitva | FKU-940 | 73 | ü | zárva |
FJX-190 | 7 | N | nyitva | FKU-943 | 7 | ü | zárva |
FJX-193 | 7 | ü | zárva | FKU-944 | 73 | ü | zárva |
FJX-195 | 7 | ü | nyitva | FKU-945 | 73 | N | nyitva |
FJX-196 | 7 | ü | nyitva | FKU-947 | 9 | ü | nyitva |
FJX-197 | 73 | ü | zárva | FKU-948 | 9 | N | nyitva |
FJX-199 | 7 | ü | zárva | FKU-949 | 7 | ü | nyitva |
FJX-203 | 7 | N | nyitva | FKU-950 | 73 | N | nyitva |
FJX-207 | 9 | ü | nyitva | FLR-700 | 73 | N | nyitva |
FJX-208 | 9 | N | nyitva | FLR-710 | 73 | N | nyitva |
FJX-209 | 9 | N | nyitva | FLR-711 | 73 | ü | zárva |
FJX-210 | 9 | N | nyitva | FLR-713 | 73 | ü | zárva |
FJX-211 | 73 | ü | zárva | FLR-714 | 73 | ü | zárva |
FJX-213 | 7 | ü | zárva | FLR-715 | 73 | ü | zárva |
FJX-214 | 73 | ü | nyitva | FLR-717 | 73 | ü | zárva |
FJX-216 | 7 | N | nyitva | FLR-722 | 85 | ü | zárva |
FJX-217 | 7 | ü | nyitva | FLR-735 | 85 | ü | zárva |
FJX-218 | 7 | ü | zárva | FLR-739 | 85 | ü | zárva |
FJX-224 | 7 | ü | nyitva | FLR-740 | 200 | ü | zárva |
FJX-235 | 73 | N | zárva | FLR-743 | 200 | ü | zárva |
FKU-928 | 103 | ü | zárva | FLR-747 | 200 | ü | zárva |
(FJX: első 50 db, de utólag, utoljára kaptak légkondit, FKU: második 50 db, gyárilag légkondival, FLR: harmadik 50 db, gyárilag légkondival)
A BKV tehát leszerepelt, nézzük az alvállalkozókat. A kép vegyes.
Nógrád Volán csuklós Volvók:
4-ből 3-ban nem működött, a maradék egyben is gyenge volt, a sofőr panaszkodott is rá, hogy hiába töltötték fel hétfőn, máris hatástalan. Ez csúnya bukás. De legalább ott volt nyitva az ablak, ahol kellett. A többi, a vonalra kiadott kocsijukban (Volvo 5000-es széria) nincs is klíma, helyette a svéd gyártmányú kocsiban egy másik skandináv specialitást, a szaunát élvezhetik az utasok.
Rendszám | járat | klíma | ablakok | Rendszám | járat | klíma | ablakok |
JOX-714 | 47-49V | N | nyitva | KVW-970 | 47-49V | ü | zárva |
JOX-715 | 47-49V | N | nyitva | KVW-972 | 47-49V | N | nyitva |
(JOX: ex athéni kocsik, KVW: ex genfi kocsik)
Nógrád Volán szóló Alfa Localók:
15-ből „csak” 3-ban nem működött. Az eredmény még jónak is látszódhat az előbbiekhez képest, ám ha hozzávesszük, hogy további 5 kocsinál a működő klíma mellett is nyitva voltak az ablakok, akkor kijelenthető, hogy a kocsik több, mint felében nem megfelelő a szolgáltatás. Azt, hogy a Nógrádos sofőrök miért nem csukják vissza az ablakot a végállomáson, nem sikerült kiderítenünk.
Ennek a busznak az egyik típushibája, hogy az ajtótáblák rögzítése nem sikerült valami megbízhatóra. Mi is találkoztunk olyan kocsival (KTK-395), amelyiknek kinyomódott a helyéről az egyik ajtaja. A járművezető ugyan kért szerelőt emiatt a Baross térre, de továbbra is szállított utast. Bár nemrégiben történt egy ilyen eset, szerencsére most utas nem esett ki az ajtón.
Rendszám | járat | klíma | ablakok | Rendszám | járat | klíma | ablakok |
JUX-018 | 170Gy | N | nyitva | KTK-396 | 30 | ü | zárva |
JUX-020 | 147 | ü | nyitva | KTK-397 | 30 | ü | zárva |
JUX-021 | 120 | N | nyitva | KTK-399 | 30 | ü | zárva |
JUX-024 | 170Gy | ü | nyitva | KTK-400 | 30 | ü | zárva |
JUX-025 | 147 | ü | zárva | KTK-401 | 30 | ü | nyitva |
JUX-026 | 147 | ü | nyitva | KTK-402 | 30 | ü | nyitva |
KTK-391 | 30 | ü | zárva | KTK-403 | 30 | ü | zárva |
KTK-395 | 30 | N | nyitva |
VT Transman szóló Alfa Localók:
11-ből 9 működött, az ablakkérdés is rendben volt, ezzel a virtuális versenyt ez a szolgáltató nyerte.
Rendszám | járat | klíma | ablakok | Rendszám | járat | klíma | ablakok |
KLN-090 | 150 | ü | zárva | KXM-018 | 14 | ü | zárva |
KLN-096 | 150 | ü | zárva | KXM-025 | 14 | ü | zárva |
KLN-097 | 250 | N | nyitva | KXM-033 | 14 | ü | zárva |
KOE-148 | 58 | ü | zárva | KXM-036 | 40Gy | N | nyitva |
KPN-954 | 250 | ü | zárva | KXM-042 | 114 | ü | zárva |
KXM-007 | 58 | ü | zárva |
Megállapíthatjuk, hogy a klímaberendezések karbantartásával a legtöbb buszos cég továbbra is hadilábon áll. Különösen igaz ez a BKV-ra és a Nógrád Volán csuklós flottájára. A hírek szerint ugyan utántöltik a klímaberendezéseket gázzal, ám a tömítettséget szinte soha nem ellenőrzik, ami miatt a kg-onként legalább 1500 Ft-ot érő gáz a levegőbe távozik. Túl azon, hogy ez pénzkidobás, a hűtőközeg nélkül a klímaberendezés sem működik megfelelően és az utasok is káromkodnak, még a környezetvédelemnek is adnak ezzel egy pofont.
A továbbiakban is kiemelten kívánunk foglalkozni ezzel a területtel. A közösségi közlekedés versenyképessége folyamatosan romlik, az utasokat megtartani pedig csak megbízható, magas szintű szolgáltatással lehet. Ennek egyik alap eleme a komfort, melybe az új feljesztésű, alacsony padlós, kényszerszellőzésre nem alkalmas járműveknél a klimatizált utastér mindenféleképpen beletartozik.