Az 1-es és 3-as villamos-hosszabbÃtás: nagy költség – kis haszon
Elhibázott és túlárazott a fővárosi villamos nagyprojekt. A Fővárosi Közgyűlés mai döntésével nagyvonalúan elpocsékolni készül 44 milliárd forintnyi uniós forrást: az 1-es és 3-as villamos fejlesztéséről szóló nagyprojekt ugyanis mindennek nevezhető, csak hatékonynak és szakmailag megalapozottnak nem.
A projekt 44 milliárd forintos, egy metróvonal meghosszabbÃtásához elegendÅ‘ keretébÅ‘l csupán két villamosvonal részleges felújÃtására és a két vonalon összesen kevesebb, mint 2 kilométer hosszban néhány megállónyi céltalan vonalhosszabbÃtására futja. Jól jellemzi a költségek eltúlzottságát, hogy mÃg a BKV 2008-ban zajló vágányfelújÃtásainak ára egy kilométerre vetÃtve technológiától függÅ‘en 400-700 millió forintba kerül, addig az uniós projektbe ugyanezt másfél milliárd forintért árazzák. A megbocsáthatatlan pazarlást mutatja az is, hogy az 1-es villamos vonalán Dél-Pesten a mindössze 7 éve telepÃtett áramellátási rendszer cseréjét is tervezik, milliárdokért. Korábban már számos szakértÅ‘ és még városvezetÅ‘k is bÃrálták a kilométerenként 1,5 milliárd forintba kerülÅ‘, a lakosságnak szinte semmit nem nyújtó beruházást. A projekt elÅ‘készÃtését irányÃtó Hagyó Miklós fÅ‘polgármester-helyettes azonban a már egy éve ismert kritikák ellenére a füle botját sem mozgatta: a FÅ‘város 2013-ig tervezett legnagyobb felszÃni tömegközlekedési beruházása egyszerre kicsinyesen kÃnos és elképesztÅ‘en pazarló maradt.
A projekt az utasoknak keveset nyújt: a korábbi tervek szerinti villamosbarkácsolás helyett épp a VEKE által kiharcolt pár új alacsonypadlós villamoson és a felújÃtott megállóhelyi perontetÅ‘kön kÃvül az újdonságot jelentÅ‘ vonalhosszabbÃtások alig magyarázhatók, hiszen a semmibe vezetnek.
Az 1-es villamos Lágymányosi hÃdon történÅ‘ átvezetése tÃz éve is késÅ‘ lett volna, azonban a vonalat legalább a Fehérvári útig meg kéne épÃteni, ahol csatlakozhatna az ott közlekedÅ‘ meglévÅ‘ villamosjáratokhoz és a kelenföldi lakótelephez. A legfÅ‘bb dél-budai célpontok és kapcsolatok elÅ‘tt a villamost megállÃtani védhetetlen és értelmetlen, ráadásul a pazarlás egyik újabb budapesti emlékhelyeként megépülÅ‘ Budafoki úti végállomás potom 750 millió forintba kerül, miközben nyilvánvaló, hogy a vonal további meghosszabbÃtása rövid távon elkerülhetetlen.
A 3-as villamos Pesterzsébeten tervezett egymegállós meghosszabbÃtásával egy a gond: nagy Ãvben elkerüli az utasokat és Pesterzsébet központját, miközben mára a tervekbÅ‘l is kiolvasható, hogy a Török Flóris utca – Topánka utca nyomvonal sokkal szerencsésebb lenne, hiszen 25%-kal több utast hozna a villamosra. A projekt jelenlegi változata egy érthetetlen és hibás közlekedési koncepció mentén épp az utasokat kerüli el.
A villamosprojekt felülvizsgálata elkerülhetetlen, az uniós források elherdálását nem lehet hagyni, a hibás koncepciójú terveket pedig újra kell gondolni. A túlárazások megszüntetésével az 1-es és 3-as villamosok korrekt, az utasok érdekét végre figyelembe vevÅ‘ fejlesztése lehetséges – ehhez azonban a civilek és a képviselÅ‘k évek óta tartó ignorálása helyett végre érdemi válaszokra és vizsgálatokra van szükség.
Kérjük tehát a FÅ‘városi Közgyűlést, küldje vissza átdolgozásra a projektet annak érdekében, hogy ne a hazai vagy az uniós pályázatértékelÅ‘k várható kÃnos kérdései után, temérdek idÅ‘t elpocsékolva kelljen majd ugyanezt megtenni. Úgy gondoljuk, végre olyan közlekedési beruházást kell Budapesten megvalósÃtani, amire a város vezetése 5-10 év múlva is büszke lehet lakosai és a nemzetközi közvélemény elÅ‘tt és ami miatt nem kell szégyenkezni már az elÅ‘készÃtés során. Ne szalasszuk el ezt az esélyt, ne öntsük a szűkös EU forrásokat és újabb önrész-milliárdokat értelmetlen beruházásokba!