Nonszensz: közel egy évig lezárják a budai rakparti villamosvonalakat
Szombattól a 19-es, 41-es és 41A villamosok közel egy éven át nem érik el a Batthyány téri végállomásukat, a metrót, a HÉV-et és számos buszvonalat. A belváros villamoshálózata így szinte teljesen használhatatlanná válik, ugyanis a mostani lezárás mellett több mint egy éve nem közlekedik végig a pesti rakparton a 2-es villamos és nem közlekednek a kiskörúti 47-es és 49-es járatok sem. A VEKE átgondolatlannak és rendkívül károsnak tartja a belváros három ilyen forgalmas villamostengelyének lezárását, hisz az útlezárások mellett így a tömegközlekedést is ellehetetlenítik az építkezések.
Bár többször szóvá tettük, a budai főgyűjtő csatorna tervezésénél is fittyet hánytak az építkezés idején kialakuló káoszra, a villamosközlekedés fenntartására. A csatornát nem lett volna szabad úgy megtervezni, hogy építése során ne csak a fő észak-déli utakat, hanem a budai rakparti villamost is közel egy évre le kelljen zárni – jóval hosszabb időre, mint egy egyszerű pályafelújítás időtartama. A munkák összehangolatlansága tovább súlyosbítja a lezárás hatását, hiszen Dél-Budáról ezentúl nem csak a Szabadság hídon át Pestre, hanem a Duna mentén Észak-Budára sem közlekedik majd a villamos. Ugyanilyen problémát okoz a belváros észak-déli átjárhatóságában a lezárás: egyidejűleg a budai és a pesti rakpart mentén sem jár a villamos.
Emlékeztetőül: a 2-es villamost a Fővám téri aluljáró építésének teljes időtartama alatt lehetett volna közlekedtetni, a belváros fontos villamosvonalát mindössze kivitelezői érdekek és egy elenyészően kis megtakarítás miatt zárták le. Eközben a Szabadság hídon a villamosközlekedés megindítása várhatóan a Fővám téri késés miatt a korábban beígért decemberi időponthoz képest is tovább csúszik, pedig a hídon már így is 13 hónapja nem megy át a villamos.
Még ha a 4-es metró elavult terveivel nem is értünk egyet, belátjuk, nagyberuházásokra egy ekkora városban szükség van. Azt azonban nem tartjuk elfogadhatónak, hogy más európai városok gyakorlatával szöges ellentétben a lezárások a kötöttpályás közlekedés jelentős korlátozásával járnak együtt. Ez nem csak azért gond, mert az utasokat a villamosok helyett használhatatlanul lassú és a dugóban araszoló villamospótló buszok szállítják, hanem azért is, mert a dugóban rekedt és joggal elégedetlen autósoknak nincs alternatívájuk. Minden forgalomkorlátozás védhetőbb és elfogadtathatóbb lenne, ha a villamosok zavartalanul tudnák elszállítani utasaikat – köztük akár a dugót villamosra cserélő autósokat is. Az ésszerű közlekedésszervezés helyett azonban csak átgondolatlan, a várost bénító, a tömegközlekedést ellehetetlenítő és utasriasztó lezárásokkal találkozunk. A városvezetésnek még van módja a helyzeten változtatni: javasoljuk, hogy a 19-es és 41-es villamosok lezárásának időtartamát a beruházás egyes ütemeinek átgondolásával rövidítsék le. Szükségesnek tartjuk a hathatós városvezetői fellépést a Szabadság hídi villamos mihamarabbi újraindítása érdekében is.