Elfogadták a Paraméterkönyvet – beszámoló a bizottsági ülésről
Április 22-én, szerdán elfogadta a Fővárosi Önkormányzat Városüzemeltetési Bizottsága a BKV 2009. évi Paraméterkönyvét, melyben számos előremutató hálózati és menetrendi változás található, és végre több VEKE-javaslat is bevezetésre kerülhet.
A Paraméterkönyv előterjesztett változatát összefoglaló cikkünkben foglaltakhoz képest néhány kisebb módosítással, de lényeges változások nélkül fogadta el a Paraméterkönyvet a Főváros szakbizottsága. (A hivatkozott cikkünket a bizottsági ülésen elfogadott változásokkal frissítettük, így egységes szerkezetbe foglalva követhetők belőle a paraméterkönyvi változások.)
A XI. és a XXII. kerületek javaslatára egy olyan, a VEKE által is támogatott módosítással egészült ki a Paraméterkönyv, mely szerint a 150-es és 250-es autóbuszok augusztus 22-étől a Kosztolányi Dezső tér helyett a Fehérvári útig közlekednek. A változtatás hatására Kelenvölgy felől, illetve Őrmező felől csúcsidőn kívül is elérhetővé válik a nagykörúti villamosvonal, a környékbeli piac és rendelőintézet. A XXII. kerület azt javasolta, hogy az Arany János úti lakótelep kiszolgálásának javítására a 250A autóbusz kora esti üzemzárása jelentősen bővüljön, az elfogadott javaslat szerint az utolsó járat a Savoya Parktól a mai 18:22 helyett 20:02-kor fog indulni.
A XV. kerületi lakossági tiltakozások nyomán olyan javaslatot fogadott el a Bizottság, mely szerint a 225-ös autóbusz munkanapokon napközben, a két csúcsidő között is közlekedik majd augusztustól, 15 percenként.
A bizottsági ülésén a VEKE javaslatára elfogadták, hogy a Paraméterkönyv bevezetését követően egy új zsúfoltságkezelési programot kell indítani, mind a nappali, mind az éjszakai járatok tekintetében, mivel számos járaton tapasztalható zsúfoltság.
Szóvá tettük az 1-es villamos hétvégi típuscseréjének elmaradását is, hiszen a Paraméterkönyvben évek óta Combino szerepel ebben az időszakban, az akadálymentesség, az utazási komfort javítása és a HÉV-ekhez jobb hangolást adó 10 perces követés biztosíthatósága érdekében.
A BKV jelenlévő infrastruktúra főmérnöke elfogadhatatlan és többségében valótlan érvekkel próbálta magyarázni a magyarázhatatlant. Bízunk abban, hogy a bizottsági ülésen elhangzottak alapján a BKV úrrá lesz saját kifogáskeresőin és megvalósítja ezt a régóta húzódó fejlesztési lépést.
A Paraméterkönyv elfogadása kapcsán hangot adtunk annak, hogy a járművek műszaki állapotának drasztikus leromlását tolerálhatatlannak tartjuk. 2009 első negyedévében az előző év hasonló időszakához képest 43 százalékkal volt magasabb a műszaki hibából eredő menetkimaradások száma, mely mérték bizonyosan nem magyarázható kizárólagosan a járművek életkorának növekedésével, és melyet csak részben képes tompítani az a számos tartalékjármű, mely a kimaradó járatok pótlására áll rendelkezésre és melyek létesítését a VEKE természetesen üdvözli.
Különösen rossz a helyzet az IK-405-ös midibuszok tekintetében, hiszen a tömeges és rendszeres meghibásodásaik miatt a 16-os buszcsalád és a 27-es vonal közlekedése teljesen kiszámíthatatlan, és ez szinte minden nap elégedetlenséget, zsúfoltságot, jogos utaspanaszokat szül.
A VEKE azt javasolja, hogy a BKV következő járműbeszerzésekor, legyen az közvetlen vagy közvetett (alvállalkozón keresztül történő), a Várban és a Gellérthegyen közlekedő midiflotta lecserélésére kerüljön sor. A BKV nemrégiben felmondta a Nógrád Volánnal kötött szerződését, mely a 20E vonalon közlekedő csuklós autóbuszok alvállalkozói üzemére vonatkoztak, ezért azt javasoltuk a bizottsági ülésen is, hogy ezt a forrást midibuszokra fordítsák. Lakos Imre, a bizottság elnöke, illetve a BKV jelenlévő vezetői nyitottak voltak a javaslatra, ezért rövidesen az ezzel a kapcsolatos álláspontunkat részletesen is kidolgozzuk.
Felhívtuk a figyelmet a fejlesztések folytatásának szükségességére, hiszen még a város számos területén van mód a közösségi közlekedési hálózat jobbítására, finomítására, az átszállások számának csökkentésére.
A Városüzemeltetési Bizottság ülése kapcsán kiemelendő még, hogy a buszközlekedés elleni tiltakozásoknak szerencsére nem engedtek, így a Gábor Áron utcában és Budafokon nem fenyegeti a megszűnés veszélye az egyébként sikeres új járatokat.