Pazarolja a MÁV a milliárdos FLIRT-motorvonatokat
Néhány hete vette át ünnepélyesen a MÁV a gyártó Stadlertől a 60 darabos korszerű FLIRT villamos motorvonat-flotta utolsó darabját. Örömünk azonban mégsem lehet teljes: a darabonként több mint egymilliárd forint értékű vonatokat szokása szerint pazarolja a vasút: a dunántúli elővárosi vonalakon még mindig járnak a korszerűtlen, kényelmetlen, műbőr üléses szerelvények, miközben a rosszul szervezett járműbeosztás miatt a FLIRT-motorvonatok a pályaudvari tárolóvágányokon állnak.
Egyesületünk számításai alapján rendelkezésre áll annyi motorvonat, mellyel a lelakott szerelvények teljes egészében kiválthatóak a budapesti elővárosi forgalomban – a tavaly publikált ütemes menetrendi javaslatunk részletes járműbeosztási terveket tartalmaz. Ezzel szemben a MÁV pazarolja az új járműveit és a gőzöskorszakból maradt szabályok szerint üzemelteti a XXI. századi motorvonatokat is. Nehezen értelmezhető másként például az, hogy Monoron a Budapest felől érkező szerelvény 77 percet vár a visszaindulásra, miközben már 17 perc várakozás után útnak eredhetne a főváros felé – ehelyett egy órát áll a milliárdos értékű szerelvény munka nélkül. Hasonlóan, a Déli pályaudvaron is gyakorta lehet találkozni órákon keresztül munka nélkül álló FLIRT szerelvényekkel, miközben az utasok a koszos, leromlott állapotú régi vonatokon kénytelenek utazni. Teljesen érthetetlen, hogy még az elsők között megkezdett százhalombattai vagy martonvásári vonatok esetében sem sikerült a típuscsere, ahol a korszerű motorvonatok mellett még mindig a régi szerelvényeket járatják, indokolatlanul.
A probléma hátterében a rossz menetrend-szervezés, a MÁV-csoport minden szintjén a hatékonyságra való törekvés teljes hiánya és a vasúttársaság működésére jellemző általános pazarlás mellett a szabályrendszerek elavultsága is meghúzódik. A MÁV adminisztratív okokból hosszú fordulási időket alkalmaz – azaz egy végállomásra érkezett szerelvény hosszabb időt kénytelen munka nélkül tölteni. Érdekes módon ugyanilyen FLIRT-szerelvények Németországban vagy Svájcban megérkezés után pár perccel már újra útjukra eredhetnek, ehhez azonban itthon, a MÁV értelmetlen bürokráciájának is köszönhetően legalább 20 perc kell, de a menetrendek sajátosságai miatt ebből aztán sokszor 30 vagy a példa szerint 77 perc lesz. Ennek következtében adott számú járművel kevesebb járatot lehet kiszolgálni és ha figyelembe vesszük a motorvonatok árát is, többmilliárd forintot pazarol el így a vasút.
Ahol a típuscsere esetleg megtörténik, ott sem a szükséges körültekintéssel járnak el. Nagy hírverés közepette FLIRT-motorvonatok járnak hétvégenként a Dunakanyarban, de a forgalomba állított csatolt FLIRT motorvonatok kapacitása kevés lesz a jó idő beköszöntével megnövekedett kirándulóforgalom miatt. Egy-egy hétvégi reggelen vonatonként 6-800 utas kel útra a Dunakanyar felé, a csatolt motorvonatok e kapacitásnak csupán felét-kétharmadát kínálják. Ha nem intézkedik a MÁV, akkor reggelente több száz kirándulni vágyó, fizető utas fog majd a peronon maradni vagy a méregdrága jegyéért egy órát a vonaton álldogálni – épp hétvégén, ami járműgazdálkodás tekintetében nem is a szűk keresztmetszet. A példa jól mutatja: a MÁV menetrendjeinek meghatározásánál nem figyelnek az utasok érdekeire, hiányzik a szakmai felügyelet, a kontroll nélkül meghozott döntéseknek pedig a szolgáltatás minőségében és az üzemeltetésben is súlyos ára van.
Egyesületünk ezúton szólítja fel a MÁV vezetését: a lehető legrövidebb időn belül vizsgálják felül a FLIRT-motorvonatok járműfordulóit, intézkedjenek az lelakott, 40 éves szerelvények teljes kiváltására és legalább csúcsidőn kívül a minden utasnak ülőhely biztosításához elegendő vonatkapacitás beállítására.