Járatritkítás, tarifaemelés: ez lenne a BKV megmentése?
A VEKE részletes elemzést készített a BKV finanszírozásáról szóló megállapodás tervezetéről, a BKV finanszírozásának helyzetéről és a tervezett járatritkítások, tarifaemelések hatásairól.
A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén tárgyalja a BKV finanszírozásáról szóló Főváros – Állam szerződés tervezetét, és ha a képviselők a városvezetés javaslatát elfogadják, jóvá is hagyják a megállapodást. A BKV finanszírozását és a szerződés visszásságait VEKE részletes elemzésben tekintette át, mely honlapunkról letölthető.
Az elemzés letölthető ITT (PDF, 234 KB)
A Fővárosi Közgyűlés januárban ellenzéki javaslatra olyan határozatokat fogadott el, melyek a járatritkítások és a tarifaemelés nélküli szerződés előkészítését írták elő és kimondták, hogy ilyen lépésekre nem kíván elköteleződni a Főváros. Most ezeket a döntéseket szégyenszemre visszavonatnák, mivel a szerződés végleges tervezete a Kormány zsarolása miatt változatlan formában tartalmazza a káros intézkedéseket.
Míg a jegyáremelési klauzula nyíltan, addig a teljesítménycsökkentés burkoltan jelenik meg a szándéknyilatkozatban és a szerződéstervezetben, két feltétel következményeként. Összességében ezek szerint a BKV működéséből összesen évi 8-10 milliárd forintot vonnának ki 2011-től, ekkora forráskivonás pedig a szerződés előírása alapján kb. 15 %-os teljesítménycsökkentéssel, a 2008-as hasonló próbálkozások alapján könnyen kiszámítható módon kb. 40-50 autóbuszjárat, azaz a buszhálózat akár negyedének teljes megszüntetésével és további járatok ritkításával járna együtt.
A Kormány ép ésszel nehezen megérthető okokból olyan kényszereket kíván Budapestre erőltetni és két héttel távozása előtt szerződésben rögzíteni, melyek a budapesti tömegközlekedés leépítésére, visszafejlesztésére vonatkoznak és súlyos károkat okoznak. A Bajnai-kormány, ha máshonnan nem, saját kudarcából megtanulhatta volna: a MÁV mellékvonalainak bezárása kapcsán a bevételek csökkentek, a kiadások nem, a MÁV pénzügyi helyzete csak romlott, ma már ezek szomorú tények. Ezek után elképzelhető, hogy az ennél jóval nagyobb bevételt produkáló és jövedelmezőbb BKV-járatok bezárása mennyire értelmes lépés: épp annyira, mint az évek óta kimutathatóan utasvesztést, bliccelés-növekedést okozó tarifaemelések folytatása.
A VEKE azt javasolja, hogy a Fővárosi Közgyűlés szerdán:
– A városvezetés által beterjesztett, a távozó Kormány elfogadhatatlan feltételeit, tömeges járatmegszüntetésre és tarifaemelésre vonatkozó elköteleződéseket tartalmazó szerződéstervezetet jelenlegi formájában ne fogadja el, hisz az ma az egyik kézzel ad, a másik kézzel azonban a hosszú távon hatásait érzékelhető károkozás miatt annál sokkal többet vesz el.
– Kezdeményezze a szerződéstervezet módosítását az áprilisi országgyűlési választások után hivatalba lévő új Kormánynál, a tarifaemelési és járatritkítási klauzulák törlése érdekében.
– Kezdeményezze a Kormánynál, hogy a valóban szükséges beruházási feladatokra a ma értelmes és megvalósuló projektek híján százmilliárdos nagyságrendben lekötetlenül álló uniós közlekedésfejlesztési források átcsoportosítására nyíljon mód, amely a Kormány hatáskörébe tartozó döntés, és mellyel a BKV járműparkjának és infrastruktúrájának megújítása véghez vihető.